שתף קטע נבחר

הערכות: ג'נרל מוטורס ופורד עלולות לקרוס

זאת למרות הסיוע בסך 25 מיליארד דולר שהבטיח ממשל בוש לתעשייה; מניית GM צנחה אמש לשפל של 58 שנה. הערכות: טויוטה תהפוך ליצרנית הרכב גדולה בארה"ב - מבחינת מכירות

ג'נרל מוטורס (GM) ופורד, שתיים מספינות הדגל של תעשיית המכוניות האמריקאית, עומדות בפני אחד המשברים החמורים בתולדותיהן, העשוי להעמיד בסכנה את עצם קיומן.  במהלך המסחר בוול-סטריט אמש (ה') קרסה מניית GM ב-31% לערכה הנמוך ביותר מאז 1950 - 4.76 דולרים. מניית פורד צנחה לשפל של 20 שנה, ונסגרה במחיר של 2.08 דולרים.  

 

בנוסף הודיעה חברת דירוג האשראי S&P כי היא שוקלת להפחית את הדירוג של שתי ענקיות הרכב מדטרויט, בשל "ההידרדרות המהירה בשוקי הרכב הגלובליים". דירוג האשראי של השתיים עומד כיום על "זבל", שפירושו כי יכולת הפירעון שלהן מהווה סכנה למשקיעים. הפחתה נוספת של הדירוג תקשה על החברות אף יותר בגיוס הון, זאת בנוסף לנסיגה מתמדת בהיקף המכירות כתוצאה מסירובם של בנקים להעניק הלוואות לרוכשים פוטנציאלים כתוצאה ממשבר האשראי.

 

לא מאשרים הלוואות לרכישה

GM, יצרנית הרכב הגדולה בארצות הברית, התקשתה עוד בטרם פרוץ המשבר הנוכחי להתמודד עם תחרות הולכת וגוברת מצד יצרניות יפניות, ובראשן טויוטה, העשויה להפוך בתום השנה הנוכחית לגדולה ביותר בארצות הברית מבחינת המכירות. בנוסף התקשתה GM להסתגל לביקוש ההולך וגובר של הצרכן האמריקאי למכוניות קטנות וחסכוניות יותר בדלק.

 

על הרקע הקשיים הבטיח הממשל לתעשיית הרכב סיוע בהיקף של 25 מיליארד דולר. ואולם מומחים סבורים כי הדבר עשוי שלא להספיק למנוע מהשתיים לקרוס בשל תנאי השוק הנוכחיים. הפסדה השנתי של GM ב-2007 הסתכם ב-38 מיליארד דולר. פורד רשמה באותה התקופה הפסדים בסך 2.7 מיליארד דולר.

 

"החששות מוצדקים", אומר ג'ורג' מליאנו, אנליסט בחברת גלובל אינסייט, הצופה ירידה של כ-30% במכירות המכוניות בארצות הברית ב-2008. דו"ח של סיטיגרופ שפורסם השבוע קובע כי החברות ייאלצו לנקוט שורה של מהלכים לקיצוץ הוצאות, ואולי אף לשעבד חלקים מהן לבנקים בתמורה להזרמת הון.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא השקיעו במכוניות חסכוניות. ג'נרל מוטורס
מומלצים