שתף קטע נבחר

תעריפי האינטרנט יעלו ב-15-20 אחוז

חברות האינטרנט יעלו בקרוב את מחירי תשתית בשיעור של עד ‭20%‬. בכיר בענף: "הצרכנים הורגים לנו את רוחב הפס"

ספקיות האינטרנט עומדות להעלות את מחירי חבילות הגלישה עד סוף השנה הנוכחית, בשיעור של עד ‭.20%‬ כך עולה משיחות עם בכירים בחברות התקשורת. החברות מנמקות את הצורך בהעלאת מחירים בגידול חד בעומסי תעבורת קטעי הווידיאו ברשת, דבר שמחייב אותן לבצע עבודות תשתית יקרות מסביב לשעון.

 

הצרכן הישראלי משלם לשני גורמים כדי ליהנות מגישה לרשת האינטרנט: חברות התשתית (בזק והוט‭,(‬ שהתשלום להן מהווה בממוצע כ‭60%-‬ מסך התשלום עבור אינטרנט למשק הבית, וספקיות האינטרנט - נטוויז'ן ‭012 ,013‬ ובזק בינלאומי. ההערכות הן כי עד סוף 2008 יעלו חברות התשתית את מחיריהן ב‭.20%-15%-‬ לגבי ספקיות האינטרנט, נראה כי כניסתה הצפויה של פרטנר לתחום ב‭2009-‬ תעכב את עליות המחירים, אך הללו צפויות להתבצע בתחילת השנה הבאה - ובשיעורים של עד ‭.20% ‬

 

הצרכנים אשמים

"ההוצאות שלנו עולות בהתמדה‭,"‬ אומר גורם בכיר בתחום, "דבר שגורם לנו לחנך את השוק לצרוך חבילות גלישה גדולות יותר. גם אם בטווח הקרוב לא נעלה את המחירים, נדאג שהצרכנים ישלמו לנו יותר. אנחנו נלמד אותם לצרוך חבילות יקרות יותר ועוד שירותי ערך מוסף. השאיפה היא שבזמן הקרוב הם ישלמו יותר בשיעורים של ‭,"30% -20%‬ אמר.

 

"הצרכנים הורגים לנו את רוחב הפס‭,"‬ אמר אתמול בכיר בתחום ל"ידיעות אחרונות‭."‬ לדבריו, "בשנה האחרונה יש עלייה מתמדת בתעבורת תכני וידיאו ברשת, וזה מצריך מאיתנו השקעות רבות‭."‬ ספקיות האינטרנט טוענות שבחודשים האחרונים יש עלייה חדה בשימושי הווידיאו ברשת האינטרנט, וכי הן מנסות להדביק את קצב השימוש הגובר ולהתאים את התשתיות שלהן אליו. סיבה נוספת להעלאת המחירים הצפויה היא שחיקת המחירים בענף בשנים האחרונות.

 

מנגד, רוני חליבה, מנכ"ל אקספון שעומדת להיכנס לשוק האינטרנט כספקית, אמר אתמול כי "ספקיות האינטרנט גובות תשלומים על מגון שירותים שהצרכנים אינם צריכים, למשל תיבות דואר, ולכן העלאת המחירים אינה מוצדקת‭."‬ שינוי בהרגלי הגלישה.

 

לאחרונה מורגש שינוי בהרגלי הגלישה של הישראלים. אם בעבר גלשו רוב האנשים בפורטלים או באתרי חדשות שמציעים בעיקר תוכן כתוב, כיום גולשים יותר ויותר אנשים לאתרים שמציעים קטעי וידיאו. מדובר באתרים פופולריים כמו יוטיוב, ובאתרי חדשות ופורטלים שלצד חומר כתוב מציעים גם תכני וידיאו.

 

גם הריאליטי אשם

המצב החדש גורם לכך שספקיות האינטרנט והתשתית צריכות לרענן כל הזמן את התשתיות שלהן. אם הן לא עושות זאת מספיק מהר, מהירות הגלישה במקומות מסוימים או בשעות מסוימות יורדת. "כדי לגרום למהירות הגלישה לא לרדת, צריך להגדיל קווים במהירות. צרכנים שגולשים דרך חברות שלא מגדילות קווים במהירות מרגישים ירידה במהירות הגלישה‭,"‬ הסביר אתמול בכיר באחת מהספקיות.

 

"טעינו שלא הסברנו לציבור שרשת האינטרנט היא מדיה משותפת שנסמכת על חישובים סטטיסטיים, במסגרתם משכללים את נפחי השימוש של המשתמשים ונותנים לכל אחד את המקסימום שניתן בהתחשב בחבילה שרכש ובעומס הקיים באזור שלו‭,"‬ אומר בכיר באחת החברות. לדבריו, "אנשים חושבים שכאשר הם קונים חבילה של 2 מגה, זה מה שהם מקבלים ‭100%‬ מהזמן. הם לא מבינים שב‭80%-‬ מהזמן הם מקבלים 2 מגה אך בשאר הזמן הם מקבלים מהירויות נמוכות בהרבה‭."‬

 

מורידי הסרטים מכבידים

אותו בכיר מסביר כי מי שהעלו את ממוצע השימוש בתעבורת הרשת הם המשתמשים ה"כבדים" שמורידים סרטים וסדרות וצורכים אלפי מגה בחודש. ואולם, אותם משתמשים כבדים היוו עד לאחרונה רק שכבה צרה מכלל המשתמשים.

 

צריכת הווידיאו שהולכת וצוברת תאוצה על-ידי יותר ויותר גולשים היא זו שגרמה לשינוי בסטטיסטיקות. בארצות-הברית, הפתרון שנמצא לכך הוא הגבלתם של המשתמשים הכבדים לתקרה מסוימת של גיגה-בייט, דבר המאפשר לשמור על איזון בסטטיסטיקות ומגן על כלל הצרכנים. פתרון כזה קיים בארץ, אבל נאכף באופן נדיר, מכיוון שברגע שחברה אחת תגביל את הגולשים, תציע להם חברה מתחרה גלישה בלתי מוגבלת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הריאליטי הגדיל את צריכת רוחב הפס
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים