שתף קטע נבחר

מסוק קוברה התרסק בשדה בעמק יזרעאל

מסוק קוברה שהיה בטיסת אימונים התרסק בעמק יזרעאל. במקום נשמעו הדי פיצוצים וכוחות ההצלה התקשו להתקרב ולכבות את הלהבות

אסון אווירי: מסוק קוברה ובו שני אנשי צוות התרסק הערב (יום ד') בשדות קיבוץ גניגר בעמק יזרעאל בצפון. המסוק היה בטיסת אימונים. מיד עם הדיווח, הוזנקו למקום צוותי הצלה רבים. הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, קיבל הודעה על כך בעת שנאם בטקס לחללי פיקוד העורף ברמלה.

 

המסוק המריא מבסיס חיל האויר ברמת דוד. תוך כדי המראה, אירעה תקלה. גורמים בשטח, שחוקרים את האירוע, מסרו כי הטייס דיווח בקשר שהזנב התנתק מהמסוק, והוא מבצע נחיתת חירום בשדה סמוך, וכעבור זמן קצר - הוא התרסק. ייתכן שהסיבה היא עייפות החומר. על-פי עדויות נוספות - הזנב או הרוטור האחורי נפלו. המסוק ניסה לבצע נחיתת חירום, ופגע בקרקע. התחמושת התפוצצה ועלתה באש. כוחות חבלה של משטרת ישראל בסיוע הצבא הגיעו למקום כדי לנטרל את התחמושת. זמן רב חלף עד שכוחות ההצלה יכלו לגשת למסוק.  

 

המסוק היה השני במבנה, והתרסק עשר דקות לאחר שהמריא מבסיס רמת דוד. הטייס הראשון הבחין במצוקה של חבריו במטוס האחר, ונחת מיד לאחר שהתרסקו במקום האירוע. הטייסת שאליה שייך המסוק נחשבת לבעלת רקורד מרשים, והשתתפה בין היתר במבצעים במלחמת לבנון השנייה.

 

פראמדיק ממד"א גלבוע, אלעד בכר, היה ראשון להגיע לאירוע. הוא סיפר ל-ynet: "מסוק אחד התרסק ועלה באש בשדות של גניגר, חלקיו של המסוק פזורים ברדיוס עצום מסביבנו. זמן ממושך אחרי ההתרסקות, אנו יכולים לגשת למסוק. בשלב זה, מפאת השטח העצום שבו חלקי המסוק התפזרו לא ניתן לקבוע האם ישנם נפגעים נוספים".

 

אהוד ליפקין, חבר קיבוץ גניגר ועד ראייה, סיפר: "מדובר במסוק קרב של הצבא שהתרסק מול הכניסה לקיבוץ - 200 -300 מטר בתוך שדה פתוח. ראיתי את הנפילה במו עיני כי חלון הבית פונה לכיוון השדה. שמעתי רעש ואחריו ראיתי פרופלור צונח לקרקע ושניות לאחר מכן רעש פיצוץ חזק מהשדה, של המסוק שצנח לקרקע. אחריו נחתו עוד שני מסוקים. יש פה הרבה מאוד אמבולנסים".

 

מסוק הקוברה (המוכר כ"צפע" בחיל האוויר) משמש כבר שנים רבות בחיל האוויר הישראלי, ובין היתר משמש לביצוע פעולות התנקשות. המסוק מיועד בעיקר לתקיפת מטרות קרקעיות וחימושו כולל טילי טאו נגד טנקים, שתי כוורות רקטות ותותח תלת-קני 20 מ"מ. מתבסס על מסוק-התובלה UH-1 יואי של חברת "בל" (מוכר גם כ"בל-205").

  

מסוק הקוברה בנוי בתצורה דו-מושבית ובתא הקדמי יושב המקלען, האחראי על תיפעול מערכות הנשק של המסוק ובתא האחורי, על מושב מוגבה, יושב הטייס. העובדה ששני אנשי-הצוות של המסוק יושבים זה מאחורי זה, איפשרה להצר את גוף המסוק במטרה לצמצם את השטח הנחשף לאש-האוייב. רוחבו של המסוק קטן ממטר. בקוברה מותקנת מערכת אופטית שפותחה בשיתוף הצבא האמריקני, המושתתת על פליטת קרינה תת-אדומה ומאפשרת ראייה בלילה ושיפור פגיעות גם במזג-אוויר קשה ובחשיכה.

 

בהכנת הידיעה השתתף רועי מנדל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דקות לאחר ההתרסקות
צילום: חגי אהרון
מומלצים