שתף קטע נבחר

בקרב בין אובאמה למקיין, התקשורת יצאה מנצחת

לא מעט כלי תקשורת אמריקנים ותוכניות סאטיריות צריכים לשלוח זרי פרחים ובונבוניירות לברק אובאמה, ג'ון מקיין וגם שרה פיילין, שבזכותם ובזכות המרוץ המרתק לנשיאות נהנו מפריחה ומשיעורי צפייה מרשימים. "איני זוכר מערכת בחירות כזו", סיפר ל-ynet מגיש בכיר ב-CBS

הבחירות המסעירות לנשיאות ארצות הברית ייזכרו לא רק כמרוץ ההיסטורי שבו לראשונה התמודד גבר שחור כמועמד מטעם מפלגה גדולה, אלא גם כסיפור התקשורתי הגדול של השנה החולפת - אם לא גם של השנה שקדמה לה.

 

המרוץ המסקרן בין ברק אובאמה לג'ון מקיין, שקדם לו המאבק הצמוד בין אובאמה לסנאטורית הילארי קלינטון על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, עורר התעניינות חסרת-תקדים בפוליטיקה האמריקנית, ודרבן כלי תקשורת אמריקנים רבים להשתנות כדי להתאים את עצמם לדרישה הציבורית.

 

ג'רי מאלייני, סגן העורך הפוליטי בעיתון "ניו יורק טיימס", סיפר כי הפופולריות הרבה של המרוץ, שהתבטאה בגידול במספר הכניסות לערוץ הפוליטי באתר האינטרנט של העיתון, שהחלה עוד בתקופת הבחירות על מועמדות שתי המפלגות לנשיאות, הפתיעה אותו ודרבנה אותו ואת צוותו לתת מענה לדרישה הבלתי פוסקת בחומר שוטף ועדכני.

 

"המרוץ לנשיאות ארצות הברית היה תקופה פשוט מרתקת", ציין רס מיטשל, מגיש ברשת CBS, אחת מארבע רשתות הטלוויזיה הארציות המשדרות בארה"ב. מיטשל, המגיש את תוכנית הבוקר של CBS "The Early Show" ואת משדר החדשות של יום ראשון בערב, אינו טירון - הוא מגיש חדשות כבר 25 שנה וכבר סיקר לא מעט מערכות בחירות ואירועים חדשותיים כמו מתקפת הטרור של 11 בספטמבר והתרסקות מעבורת החלל קולומביה - ובכל זאת הוא קובע: דבר כזה עדיין לא היה.

 

"מאז 1952, מתרחשת מערכת בחירות שלא משתתף בה נשיא מכהן או סגן. מה לא היה כאן? מועמד אפריקני-אמריקני ראשון לנשיאות מטעם מפלגה גדולה שהתמודד מול רעיה ראשונה, גיבור מלחמה בן 72 שמינה סגנית צעירה מאלסקה. הבחירות האלה היו פשוט שופעות בהפתעות והתפתחויות. זה כיף לא נורמלי לסקר את הסיפור הזה", סיפר ל-ynet בהתרגשות.

 

"שכחו את הנושאים"

למרות ההתלהבות, יש למיטשל גם ביקורת על האופן שבו מתנהלת התקשורת האמריקנית בסיקור. "מרוב שמתמקדים כאן ב'מרוץ הסוסים' - במי מוביל, אובאמה או מקיין ובכמה אחוזים ואיפה - הנושאים שעומדים במרכז מערכת הבחירות שלנו נזנחים ונשכחים. חובתנו כתקשורת לזכור לא רק מה הסקרים חוזים למועמדים בבחירות, אלא גם מהם הנושאים שעומדים במרכזן, סוגיות שמשפיעות על מאות אלפי אמריקנים. אסור לנו לשכוח זאת", ציין.

 

ומה באשר לטיב הדיווחים? בסוף השבוע האחרון התפרסם מחקר שקבע כי ברק אובאמה זכה להתייחסות חיובית ב-65 אחוזים מהדיווחים שעסקו בו ברשתות CBS, ABC ו-NBC, בעוד שג'ון מקיין זכה להתייחסות חיובית רק ב-31 אחוזים מהדיווחים. המחקר, שהתבסס על ראיונות עם כאלפיים נשאלים, נערך על ידי "המרכז למדיה ועניינים ציבוריים", וניתח 979 כתבות חדשותיות ששודרו בין 23 באוגוסט וב-24 באוקטובר.

 

האם התקשורת מעדיפה את אובאמה? מיטשל מתקשה להסכים. "יש מי שטוען שיש לתקשורת אג'נדה, שהיא רוצה להמליך את אובאמה. אני מתקשה לראות את זה. אני מניח שהיו וישנם כמה עיתונאים שנשבו בקסמו של הבחור הכריזמטי הזה, שניחן ביכולות שטרם נראו פה. בתקופה שלפני תום המרוץ בין אובאמה לקלינטון היו לנו במערכת ויכוחים בין תומכי קלינטון לאובאמה על כך שהתקשורת מעדיפה את אובאמה על פניה. גם אז לא חשבתי שעשינו זאת, ואני לא חושב שאנחנו עושים זאת עכשיו".


ג'ון מקיין מופיע ב"סטרדיי נייט לייב",שלשום. רייטינג שיא (צילום: אתר NBC)

 

 

כבר לא מחכים למהדורות של הרשתות

מיטשל מסכים שהציבור האמריקני - ובעיקר הצעירים - מגלה עניין יוצא דופן במרוץ לנשיאות, אך העניין אינו מיתרגם לאחוזי צפייה גבוהים לרשת שבה הוא עובד. "בפני הרשתות הארציות עומד אתגר רציני: צעירים רבים כבר לא מחכים לשבע או שמונה או עשר בערב כדי לראות את המהדורה שלנו. יש להם אפיקים אחרים: ערוצי החדשות בכבלים, וכמובן גם האינטרנט. המשימה שלנו היא לנסות להחזיר אלינו את הצעירים". לדבריו, שיעורי הצפייה נשענים על נאמנותם של צופים מבוגרים, שצופים במהדורות של הרשתות הארציות מכורח ההרגל.

 

מנתוני מדד הצפייה של נילסן, שאותם פרסמה השבוע רשת CNN, עולה כי ברבעון האחרון נהנתה רשת החדשות בכבלים משיא של חמש שנים בשיעורי הצפייה בשידורי הרשת בארה"ב. כזכור, הרבעון האחרון היה עמוס באירועי בחירות – בהם שלושת העימותים בין המועמדים לנשיאות והעימות בין המועמדים לסגן נשיא (שאף קצר שיעור צפייה גבוה יותר מהעימותים האחרים). בקרב אוכלוסיית היעד, בני 25 עד 54, נרשם גידול של 85 אחוזים בצפייה ברשת לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

מנתוני הצפייה של נילסן, גם שיעורי הצפייה בחודשים ספטמבר ואוקטובר ברשתות חדשות אחרות בכבלים - בהן MSNBC ו"פוקס ניוז" - הכפילו את עצמם ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.


פוסטר של "The Chocolate News", פרודיה על שלטי בחירות של אובאמה (צילום: דנה צימרמן) 

 

פריחת הסאטירה

אבל לא רק רשתות החדשות הרוויחו מהמרוץ המסעיר - גם תוכניות ההומור והסאטירה זכו לעדנה. התוכנית "סטרדיי נייט לייב" של רשת NBC, שבעונות האחרונות לא נהנתה משיעורי צפייה גבוהים לאחר שמרבית מכוכביה וכותביה הראשיים עזבו (ג'ימי פאלון, ויל פארל, וכמובן טינה פיי שעזבה לטובת "30 רוק") - נסקה מאז ספטמבר לשיעורי צפייה מדהימים, בהתחשב בשעת השידור של התוכנית, 23:30 בלילה במוצאי שבת. התוכנית ששודרה ב-18 באוקטובר, שבה הופיעה שרה פיילין לצד החיקוי המוצלח שלה כפי שגולם בידי טינה פיי, העניק לתוכנית רייטינג של 10.4 אחוזים, שיא של 14 שנים. עדיין אין נתונים על התוכנית ששודרה שלשום, שבה התארח ג'ון מקיין בהופעה מצחיקה במיוחד. 

 

גם תוכניות סאטיריות אחרות בכבלים, שבאופן טבעי נהנות מרייטינג נמוך יותר מאשר התוכניות המשודרות ברשתות הארציות, נהנו בתקופה האחרונה מפריחה. ספטמבר האחרון היה החודש הנצפה ביותר של "הדיילי שואו עם ג'ון סטוארט", תוכנית החדשות הפיקטיבית של ערוץ הכבלים קומדי סנטרל, והופעתו של ברק אובאמה בתוכנית בשבוע שעבר העניקה לתוכנית את הרייטינג הגבוה ביותר שאותו גרפה אי פעם. הצלחת התוכנית דרבנה את הרשת להעלות בחודש שעבר תוכנית נוספת בפורמט דומה, "The Chocolate News", שאותה מגיש הקומיקאי השחור דיוויד אלן גריר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיטשל. תקופה מרתקת
צילום: דנה צימרמן
סטוארט. הרייטינג הגבוה אי פעם
צילום: איי פי
סטרדיי נייט לייב. שיא של 14 שנה
צילום: AP
מומלצים