נתפסתם נוהגים בשכרות? שלמו יותר לביטוח
משרד האוצר פרסם היום טיוטה חדשה לתקנות פוליסת ביטוח מקיף לרכב - הבשורה הגדולה למעורבים בתאונות: אם נהגתם בשכרות, תוכפל ההשתתפות העצמית שלכם פי חמישה
נהגתם תחת השפעת אלכוהול וגרמתם לתאונת דרכים? חברת הביטוח תוכל לגבות מכם השתתפות עצמית גבוהה במיוחד - פי חמישה מסכום ההשתתפות העצמית שנקבע בחוזה הביטוח. כך עולה מטיוטה חדשה לתקנות פוליסת הביטוח המקיף לרכב, שהפיץ היום (ג') משרד האוצר. בדברי ההסבר המצורפים לטיוטה, נכתב כי ההחלטה להגדיל משמעותית את סכום ההשתתפות העצמית, נובעת מעלייה ניכרת במספר תאונות הדרכים הנגרמות עקב נהיגה בשכרות. שר האוצר, רוני בר-און, מציין כי הצעד נועד להרתיע נהגים מפני נהיגה תחת השפעת אלכוהול. טיוטת הפוליסה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2009.
אם תאושר הצעת משרד האוצר, עשוי סכום ההשתתפות העצמית במקרים של נהיגה בשכרות להגיע לאלפי שקלים - ואף עשרות אלפי שקלים. עם זאת, טיוטת הפוליסה קובעת כי חובת ההוכחה במקרה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול תהיה על חברת הביטוח - ולא הנהג. כדאי לזכור כי ההתייחסות לנהיגה תחת השפעת סמים חמורה עוד יותר: פוליסת הביטוח המקיף קובעת כי הביטוח אינו מכסה אבדן או נזק שנגרמו בזמן שהנהג היה תחת השפעת סמים מסוכנים.

(צילום אילוסטרציה: אביהו שפירא)
על-פי נתוני המשטרה, בחצי השנה האחרונה דווקא חלה ירידה במספר תאונות הדרכים בהן היו מעורבים נהגים שיכורים: בין ינואר ליולי נרשמו 13 תאונות קטלניות בהן היו מעורבים נהגים שיכורים, וזאת לעומת 18 תאונות בתקופה המקבילה אשתקד. מספר התאונות הכולל בהן היו מעורבים נהגים שיכורים, ירד ב-15% לעומת התקופה המקבילה ב-2007. במשטרה מציינים כי אפשר לייחס חלק מהירידה במספר התאונות תחת השפעת אלכוהול לאכיפה מוגברת: בכל 2007 נערכו כ-60 אלף בדיקות שכרות, וזאת לעומת כ-300 אלף שנערכו מתחילת 2008.
אין חידוש אוטומטי
טיוטת האוצר קובעת כי חברת הביטוח לא תוכל לחדש פוליסת ביטוח באופן אוטומטי, מבלי לקבל אישור מפורש מהמבוטח. בדברי ההסבר, מצוין כי "מתלונות שהתקבלו אצל המפקח על הביטוח, עולה כי לעתים חברות הביטוח מחדשות אוטומטית את הביטוח". עוד ממליצים באוצר לבטל את הדרישה להסכמה בכתב, על-מנת לאפשר את חידוש הפוליסה בטלפון או באינטרנט. ראוי לציין כי כבר כיום יש חברות ביטוח הנוהגות לחדש את פוליסת הביטוח, ללא קבלת אישור בכתב מהלקוח.עוד עולה מטיוטת הפוליסה החדשה כי רכב שגילו עד שנתיים, יתוקן בחלקים חדשים ומקוריים בלבד. ראוי לציין כי עד כה, קבעו תקנות פוליסת הביטוח המקיף כי החלק שניזוק יוחלף ב"חלק דומה לו בתכונותיו". התקנות המוצעות גם קובעות כי רכב שנמצא בתקופת האחריות של היבואן או היצרן, יתוקן בהתאם לתנאי האחריות. זאת, על-מנת שלא לפגוע בתנאי האחריות.
תיקון נוסף מציע לכלול בכיסוי הביטוחי של הפוליסה את כל התוספות ברכב - גם כאלה שאינן מחושבות במחיר הרכב על-פי המחירון. מטרת התיקון היא למנוע מצבים של "ביטוח חסר": מקרים בהם שווי הרכב בפועל, גבוה משווי הרכב בכיסוי הביטוחי, זאת בגלל הוספת אביזרים שאינם כלולים במחיר הרכב המופיע במחירון. על-פי הטיוטה, חברת הביטוח תהיה חייבת לברר עם הנהג האם הורכבו ברכב תוספות או אביזרים, שעשויים להשפיע על מחירו.