שתף קטע נבחר

תאונת הצוקית: "סבירות נמוכה לתקלה טכנית"

טייס במילואים ומהנדס שעמד בראש פרויקט הצוקית בתעשייה האווירית, מצביעים על אפשרות שהתאונה הקטלנית בנגב נגרמה כתוצאה מטעות אנוש או תחזוקה לקויה. לדברי הטייס, בניגוד למטוסים אחרים, הצוקית הוא מטוס יציב בכל המהירויות

חיל-האוויר החליט לקרקע את מטוסי הצוקית בעקבות התאונה האווירית, בה נספו מתן אסא וכרמי אילן, ופתח בחקירת נסיבות ההתרסקות, אולם מהנדס אווירונאוטיקה, המכיר את המטוס מקרוב, וטייס מילואים ותיק סבורים: ההתרסקות לא נבעה מליקוי טכני ונגרמה אולי בשל טעות אנוש או בעיה בתחזוקת המטוס.

 

מהנדס האווירונאוטיקה, גדעון גורן, שעמד בעבר בראש פרויקט הצוקית בתעשייה אווירית וליווה את שילובו בחיל האוויר, אמר אמש ל-ynet כי "מדובר במטוס אמין". לדבריו, "המטוס הזה טס כל כך הרבה שנים ולא היו איתו בעיות".

 

גם ע', טייס מילואים בחיל האוויר, מסכים כי "מדובר במטוס ההדרכה האולטימטיבי". לדבריו, "הוא לא מעניש על טעויות, קל לשלוט בו והוא לא מסוכן. הוא ידידותי למשתמש, כי בניגוד למטוסים אחרים אין בו מחשבים ומהסיבה הזאת הוא משמש להדרכה ולאווירובטיקה".

 

בדומה לגורן, גם הוא סבור שהסבירות כי מדובר בתקלה טכנית במטוס - נמוכה. "זה מטוס מאוד - מאוד אמין. אני לא יודע מה היה שם, אבל לא נשמע סביר שמדובר בתקלה טכנית. אין איתו תאונות טכניות בארבעים שנה שהוא בחיל האוויר וכמות התקלות הטכניות אפסיות. זה לא דומה לתאונת הקוברה", הוא אומר, "כנראה שזאת טעות אנוש".

 

הוא סיפר כי בחיל-האוויר "קוראים לצוקית מטוס יציב, גם במהירויות גבוהות וגם בנמוכות. בסקייהוק, למשל, אם נכנסים לסחרור מאוד קשה לצאת ממנו וב-F-16 יש מנוע אחד, אז הסיכוי שמשהו ישתבש גבוה יותר". לדבריו, "אפשר להביא את הצוקית לקצה יכולת התפעול. אני לא חושב שמישהו לרגע מפחד לעלות על המטוס הזה".

 

"ייתכן שיש ליקויים בתחזוקה של המטוסים"

גורן סיפר על התקופה שבה הוכנס המטוס לשירות בחיל-האוויר. "היו הרבה בעיות אמינות עם הפוגה-מגיסטר, בעיות של הנדסת אנוש. הוא היה מיושן ורצו להחליף אותו. הצענו בתעשייה אווירית שבמקום לקחת מטוס חדש, נטפל בבעיות המבנה של המטוס ונחליף במערכות מתקדמות. לקחנו מטוס ישן ועשינו לו שיפור מאוד מקיף".

 

המטוס המשופר החליף את המטוס הצרפתי ששימש את חיל-האוויר מיולי 1960. "החליטו לתת שם חדש למטוס - צוקית - כיוון שחוץ מהתצורה האווירודינאמית הבסיסית שנשמרה, הוא היה חדש לגמרי. בשנות ה-80 כל מטוסי חיל האוויר עברו הסבה דומה", הוא מספר.

 

לצד טענות בעניין השימוש הממושך מדי במטוסים,

נמתחה לאחרונה ביקורת גם על הליך מיקור החוץ בו נקט משרד הביטחון, במסגרתו נבחרה התעשייה האווירית לביצוע עבודות התחזוקה בכמה מטייסות חיל האוויר - זו מתבצעת באמצעות קבלן משנה בבסיס חיל האוויר בחצרים.

 

"ייתכן שיש ליקויים בתחזוקה של המטוסים", אמר גורן, אך הדגיש כי "חיל האוויר עוקב אחר הליקויים והתקלות באמינות בכל המטוסים שלו על פני שנים. כך למשל נעצרו בתחילת החודש את כל טיסות הסקייהוק בעקבות ליקויים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גדעון גורן. "המטוס אמין"
מתן אסא
כרמי אילן
שברי המטוס ליד צאלים
צילום: צפריר אביוב
מומלצים