שתף קטע נבחר

אי ודאות: אליטליה ואולימפיק בקשיים חמורים

קשייה של אליטליה נמשכים ואלפי ישראלים צפויים להיתקע בחו"ל אם תפסיק את פעילותה. גם חברת התעופה היוונית אולימפיק נקלעה לקשיים וישנה כוונה לפתוח במקומה חברה אחרת. סוכני הנסיעות: הנוסעים צריכים להיות ערים למצב

אלפי ישראלים צפויים להיתקע בחו"ל אם חברת אליטליה תפסיק את פעילותה. רבים אחרים עשויים לגלות שכרטיסי הטיסה האלקטרוניים שבידיהם אינם שווים את הנייר שעליהם הודפסו ולא יוכלו לממש את חבילות הנופש שרכשו לחגי תשרי.

 

לפי שעה, מפעילה חברת אליטליה 17 טיסות שבועיות בקו מישראל לרומא ומילאנו, ואם תפסיק את פעילותה ייתקשו חברות התעופה האחרות הפועלות בארץ למלא את החלל שייווצר, לפחות לא בטווח המיידי.

 

בניגוד לכל הדיווחים, פרסמה בסוף השבוע אליטליה הודעה לעיתונות, ובה עודכן כי החברה ממשיכה לקבל הזמנות ולמכור כרטיסים, וכן כי כל הטיסות שלה יוצאות על פי לוח הזמנים המתוכנן.

 

אולם, למרות נסיונות ההרגעה של החברה האיטלקית, נראה כי המציאות שונה לחלוטין. קבוצה משקיעים שהיתה במשא ומתן לרכישת החברה פרשה מהדיונים, ובשלב זה אין לה כל תכניות לשוב אליו. יתרה מכך, חברות תעופה זרות שבעבר התעניינו ברכישת גרעין השליטה בחברה, חזרו בהן מכל הצעה שהגישו בעבר. בין המתעניינות היו אייר פראנס ולופטהנזה. 

 

ביום שישי נעשו ניסיונות נוספים להגיע לסיכומים כלשהם בין צוות הניהול של החברה לבין ארגוני העובדים, אך גם הם עלו בתוהו. אליטליה יש תשעה ועדי עובדים, וזה של הטייסים דחה עד כה כל הצעת פשרה.

 

מחר (ב') עשוי מצבה של החברה להשתנות עם התחלת בדיקת מצבה של החברה על ידי מינהל התעופה האזרחית ברומא. בדיקה זו יכולה להביא אפילו להקפאת רשיונה של החברה עד להתבהרות המצב. פירוש הצעד הוא קרקוע כל מטוסי החברה והוצאתם לחופשה של כל 19 אלף העובדים.

 

לפי שעה מזהירים סוכני נסיעות בארץ מפני רכישת כרטיסי טיסה של החברה האיטלקית. הסוכנים מבהירים כי רכישת כרטיסים של החברה, במחיר זול ככל שיהיה, עשויה להתברר כרכישה יקרה, משום שאין כל ערובה כי הם יוכלו לממש את הכרטיסים במועד הטיסה וכמובן שאין כל ערובה כי יוכלו לקבל את כספם בחזרה במקרה שהחברה תפסיק לפעול. נוסע שבכל זאת מבקש לרכוש כרטיסים של אליטליה, מתבקש לחתום על מסמך שהוא עושה זאת על אחריותו ותוך ידיעת מצבה של החברה.

 

בסוף השבוע אמר אחד מנוסעי אליטליה: "רכשתי כרטיסי טיסה לאמריקה, דרך רומא, משום שהמחירים שהציעה אליטליה היו הזולים ביותר מבין כל החברות. עכשיו אני לא בטוח בכלל שאוכל לממש את הטיסה, וחמור יותר, אני לא יודע מה יקרה אם החברה תפסיק לפעול כאשר אני כבר אהיה בחו"ל. שכן ברור לי שאף אחד לא יכבד את הכרטיסים שרכשתי וזה אומר שאצטרך להוציא סכומי כסף גבוהים על מנת לשוב לישראל". 

  

גם אולימפיק בקשיים

לא חלפו שבועיים מאז שחברת אליטליה הגישה בקשה להגנה מפני נושים, צעד שמשמעותו הליכה לקראת פשיטת רגל וסגירת החברה, הודיעה ממשלת יוון כי היא מפריטה, בחלקה, את חברת אולימפיק איירליינס, חברת התעופה הלאומית של המדינה. 

 

הצעד מתבצע לאחר שהחברה שנקלעה לקשיים כלכליים קשים קיבלה אישור מהאיחוד האירופאי לבצע תכנית רה-ארגון של החברה. זאת לאחר ניסיונותיה הכושלים של ממשלת יוון למכור את החברה לגרום חיצוני. בעבר פורסם כי גם האחים בורוביץ התעניינו ברכישתה של החברה, אולם בסופו של דבר אף גורם לא הסכים לרכשה.

 

על פי הודעת ממשלת יוון, הכוונה היא למעשה לסגור את חברת התעופה אולימפיק איירליינס ולפתוח אותה כחברה חדשה, קטנה יותר, תוך פיטורי חלק גדול מ-8,000 עובדיה.

 

מצבה של חברת אולימפיק החל להתדרדר עוד בשנות השמונים, בשל ניהול כושל, בעיות עם ועדי העובדים שגרמו לשביתות לעתים תכופות, והפסדים כספיים רבים.

 

לחברה צי של כ-40 מטוסים והיא טסה לעשרות יעדים ברחבי העולם, כולל לישראל. מאז תחילת השנה הטיסה החברה בקו מישראל ואליה כ-56 אלף נוסעים, עלייה של 4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. אולם בחודש אוגוסט האחרון חלה ירידה של כ-15% בהשוואה לאוגוסט 2007.

 

התאחדות סוכני הנסיעות בישראל הודיעה אתמול לחבריה להפנות את תשומת ליבם של רוכשי הכרטיסים למצב בו נמצאת כיום חברת אולימפיק איירליינסס. מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, אמר כי מצבה של החברה והאפשרות להגיע להסדר עם העובדים על סגירתה של החברה ופתיחתה מחדש כחברה אחרת אינו ברור, ולכן מי שרוכש כרטיסי טיסה של החברה ראוי שיהיה ער לכך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטוסים עשויים להיות מקורקעים החל ממחר. אליטליה
צילום: רויטרס
צילום: איי פי
חברת תעופה מטוס שרוול אולימפיק יוון
צילום: איי פי
מומלצים