שתף קטע נבחר

על עיוות התורה

הפגיעה החמורה בפרופ' שטרנהל חושפת תפיסה פנים תורנית מעוותת. הרב רפי פוירשטין ממליץ לכולנו לקרוא בפרשת וילך את המצווה המסכמת של התורה - "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום"

הפגיעה החמורה ביותר בפרופ' שטרנהל מהווה קודם כל פגיעה באדם, בשלומו ובבריאותו. אך מעבר לסבל האישי יש במעשה הנפשע פגיעה חמורה ביותר בשלושה כללים בסיסיים. קודם כל המעשה פוגע בתורה, האוסרת על פגיעה בקצה שערותיו של האדם ויש כאן עבירה חמורה בהלכה הבסיסית של 'לא תרצח'. המעשה מהווה פגיעה באושיות המדינה והחברה. והמעשה מהווה פגיעה בציבור הרחב שמיישב את ארץ ישראל השלימה ורואה בכך את חזונו המהותי.

 

אנו עומדים ערב הימים הנוראים שעליהם נאמר "כי על כל העבירות שבתורה יום הכיפורים מכפר חוץ מעבירות שבין אדם לחברו עליהם יום הכיפורים אינו מכפר עד שירצה את חברו" עיקרון זה מבליט את הצורך לתקן את החיים החברתיים בדרך של ריצוי ופיוס, בדרך של שיחה ודיאלוג ולא בדרך של פגיעה כלשהי. המשנה שקבעה את הכלל הנחרץ הזה לא הבחינה בין פגיעה בשל מחלוקת עקרונית לסתם פגיעה בשל שנאה או קטטה כלשהי. מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים חמורים ביותר. חלקם נתון במחלוקת עזה וחריפה. אם לא נייצר מנגנונים ברורים לשיח וקבלת החלטות, נתקשה להתקיים כאן אך יש כאן גם תפיסה פנים תורנית מעוותת. יש כאן מחשבה סוטה שכאילו בכוח ניתן יהיה להביא את העם לדבוק בערכיו המקודשים. ואילו פרשת 'וילך' המתארת יומו האחרון של משה מסתיימת בציווי מסכם (דברים פרק לא):

:

(יב) הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ .

 

על כל העם לעלות לירושלים בחג הסוכות במוצאי שנת השמיטה (בדיוק כמו השנה) ולשמוע את המלך קורא בתורה לפני כל העם. מצוות הקהל נועדה להדגיש שני דברים. הופעת התורה בישראל תלויה 'בהקהל'. התורה בשלמותה מחייבת התאחדות של העם סביבה. תורה שהמיעוט בלבד מקיים אותה איננה שלימה. העיקרון השני הנלמד הינו שהכול תלוי בחינוך המוביל להזדהות. התורה מגדירה את המעמד כמכוון להביא ללמוד ולהזדהות של העם כולו עם התורה.

 

(י"ב) לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת:

(יג) וּבְנֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ יִשְׁמְעוּ וְלָמְדוּ לְיִרְאָה אֶת ה' .....

 

המצווה הלפני האחרונה בתורה עוסקת בחינוך ובהזדהות היא איננה מכריזה על מלחמת קודש קנאית בכופרים, היא יוצרת מנגנוני למידה והזדהות. זאת היא דרכה של תורה אשר "דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים