שתף קטע נבחר

אירופה: נפתח תדר שיאפשר תקשורת בין מכוניות

במסגרת המאבק בתאונות הדרכים והניסיון להקטין את בזבוז הזמן והכסף בפקקי תנועה, יקצו בחצי השנה הקרובה כל מדינות השוק האירופי תדר רדיו מיוחד, שישמש לניסויי תקשורת בין מכוניות

עשרות אלפי הרוגים בשנה, למעלה ממיליון וחצי פצועים. זה קציר הדמים השנתי בכבישי אירופה, איתו מנסות כיום מדינות השוק האירופי המשותף להתמודד. את מבחני הריסוק הקפדניים שמבצע ה-Euro NCAP אנחנו כבר מכירים, כמו-גם חקיקה שמעודדת שימוש במערכות עזר בטיחותיות מתקדמות. ועכשיו, תעשו היכרות עם פיתוח נוסף, אותו מקדמות מדינות השוק במרץ - תקשורת בין מכוניות לבין עצמן, ובינן למערכות תשתית מקומיות. לצורך כך הוחלט על הפקעת תדר רדיו מיוחד, אשר ישמש את כל יצרניות הרכב המבצעות ניסויי תקשורת.

 

42,000 הרוגים ו-1.6 מיליון פצועים בדרגות קושי שונות מדי שנה, 7,500 ק"מ פקקי תנועה מדי יום. אלה המספרים המאיימים שדחפו את חברות השוק האירופי המשותף לקרב מאורגן בקטל בדרכים ובבזבוז הזמן והכסף. בהתחשב בהערכות הגורסות כי כרבע מזמן הנהיגה של האירופי עובר עליו בפקקי תנועה, מעריכים כלכלני השוק המשותף את עלות הפקקים ב-2010 בלא פחות מכ-80 מיליארד יורו - כ-125 מיליארד דולר, או כ-440 מיליארד שקל - בכל שנה.

 

 

המספרים האלה עומדים מאחורי תוכנית אירופית הנקראת "יוזמה למכונית אינטליגנטית", אשר הושקה לפני כשנתיים, ומטרתה "לעודד את השימוש בטכנולוגיית מידע ותקשורת, כדי להשיג תחבורה חכמה, בטוחה ונקייה יותר". יש לא מעט רעיונות בבסיס התוכנית, חלקם נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים יותר, אחרים נותרו עדיין בגדר רעיון.

 

בקבוצה הראשונה מהשתיים נמצאת מערכת תקשורת כוללת בין-מכוניות, שמטרתה בעיקרון הוא לאסוף ולשדר מידע בזמן אמת בין כלי רכב לבין עצמם, ובינם לבין נותני השירות בכבישים - חברות פרטיות או ממסדיות. הכוונה היא לצמצם עד כמה שניתן את השפעת גורם ההפתעה על הנהג שברכב. מכונית אשר תמצא עצמה למשל עומדת עם תקלה על הכביש, מאחורי עיקול נסתר, תשדר מייד אות מצוקה - ללא התערבות יד אדם - אל הסביבה הקרובה ואף הרחוקה יותר. מכוניות שיתקרבו למקום הבעייתי ידעו להזהיר את הנהג מבעוד מועד, ואילו רשת התקשורת המחוזית נניח, או אף הארצית, תדע לשלוח למקום עזרה מיידית, ולהזהיר אף היא את הנוסעים באזור.

 

כך למשל במקרה של פקק תנועה מתהווה, תדע המערכת ליידע מיידית - ולא באמצעות מכשירי רדיו שלא תמיד פועלים, או שילוט משתנה שלא תמיד עושה זאת בזמן - את הנהגים בסביבה, כי עליהם לבחור בנתיב חלופי. על ניסיונות היישום של הרעיון למדנו לפני חודשים אחדים, בעת ביקור במחלקת הפיתוח של יצרנית הרכב השוודית וולוו. והיא כמובן אינה לבד.

 

לכן החליטו אנשי האיחוד האירופי לתמוך ברעיון באופן מעשי, ולחייב את חברות השוק להקצות את התדר הייעודי לשימוש כל יצרנית שתרצה בכך. המשמעות היא כי השאלה האם מערכות מעין אלו ישולבו במכוניות העתיד, כבר אינה רלוונטית. השאלה שיש לשאול כעת פשוטה יותר: מתי זה יקרה?

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תקשורת בין מכוניות - פתרון לפקקים?
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים