שתף קטע נבחר

חשש: עשרות חברות תעופה יקרסו בקרוב

היום יוכרע גורלה של חברת התעופה אליטליה. אתמול הודיעה גם חברת התעופה של קזחסטן כי היא בקשיים. בענף מעריכים: נוסעי מחלקת התיירים יהיו הנפגעים העיקריים

חברת התעופה אליטליה ממשיכה בינתיים לפעול, אבל עם סימני שאלה גדלים והולכים לגבי יכולתה להמשיך בהיקף פעילות רגיל לאורך זמן. היום אמורה להתקיים ברומא פגישה גורלית בה יתברר האם יש אפשרות למנוע את קריסת חברת התעופה האיטלקית שהודיעה כי תתקשה לספק דלק כדי לבצע את כל טיסותיה. החברה, שקיבלה את הגנת בית המשפט באיטליה מפני נושיה, נתקלת החל מסוף השבוע האחרון בקשיים תפעוליים העלולים למנוע ממנה לספק את כל השירותים להם התחייבה.

 

אליטליה נתונה כבר שנים במשבר שהגיע עתה לשיאו. בעבר היו כמה ניסיונות למכור את החברה, אבל אלה נכשלו ברגע האחרון. לפי תוכנית ההבראה שקיבלה את אישור בית המשפט, צפויה אליטליה להתמזג עם המתחרה שלה בשוק המקומי באיטליה, אייר וואן. בשלב השני תוצא החברה הממוזגת למכירה כעסק ללא חובות.

 

אליטליה גוררת חוב ענק, ומפסידה כ‭3-‬ מיליון דולר ליום. החברה נפגעה בעיקר מאי-השקט התמידי ביחסי העבודה באיטליה, מאי היציבות הפוליטית במדינה וממחירי הדלק הסילוני הגבוהים. מומחי תעופה בלונדון מעריכים שאליטליה עלולה לקרקע את מטוסיה עוד היום אם לא יימצא פתרון של הרגע האחרון. לחברה אין כסף לקנות דלק, וממשלת איטליה מנועה לפי תקנות האיחוד האירופי מלסייע לחברה הממשלתית.

 

כעס ועצבים איפיינו גם אתמול את המשא ומתן בין הממשלה לבין ועדי עובדי אליטליה הנקראים לתמוך בתוכנית לשקם את החברה ולאשר את פיטוריהם של כחמשת אלפים עובדים מתוך 19 אלף המועסקים בה. בעוד במשרד ראש הממשלה נמשכו השיחות בין הצדדים, המתינו בשדה התעופה ליאונרדו דה וינצ'י עובדי החברה בחרדה לתוצאות שיקבעו את גורלם.

 

"עדיף להיות מפוטר‭,"‬ הסביר ל"לידיעות אחרונות" קוראדו, דייל קרקע בקופה המרכזית של החברה בשדה התעופה. "פיטורים עשויים להבטיח לי ‭80%‬ מהמשכורת לתקופה של שלוש שנים במהלכן אוכל לחפש עבודה, אחרת איאלץ להסכים לקיצוץ של ‭40%‬ מהשכר ולעבוד בחברה הנלחמת על חייה ולא ברור אם יהיה לה סיכוי לשרוד‭,"‬ אמר.

 

"הבעיה היא לא אליטליה. הבעיה היא איטליה שאיפשרה למצב הזה לקרות‭,"‬ אומר בייאוש אלסנדרו, אף הוא עובד בקופת הכרטיסים של החברה. קוראדו, אלסנדרו וחבריהם משוכנעים שבסופו של דבר תהיה חתימה של תשעת ארגוני העובדים של החברה עם הממשלה: "מה שהם מנסים לעשות זה לפצל את העובדים ולגרום לקרע. הטייסים דואגים לאינטרסים שלהם, דיילי האוויר מנהלים שיחות בנפרד, ודיילי הקרקע ממשיכים לקבל מידע באמצעות העיתונות מבלי שאיש מעדכן אותם מה קורה. אבל אין אלטרנטיבה. תהיה חתימה, כי רה"מ סילביו ברלוסקוני מעורב וזו יוזמה שלו. אם המהלך הנוכחי יקרוס, תיפול הממשלה וברלוסקוני לא יוותר‭."‬  


הפסדים של 3 מיליון דולר ביום. אליטליה (צילום: רויטרס)

 

סייקהאט הקזחית מפסיקה לטוס לישראל

חברת התעופה הקזחית סייקהאט הודיעה אתמול לחברות הנסיעות בישראל כי היא מפסיקה את טיסותיה לארץ בשל בעיות כלכליות. החברה ביצעה טיסה אחת בשבוע לקזחסטן, ומרבית הנוסעים בה היו אנשי עסקים שיצאו לעשות עסקים בארץ זו.

 

אחד מסוכני הנסיעות, שמכר כרטיסי טיסה של חברת התעופה הקזחית, אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות" כי הודעתה של חברת התעופה באה כרעם ביום בהיר. "החברה הודיעה לנו שאין

לה כסף ושאנחנו נדאג לנוסעים שלה - הן לישראלים שנמצאים בקזחקסטן ולא יהיה להם איך לשוב לישראל והן לקזחים שנמצאים עתה בארץ, וכמובן לכל אלה שמחזיקים כרטיסי טיסה אך טרם ניצלו אותם‭,"‬ אמר.

 

מיכאל בן משה, נציג החברה בישראל, אמר אתמול כי מיום חמישי הקרוב מופסקות הטיסות של החברה לקזחסטן. "החברה מפסיקה את הטיסות לחודש הקרוב ולאחר מכן היא תפעיל טיסות, אבל לא ישירות, אלא דרך יעד משני. הודענו לכולם על כך והסוכנים צריכים להסתדר עם הנוסעים שלהם. זה לא העניין שלנו‭,"‬ אמר. לשאלה האם הסיבה להפסקת הטיסות היא בעיות כספיות של החברה, ענה בן משה כי אינו מעוניין לדון בעניין.

 

חברת סייקהאט הוקמה בשנת ‭,1989‬ ומבצעת טיסות סדירות ליעדים באירופה, אפריקה ואסיה וכן טיסות שכר לטורקיה, קפריסין, מצרים, תאילנד, האיים המלדיביים וישראל. יצוין כי לפני כמה שבועות הופסקו, במפתיע, טיסותיה של חברת אייר ליטווניאן לישראל ומאות נוסעיה נתקעו בליטא.

 

פגיעה במחלקת התיירים

המשבר בענף התעופה העולמי צפוי לפגוע בשירות שמקבלים בעיקר נוסעי מחלקת התיירים. כמה חברות תעופה כבר החלו לגבות תשלום מיוחד עבור מושבים בהם יש מרווח רגליים גדול יותר במחלקת התיירים. "חברות התעופה מחפשות כל דרך להגדיל את ההכנסות מול מחירי הדלק הגואים והשמיים הם כנראה הגבול‭,"‬ אמר מקור בענף התעופה הישראלי.

 

חברת התעופה וירג'ין אמריקה כבר גובה 50 עד 100 דולר נוספים עבור מושבים המצויים ליד פתחי החירום או המחיצות בין המחלקות השונות במטוס. מדובר במושבים בהם יש מרווח רגליים של כ‭95-‬ ס"מ במקום כ‭80-‬ ס"מ במחלקת התיירים. חברת התעופה ג'ט בלו כבר גובה תשלום עבור מקום נוסף לרגליים.

 

מומחים העריכו כי בקרוב יתחילו לשקול את מטען היד שלנו, שכיום מוגבל רק במידותיו. בנוסף, צפוי כי מבחר הסרטים והמוסיקה שיוצע לנוסעים יהיה מוגבל בחבילה בסיסית. בארה"ב החלו חברות תעופה להעלות פחות מזון ושתייה למטוס כדי לחסוך משקל. חלקן גם עושות שימוש בסכו"ם פלסטיק כדי לחסוך משקל. כמה חברות תעופה כבר הורו לטייסים להאט את מהירות הטיסה כדי לחסוך דלק.

 

תחזית פסימית לענף התעופה מספק גם מנכ"ל בריטיש איירווייס, ווילי וואלש. לדבריו, למרות שלפחות 25 חברות תעופה התמוטטו השנה, בהן סילברג'ט, אואזיס הונג קונג, זום, עוד עשרות חברות בדרך לקריסה. וואלש העריך שעוד כ‭30-‬ חברות תעופה יפשטו את הרגל בארבעת החודשים הקרובים.  

 

  • מפחדים שחברת התעופה תקרוס? כך תתגוננו

 

בהכנת הידיעה השתתפו אריה אגוזי, דני שדה ומנחם גנץ

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עשרות חברות תעופה בדרך לקריסה
צילום: חגי אהרון
מומלצים