שתף קטע נבחר

הלילה של באשיר

"ואלס עם באשיר" היה המנצח הגדול בטקס פרסי אופיר, לאחר שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר ובחמישה פרסים נוספים. רבים מהזוכים יצאו בקריאה לאוצר שלא לקצץ בתקציב הקולנוע

"ואלס עם באשיר", סרט האנימציה של ארי פולמן, היה המנצח הגדול בטקס פרסי אופיר של האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שנערך הערב (ג'), עם זכייתו בפרס הסרט הטוב ביותר של השנה.

 

הטקס נערך השנה בצל סכנת הקיצוצים בתקציביה של תעשיית הקולנוע הישראלית. בזה אחר זה, ניצלו את הבמה רבים מהזוכים ויצאו בקריאה לשר האוצר שלא לקצץ בתקציב הקולנוע הישראלי.

 

מלבד הפרס לסרט הטוב ביותר, "ואלס עם באשיר" זכה בחמש קטגוריות נוספות: פרס העיצוב האמנותי, שהוענק למאייר דוד פולונסקי, פרס העריכה, שהוענק לנילי פלר, פרס עיצוב הפסקול לאביב אלדמע ופרסי הבימוי והתסריט, שהוענקו לארי פולמן.


כנופיית "ואלס עם באשיר" ברגע קבלת הפרס (צילום: ערוץ 10)

 

פולמן הודה ל"כנופיית היוצרים" שעמלה על הסרט, שכוללת את האנימטורים, יוצרי האפקטים, המאיירים ואנשי ההפקה, אותם הגדיר כ"חבורה שהיא חלומו של כל יוצר קולנוע". "אני מאחל לעצמי שנוכל לממש ביחד ולו רק חלק מהפרויקטים שיש לנו בפנטזיות", אמר פולמן. "אני רוצה להודות לערוץ 8 שהתחיל איתנו מאפס כשהיו לנו רק שלוש דקות של סרט, לקרן החדשה בראשותו של דוד פישר שלו באופן אישי אני רוצה לומר תודה על תמיכה של ארבע שנים ללא כל סייג ולכתריאל שחורי, שהצטרף אלינו בשלב מאוחר, על כל העזרה, בעיקר בשיווק בחו"ל".

 

פולמן הקדיש את הפרס לשמונת התינוקות שנולדו לצוות במהלך ארבע שנות העבודה על הסרט ואמר: "אני מאחל להם שכשהם יגדלו ויראו את הסרט על מסך גדול, כל מה שיש שם ייראה להם כמו משהו מעולם לאחר, סתם עוד סרט מצוייר".


פולמן. "הקולנוע הישראלי הוא פס הקול של הילדים שלכם" (צילום: ערוץ 10)

 

כשפולמן עלה לקבל את פרס הבימוי, הוא ניצל את ההזדמנות והצטרף לקריאות נגד הקיצוצים: "אני רוצה לשאול את פקידי האוצר אם אין להם ילדים - כי אם יש להם, מה בדיוק הם רוצים שתהיה קופסת הזכרונות שלהם כשהם יגדלו? אני זוכר את הפעם הראשונה שאבא שלי לקח אותי ל'שוטר אזולאי' ואת הפעם העשרים שראיתי את 'גבעת חלפון'. מה אתם רוצים שהילדים שלכם יזכרו, איך לקחתם אותם ל'אמריקן פאי 7'? הקולנוע הישראלי הוא פס הקול של

הילדים שלכם!". לאחר מכן, פולמן הודה לאנשי הצוות ופנה לחברי האקדמיה: "אקדמיה זה לא חוק השבות, אפשר שאדם זר שכתב פסקול יתמודד על הפרס".

 

"סליחה שהצלחנו ושהקולנוע הישראלי נלמד באוניברסיטאות ברחבי העולם. ההצלחה חייבת להימשך!", אמר אביב אלדמע עם קבלת הפרס על עיצוב הפסקול. "לעשות פסקול לסרט אנימציה זה חלום רטוב עבור כל מלחין, לעשות פסקול לסרט מלחמה עם אקשן זה בכלל נפלא, אבל אם הבמאי שלך הוא ארי פולמן, אי אפשר לבקש יותר מזה. הרבה נאמר על הכישרון והסרט המדהים הזה. מעטים יודעים שהוא נעשה באהבה מדבקת ושכל מי שהיה בו הפך לחלק מכנופיה נפלאה".

 

בפרס השחקן הראשי הטוב ביותר זכה מיכאל מושונוב על תפקידו ב"איים אבודים". "עשינו את זה בכיף", אמר מושונוב עם קבלת הפרס, והוסיף: "תודה לאמא, שנתנה לי את החופש להגיע לגבולות המשחק, ולאדם שלימד אותי הכל - אבא, זה אתה". הפתעה נרשמה בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר - בפרס זכתה היאם עבאס, על תפקידה בסרטו של ערן ריקליס, "עץ לימון". עבאס לא נכחה בטקס.

 

בפרס לשחקן המשנה הטוב ביותר זכה שמיל בן ארי, על תפקידו בסרט "איים אבודים". "סליחה שהצלחנו לשפר את תדמיתה של ישראל ולשבור דעות קדומות על ישראל", אמר בן ארי עם קבלת הפרס. "הקולנוע הישראלי הוא השגריר הטוב ביותר שלנו וההצלחה הזו חייבת להימשך. אני קורא לשר האוצר: אל תקצץ בתקציב הקולנוע!". בפרס שחקנית המשנה זכתה אוולין הגואל, על תפקידה בסרט "שבעה" של רונית ושלומי אלקבץ.

 

בקטגוריית הצילום, הוענק הפרס לירון שרף על עבודתו ב"שבעה". לאחר שהודה לחברי האקדמיה, אמר שרף: "אני רוצה להתנצל על זה ש'מדוזות' של שירה גפן ואתגר קרת זכה בפרס מצלמת הזהב בקאן. אני קורא לשר האוצר: אל תקצץ בתקציב הקולנוע!".

 

פרס המלחין הוענק השנה לשניים - אסף אמדורסקי ("איים אבודים") וישראל ברייט ("אצבע אלוהים"). מכיוון שאמדורסקי לא נכח בטקס, את הפרס לקח בשמו רשף לוי, שניצל גם הוא את הבמה למחות על הכוונות לקצץ בתקציב הקולנוע: "האוצר רוצה לקצץ, אבל תזכרו ש'איים אבודים' הביא לבתי הקולנוע יותר צופים מ'האביר האפל'. זו לא תרבות אמריקנית, זה שלנו. תנו לקהל לראות תרבות ישראלית על המסך".

 

פרס מפעל חיים הוענק השנה לבמאי הוותיק יואל זילברג. "60 שנה אני בעסק, נהנה מכל רגע, ועוד לקבל על זה פרס? וכשהפרס נקרא על שם שייקה אופיר, הכבוד כפול ומכופל בשבילי", אמר זילברג עם קבלת הפרס. "שייקה היה חבר קרוב, היינו ביחד בצ'יזבטרון, עברנו ביחד את השנים הכי משמעותיות בתולדות

המדינה ואפילו עלינו ביחד על מוקש. אין ולא היה אחד כמוהו, ואין יותר ראוי ממנו לקבל את הפרס שאני מקבל היום. הוא לא זכה, וחבל".

 

יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע, מארק רוזנבאום, דיבר גם הוא במהלך הטקס על המאבק על עתיד הקולנוע ואמר: "הגענו לסוף שנה עם סרטים נפלאים, אבל התרגלנו כבר. אנחנו כבר לא מתרגשים שסרטים ישראלים מוכרים 1.5 מיליון כרטיסים בישראל ומביאים מיליוני צופים. ההצלחה הפכה לדבר יומיומי. היה לנו כסף, ויצרנו עד שמישהו באוצר החליט שהצלחה לא יכולה להימשך. אנחנו רגילים למאבקים ולא נרשה למשרד האוצר להרוס את הקולנוע בישראל". במהלך דבריו, רוזנבאום הזכיר גם את תרומתם של השחקן מוסקו אלקלעי והמפיק אורי סבג, שהלכו השנה לעולמם.

 

את הטקס, שנערך במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב, הנחו הקומיקאים שי גולדשטיין ודרור רפאל.

 

רשימת הפרסים המלאה:

 

הסרט העלילתי הטוב ביותר: "ואלס עם באשיר".

 

הבמאי: ארי פולמן ("ואלס עם באשיר").

 

השחקן הראשי: מיכאל מושונוב ("איים אבודים").

 

השחקנית הראשית: היאם עבאס ("עץ לימון").

 

שחקן המשנה: שמיל בן ארי ("איים אבודים").

 

שחקנית המשנה: אוולין הגואל ("שבעה").

 

צילום: ירון שרף ("שבעה").

 

תסריט: ארי פולמן ("ואלס עם באשיר").

 

עריכה: נילי פלר ("ואלס עם באשיר").

 

עיצוב אמנותי: דוד פולונסקי ("ואלס עם באשיר").

 

עיצוב תלבושות: רונה דורון ("איים אבודים").

 

מלחין: אסף אמדורסקי ("איים אבודים") וישראל ברייט ("אצבע אלוהים").

 

עיצוב פסקול: אביב אלדמע ("ואלס עם באשיר").

 

הסרט התיעודי הטוב ביותר: רן טל ואמיר הראל ("ילדי השמש").

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"ואלס עם באשיר". סרט השנה
איור: דוד פולונסקי
לאתר ההטבות
מומלצים