שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ואם האח לא רוצה לבצע חליצה?
    כאשר בעל מת ולא משאיר צאצא חי, אחיו חייב לייבם את האלמנה. כיום אין נוהגים לייבם אלא לחלוץ וכל זמן שהאישה לא עוברת את טקס החליצה היא אסורה להינשא. אבל מה קורה כשהאח לא רוצה או לא יכול לחלוץ?
    תמשיכו לחיות בהכחשה. תמשיכו להגיד שלא ידעתם. תמשיכו לשאול: "מה, גם היום נוהגת מצוות חליצה? חשבתי שזה עבר מן העולם". לו גביתי שקל אחד מכל מי שאמרה לי את המשפט הזה הייתי מתעשרת מזמן.

     

    ובכן, התשובה היא כן. גם היום נוהגים לעשות את החליצה. כאשר בעל מת ולא משאיר זרע של קיימא (קרי: צאצא כלשהו חי – בן או בת, נכד או נכדה) אזי אחיו של המת חייב לייבם את האלמנה. כיום אין נוהגים לייבם אלא לחלוץ. כל זמן שהאישה לא עוברת את טקס החליצה היא אסורה להינשא. אגב, אחרי שהיא עברה את הטקס היא אסורה לכהן כיוון שהיא בגדר 'גרושה'.

     

    המקרים השכיחים בהם נאלצים לערוך חליצה הם בעקבות מקרי מוות בתאונות דרכים קשות, במלחמה או באירועי טרור בהם מת בעל לפני שנולדו לו ילדים. אפשר כמובן למות גם בצונאמי או ליפול מהר גבוה בהודו ואפילו להתאבד. והרי החדשות: הזרע של הבעל צריך להיות "זרע של קיימא" ולכן אפילו אם נולד ילד אך הוא מת לפני מות הבעל - האישה חייבת בחליצה משום שהבעל לא השאיר 'זרע של קיימא'.

     

    ומה קורה כשהאח לא יכול לחלוץ

    אכן, ניחשתם נכון. החליצה יכולה להתקיים אך ורק אם האח המייבם נמצא כאן לפנינו, והוא יכול ומוכן לקחת חלק בטקס החליצה. מה קורה אם הוא לא כאן? מה קורה אם הוא לא יכול לחלוץ? למשל אם הוא מתחת לגיל 13, מה קורה אם הוא חרש או שאינו ראוי לחלוץ מסיבה אחרת? מה קורה אם הוא לא רוצה לחלוץ מסיבות אלו או אחרות? מה קורה אם הוא דורש מתנה מסוימת תמורת החליצה? לדמיונכם.

     

    לא הפמיניסטיות המציאו את הרעיון של הגנה על האישה מפני בעיית החליצה והייבום. מספר קהילות בחו"ל, בעיקר באירופה, אך לא רק, חיברו הסכמים שיגנו על האישה מפני המצב הלא סימפטי שתואר לעיל. האופציות להגנה על האישה הן משני סוגים: הסכם מסוג אחד מחתים את אחיו של הבעל על הצהרה כי במידה והבעל חלילה ימות ולא ישאיר זרע של קיימא, האח מתחייב לחלוץ לאלמנה ואם לא יעשה כן יתחייב בקנס. החיסרון של הסכם כזה הוא שנדרש שיתוף פעולה מצד אחיו של הבעל לפני הנישואין ורצון טוב אחרי שהטרגדיה מתרחשת. אפשרות אחרת היא לערוך 'תנאי בקידושין', ולהוסיף משפט לכתובה ובו הצהרה כי הקידושין בטלים במקרה שהבעל מת מבלי שהשאיר זרע של קיימא.

     

    בידי כתובה כזאת מאלג'יר, שעל פי התאריך המצוין בה נערכה לפני חמישים שנה. מתחת לחתימת העדים בכתובה יש תוספת של מספר שורות. שם נאמר: "... ועל זה התנאי ששמענו מפיו... ואם לא אשאיר אחרי זרע של קיימא, קידושין אלו יהיו בטלין מעיקרן. ואם אשאיר אחרי זרע של קיימא קידושין אלו יהיו קידושין".

     

    לאחרונה התקיים כנס רבנים ואנשי אקדמיה במנצ'סטר, שם התייחסו לנושא 'תנאי בקידושין' כפתרון לעגונות ומסורבות גט. הוצע שמספר רבנים ישבו וינסחו תנאי אשר יהיה מקובל על דעת רבים. התנאי אמור לעזור לפרק את הנישואין גם אם צד אחד מסרב לתת גט זמן רב, וכמובן במקרים קשים של עגינות וחליצה.

     

    זוהי התפתחות מבורכת, אולם נחוץ פתרון עכשיו, ואין זמן לחכות עד שהרבנים יגמרו לשבת על המדוכה. כבר כעת ישנם זוגות הרוצים לחתום על מסמך המגן על נשים, ולנו יש נוסח מוכן של שטר עבורם, ובכך אנחנו אולי מקדימות את זמננו. יתר על כן, אנחנו משוכנעות שבזה שנחתים עוד ועוד זוגות על 'תנאי בקידושין' אנחנו מקדמות את הסיכוי שרבנים יצאו עם נוסח משלהם. בשבועיים האחרונים חתמו שני זוגות על הסכם ושטר לנישואין בצדק ובהגינות הכולל הסכם למניעת סרבנות ושטר התנאה והרשאה למניעת עגינות. כן ירבו. 

     

    רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית העובדת ב"מרכז צדק לנשים" טל': 02-5664390

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ואם האח לא רוצה לבצע חליצה?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים