שתף קטע נבחר

יזיזה, חברה, אשת חיק מסורה - מה במשבצת?

אני אוהבת הגדרות. רוצה לדעת אם אני חברה, ידידה, או מספר חירום לסקס. יש איזה ביטחון בהגדרה, בידיעה שבחרתי במשבצת מסוימת, גם אם אני לא אוהבת אותה במיוחד. מבחינתי כל משחק אפשרי, ובלבד שהכללים ברורים לי

את פוגשת בחור. אתם יוצאים קצת, שוכבים הרבה, והלב שלך מתחיל לאותת לך שמצאת את המיועד. אבל אז הבחור מתחיל להתרחק. הוא לא כל כך זמין בטלפון, הוא מתקשר בשעות לילה מאוחרות ולא על מנת לשאול אם את פנויה מחר לסרט או למסעדה. פתאום, כל הפגישות שלכם הן לכוס קפה בביתך או בביתו.

 

את מחליטה להתגבר על תחושת המבוכה ולהתוודות בפניו שאת מאוד מחבבת אותו ורוצה קשר יותר משמעותי. הבחור נסוג. הוא מספר לך שבתקופה זו של חייו הוא אינו מחפש קשר ארוך, כי אם לבלות. את מחליטה לעזוב אותו ולחפש בחור חדש, אחר ופחות מתוסבך.

 

אבל הגעגועים לבחור הזה אוכלים אותך. מה לעשות, בניגוד לאגדות האורבניות, לא קל למצוא זיון טוב בימינו. אז את יוצרת איתו קשר ואומרת לו שאת מסכימה לתנאים החדשים. החל מעכשיו אתם "יזיזים". את מחליטה לאמץ את ההסדר בחום, ולמה לא? את נהנית מכל העולמות: את יכולה להמשיך לצאת לדייטים, ובמקביל לא לחוות תקופת יובש. משום שמעתה ואילך, לצד מספרי הטלפון של המשטרה ומכבי האש יתנוסס לו מספר חירום נוסף – מספר חירום לסקס.

 

במשך מספר שבועות ההסדר, כמו הבחור שלך, מתקתק כמו שעון: אתם לא מדברים זה עם זה באופן סדיר שכן אתם לא ידידים, אתם בטח שלא יוצאים לשתות משהו, אבל ברגע שמישהו מכם רוצה סקס, כל שעליו לעשות הוא לחייג את מספר החירום - וצפוי לכם ערב מהנה.

 

אבל משהו השתנה. לא אצלך, אצלו. פתאום הוא שואל אותך אם את יוצאת עם גברים אחרים, עם כמה גברים שכבת מאז הפעם האחרונה שלכם יחד ומה עשית איתם שלא עשית איתו. הוא שולח לך הודעות בדואר האלקטרוני ומתכתב איתך ב-SMS.

 

בהתחלה את שמחה וחושבת שהוא מקנא לך וסוף כל סוף קלט שהוא לא יכול בלעדייך, אבל הבחור שלך עדיין טוען בתוקף שהוא לא מוכן לקשר רציני. וכך, על אף הכללים הברורים שהוכתבו לך ואשר אימצת, ממשיך לו קשר מעוות בו הבחור מצפה שתהיי זמינה בכל עת לסקס, אבל שלא תיהני מיתרונות היזיזות שהוזכרו לעיל.

 

אני באופן אישי אוהבת הגדרות. אני רוצה לדעת אם אני חברה, אם אני ידידה, או מספר חירום לסקס. יש איזה ביטחון בהגדרה, בידיעה שבחרתי במשבצת מסוימת, גם אם אני לא אוהבת אותה במיוחד. כך, למשל, במקרה שתואר לעיל, העדיפות הראשונה שלי לא היתה להיות מספר חירום לסקס, אבל חיפשתי את קירבתו של הבחור, ולכן בחרתי להתאים את עצמי למשבצת בה הוא הסכים להניח אותי. מבחינתי, כל משחק אפשרי, ובלבד שכללי המשחק ברורים וקבועים מראש. מסיבה זו הרגשתי שאיבדתי איזון כשהבחור החליט לשנות את כללי המשחק ולהוציא אותי מהמשבצת לה התרגלתי, משבצת שבחרתי בה בעקבות הכללים שהוא עצמו היתווה.


 

ידידיי הזכרים טוענים שהם שונאים הגדרות, ונראה שהמשחק האידיאלי מבחינתם יהיה זה בו הצד הנגדי יהיה כפוף לכללים שהם עצמם לא חייבים לציית להם.

 

האם זה משחק כוחני שמתמצה בשאלה מי קבע את הכללים? כנראה שלא, שכן בסיפור המתואר לעיל, הבחור הוא זה שקבע את הכללים, אבל ביקש לשנותם כשפתאום לא מצאו חן בעיניו.

 

האם מדובר בסוג של רכושנות? יכול להיות. אולי הבחור חושב שאופציית הסקס החופשי אולטימטיבית עבורו, ובלבד שהוא היחיד שיכול ליהנות ממנה בעוד הבחורה כפופה לכללים נוקשים יותר הדורשים ממנה התנזרות מאחרים.

 

השרמוטה של השכבה, הליצן של התיכון

ייתכן שכך עיצבו אותנו החיים והחיבה שלנו להגדרות אינה דמיונית. מאז ומתמיד חונכנו לחיות לפי הגדרות: כילדים האזנו לאגדות בהן היה ברור מי הטוב ומי הרע. מעולם לא תהינו אם אמה החורגת של סינדרלה באמת היתה מרשעת, או פשוט ראתה בסינדרלה איום על יחסיה עם בנותיה הביולוגיות. לא עצרנו לחשוב אם הזאב המנסה לטרוף את כיפה אדומה הוא רע ואכזר, או פשוט מתנהג כמו כל חיה טורפת אחרת בטבע. כשגדלנו והגענו לבית הספר, המקום שאמור ללמד אותנו דברים חדשים, גילינו שגם שם יש משבצות להן אנו אמורים להתאים את עצמנו: מבחינה חברתית, יכולנו לבחור להיות החנון של הכיתה, השרמוטה של השכבה, הליצן של התיכון וכן הלאה. המשבצות לא פסחו גם על גם על הפן הלימודי-אקדמי: ניתוחי השירים והסיפורים שלימדו אותנו בכיתה פורסמו בספרי הכנה לבגרות, ובעקרון, לא משנה כמה ניסינו לצאת מהמשבצת ולגלות יצירתיות, כל עוד הניתוח שלנו לא תאם את זה של המורה - הציון שלנו היה בסכנה.

 

אז מי באמת מכתיב את הכללים? בסיפור הנ"ל חשבתי שהבחור מכתיב את הכללים ושנתקעתי במשבצת שאינה לרוחי. אבל אולי לא באמת נתקעתי בה, אולי חשבתי שאם רק אמקם את עצמי במשבצת אחת, אוכל בשלב מסוים לעבור למשבצת אחרת, מתוך מחשבה שעדיף להיות במשבצת שלא מוצאת חן בעיניי באופן זמני מאשר לצאת מהמשחק לחלוטין.

 

אני לא לבד במשבצת שצלעותיה לוחצות עליי: אנשים רבים מוצאים עצמם תקועים במשבצת שאינה לרוחם: הם רוצים להתגרש, אבל מפחדים מהחזרה לחיי הרווקות. הם רוצים להביא ילד לעולם, אבל יודעים שמרגע שיעשו זאת הם מוותרים על משבצת החופש האנוכי לנצח.

 

האם בחרו במשבצת הזו, או נדחקו אליה מחוסר ברירה?

האם אנחנו גם בוחרים להיכנס למשבצות בהן אנחנו נמצאים או מרגישים שנדחקנו אליהן? אם הבחור הנ"ל קינא לי עד כדי כך שניסה לשנות את כללי המשחק, האם באופן זה הוא גם בחר את מי שלימים תהיה אשתו? יכול להיות שאנחנו נכנסים למשבצת הזוגיות לא רק מכוח האהבה, אלא מתחושת רכושנות גרידא? אולי אנחנו פשוט לא רוצים לחלוק מישהו ומחליטים שגם אם האהבה לא פורחת, אנחנו מעדיפים אותו במשבצת "החבר" או "הבעל" ורק כדי שאף אחד אחר לא יוכל לגעת בו. ומה יגידו הגברים הטוענים שהתחתנו כי זוגתם נכנסה להריון? האם הם בחרו להיכנס למשבצת הזו, או נדחקו אליה מחוסר ברירה?

 

כל חיינו אנחנו מטיילים בין הגדרות ומחפשים משבצות אליהן נוכל להידחק. זה די מצחיק, כי הרבה פעמים אנחנו מוצאים עצמנו מקטרים על המקום בו "נתקענו". למרות שאנחנו אנשים בוגרים בעלי יכולת בחירה, אנחנו מעדיפים לחשוב על עצמנו כעל יצורים פסיביים שנקלעו שלא באשמתם למשבצת מסוימת.

 

ייתכן שזה עניין מוּלד וייתכן שזה נרכש. ייתכן שרק נשים כמוני אוהבות הגדרות, וייתכן שגברים ונשים כאחד מחפשים את המסגרת שתעשה אותם מאושרים. אבל המשבצות הן חיינו, ועד שלא נאזור אומץ להשתחרר מההגדרות האלה, כל שנותר לנו לעשות הוא למצוא משבצת שתמצא חן בעינינו מספיק עד שנרצה להישאר בה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
לאן אני שייכת?
צילום: index open
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים