שתף קטע נבחר

אגד ודן כופפו את רפורמת התחבורה של האוצר

ועדי העובדים של אגד ודן יכולים לנשום לרווחה - בסיוע יו"ר ההסתדרות עופר עיני, הצליחו לבלום שוב את יישום הרפורמה בתחבורה הציבורית

ניצחון גדול לוועדי העובדים של אגד ודן: תוכנית משרד האוצר להמשך הפרטת התחבורה הציבורית הוצאה מחוק ההסדרים לשנת 2009. חוק ההסדרים, שאושר על-ידי הממשלה היום (ב') בלילה, אינו כולל את המשך הפרטת קווי האוטובוס בישראל. בכך רושמים ועדי העובדים של חברות אגד ודן ניצחון גדול על משרד האוצר, שביקש לקדם את התחרות בשוק התחבורה הציבורית על-ידי המשך תהליך ההפרטה, שאושר לראשונה בממשלה לפני כעשר שנים.

 

 

בהסתדרות ציינו היום כי ההחלטה על הוצאת הסעיפים הרלוונטיים מחוק ההסדרים, התקבלה במסגרת משא ומתן שניהלו יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, וראש אגף התקציבים, רם בלניקוב. כדאי להזכיר כי זוהי השנה השנייה ברציפות שבה מצליחים ועדי העובדים של אגד ודן, בסיוע ההסתדרות, לדחות את תוכנית האוצר להמשך הפרטת התחבורה הציבורית: בהצעת התקציב לשנת 2008, שאושרה בממשלה באוגוסט 2007, נקבע כי תהליך ההפרטה של קווי האוטובוסים יימשך, על-פי מתווה שגובש במשרד האוצר. אולם, לחץ כבד שהופעל על חברי הכנסת, הביא לפיצול חוק ההסדרים - ול"קבירת" התוכנית להמשך תהליך ההפרטה בוועדת הכספים. למעשה, מאחר שהצעת חוק ההסדרים ל-2008 עדיין נמצאת בתוקף, משרד האוצר אינו יכול להציג הצעה נוספת באותו נושא.


מחכים לתחרות שתשפר את שירות האוטובוסים? תמשיכו לחכות (צילום: רועי צוקרמן)

 

ראוי לציין כי על-פי הערכות של האוצר, הפרטת כל קווי התחבורה הציבורית תביא לחיסכון שנתי של כ-1.1 מיליארד שקל מתקציב הסובסידיה - מתוך תקציב כולל הנאמד בכ-2.3 מיליארד שקל. הרפורמה בתחבורה הציבורית אושרה ב-1999, ובמסגרתה הוחלט כי עד אוגוסט 2006 תושלם הפרטת כל קווי האוטובוס. בפועל, עד סוף 2008 צפויה להסתיים הפרטתם של כ-25% מהקווים בלבד.

 

"הפרטה - רק בהידברות"

בהסתדרות אומרים היום ל-ynet כי הם אינם מתנגדים להפרטת קווי האוטובוס, אלא שהדרך לפתיחת שוק התחבורה הציבורית לתחרות חייבת להתבצע באמצעות הידברות עם הגורמים הרלוונטיים - ובראשם, הקואופרטיבים הגדולים, אגד ודן. בהסתדרות גם מאשימים את האוצר בניסיון לאשר שינויים מבניים מרחיקי-לכת באופן חד-צדדי, וזאת באמצעות "הסתרתם" בחוק ההסדרים.

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בתקציב 2008 הייתה הצעה לתיקון חקיקה ראשית במסגרת חוק ההסדרים. לאחר שעברה הצעת החוק בקריאה ראשונה בכנסת, במסגרת חוק ההסדרים, היא 'נקברה' בוועדת הכספים, וכלל לא הועלתה לדיון. אנו מקווים כי תתאפשר העלאת ההצעה לדיון בוועדה בעתיד. בתקציב 2009, הובאה החלטת הממשלה לבד ללא תיקון חקיקה, שאינה זקוקה לאשרור הכנסת, אך לצד זה לא ניתן בהחלטת ממשלה להביא לתיקונים מרחיקי לכת במבנה הענף, כפי שאפשר בהצעת חוק מפורטת. בניגוד לעמדתנו, הצעת החלטה זו לא התקבלה כחלק מהצעת התקציב".

 

ראוי לציין כי הצעת האוצר להמשך הפרטת התחבורה הציבורית, כפי שנכללה בהצעת התקציב ל-2009, כללה הקלות משמעותיות בכל הנוגע לחלקן של אגד ודן. כך למשל, לא נכללו בהצעה סעיפים המגבילים את כוחן של שתי החברות בהתמודדות על מכרזים חדשים להפעלת קווים מופרטים. זאת, בניגוד לתוכנית משנת 2008, שקראה למנוע מחברה המחזיקה בלמעלה מ-40% מהיקף שירות האוטובוסים מלגשת למכרזים להפעלת קווים מופרטים - וזאת עד ששלוש חברות אחרות יחזיקו ב- 10% (כל אחת) מהיקף שירות התחבורה הציבורית באוטובוסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הרפורמה באוטובוסים שוב נדחית
צילום: ירון ברנר
יו"ר ההסתדרות, עופר עיני
צילום: צביקה טישלר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים