שתף קטע נבחר

"הציבור לא רוצה תחבורה ציבורית בשבת"

יהודה אלבז, האיש שאחראי לנושא התחבורה הציבורית במדינת ישראל, מגלה ל-ynet: הציבור הישראלי לא מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת, במקומות בהם אין כיום אפשרות כזו - למשל בגוש דן

"הציבור הוא זה שצריך להחליט אם הוא רוצה תחבורה ציבורית בשבת, אבל אנחנו לא רואים שיש לזה דרישה בקרב האזרחים". כך אומר היום (ג') ל-ynet יהודה אלבז, מנהל אגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. "אם רוצים תחבורה ציבורית בשבת, צריך לשנות את החוק הקיים. ולצורך כך, דרושה הסכמה ציבורית רחבה. אבל אני חושב שהציבור הרחב בישראל לא מעוניין בזה".

 

בשיחה עם ynet, במהלך כנס שערך ארגון תחבורה היום ומחר, מגלה אלבז כי בניגוד להנחה כי הרוב החילוני בישראל מעוניין בתחבורה ציבורית בשבת, משרד התחבורה דווקא אינו מזהה כיום ביקושים לכך בסופי שבוע - אפילו בגוש-דן ובתל-אביב, הנחשבים למרכז החילוני של ישראל. "בגוש דן אין ביקושים סמויים לתחבורה ציבורית בשבת שלא זוכים למענה", מסביר אלבז. "קשה לבוא ולהגיד שמשרד התחבורה צריך להתערב, כי יש צורך חיוני שלא נמצא לו מענה. בחיפה למשל, הביקושים בשבת ברורים יותר, ולכן יש שירות של תחבורה ציבורית גם בסופי שבוע".  


"ההחלטה על תחבורה ציבורית בשבת - פוליטית וציבורית" (צילום אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס)

 

בדברים אלה מתייחס אלבז להסדר הסטטוס-קוו בנושא התחבורה הציבורית בחיפה, לפיו מותרת תנועת אוטובוסים גם בסופי השבוע. כדאי להזכיר כי חיפה היא העיר הגדולה היחידה בישראל, שבה מתקיים שירות תחבורה ציבורית באופן סדיר וחוקי, גם אם בהיקף מצומצם.

 

מצב מצוי, מצב רצוי

למרות דבריו הנחרצים בעניין השבת, אלבז מודע לכך כי פתרון תחבורתי אופטימלי כולל שירות גם בימי שבת. רבים טוענים כי ללא שירות סדיר בשבת, לא תוכל התחבורה הציבורית לשמש חלופה ראויה לכלי רכב פרטיים. בנוסף, כנגד המצב הקיים נטען כי ללא הסדר של תחבורה ציבורית בשבת, לא יכול להתפתח ביקוש לשירות.

 

"ודאי שהמצב האידיאלי הוא שירות של שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה", מודה אלבז. "אבל בשבת אין ביקושים משמעותיים לתחבורה ציבורית, אלא רק בשוליים - קצת לפני יציאת השבת או קצת אחרי כניסת השבת, וגם זה רק בצירים מסוימים. מתברר שאיפה שהציבור רצה, יש תחבורה ציבורית בשבת. כנראה שבגוש דן, פחות רוצים את השירות הזה מאשר בחיפה. אנחנו לא רואים אנשים עומדים ומחכים בתחנות". אלבז גם מציין כי מערך מוניות השירות משמש כפתרון משלים, שאין לזלזל בחשיבותו.

 

לדברי אלבז, ההחלטה על קיום תחבורה ציבורית בשבת כלל אינה במגרשו של הדרג המקצועי במשרדי הממשלה, אלא בידיהם של הפוליטיקאים - נבחרי העם. "הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא עניין פוליטי וציבורי, ולא תחבורתי. המנהיגים שלנו - הנבחרים - הם אלה שצריכים לקבל את ההחלטה. בעבר כבר קיבלה ממשלת ישראל החלטה, לאסור תחבורה ציבורית בשבת, וזאת למעט במקרים שבהם מדובר בשירות חיוני, כמו למשל הסעות לבתי חולים".

 

נושא שנוי במחלוקת

נושא הסטטוס-קוו בתחבורה הציבורית מעורר ויכוחים מרים מזה שנים רבות. רק לאחרונה, הגיש ח"כ גלעד ארדן הצעת חוק פרטית, המבקשת להרחיב את שירותי התחבורה הציבורית בשבת. בשיחה עם ynet, הסביר ארדן את עמדת מציעי החוק: "צריך לתת מענה לצורך של אנשים שאין להם כסף - שאינם יכולים לקנות רכב פרטי - להגיע ממקום אחד למקום אחר". בדבריו, ציין ארדן כמה תועלות המיוחסות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת: צמצום השימוש בכלי הרכב הפרטיים, צמצום זיהום האוויר, והקטנת מספר התאונות.

 

אלא שלעמדה זו יש מתנגדים רבים, ולא רק בקרב הציבור הדתי בישראל. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, הביע בעבר התנגדות נחרצת לשינוי הסטטוס-קוו ולהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. בדברים שאמר במליאת הכנסת לפני כחודשיים, אמר מופז "אני לא אתן יד לשינוי הסטטוס-קוו. מדובר בנושא מאוד רגיש, שמאזן בין הרצונות של אוכלוסיות שונות בעם".

 

אם לדעתכם יש צורך בתחבורה ציבורית בסופי שבוע, הצביעו "בעד". אם היא מיותרת לדעתכם, הצביעו "נגד"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתנגד לשינוי הסטטוס-קוו. שר התחבורה, שאול מופז
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים