שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    אומן: "התקשורת מחזקת את המשבר הכלכלי"
    "התקשורת צריכה, מטבעה, כותרות עבות על קטסטרופות, ולכן יש לה נטייה להקצין אירועים", אומר חתן פרס נובל ישראל אומן. "כשהבורסה יורדת ב-3% כותבים שיש ירידה דראסטית ואז אנשים חושבים שיש משבר ובאמת מתחילים למכור"

    "התקשורת העולמית משפיעה ומחזקת את המשבר הכלכלי". כך אמר אתמול (יום ב') חתן פרס נובל לכלכלה, הפרופסור ישראל אומן, בשיחה עם ynet. "לתקשורת יש תפקיד לא קטן ביצירת הקטסטרופה, כיוון שכותרות חזקות על משבר כלכלי מאיצות אותו. יש נטייה להגיד 'ירידה דראסטית' כשהבורסה יורדת ב-3%. אני זוכר שבאחד מהימים הראשונים של שיא המשבר, הבורסה בוול סטריט ירדה ב-3% והיו כותרות צעקניות".

     

    "כותרות כאלה מייצרות את המציאות ומשפיעות אותה, כי כשלקוחות, וגם מנהלים של קרנות, קוראים את הכותרות, הם חושבים שאם יש כותרות כאלה סימן שיש משבר, ואז הם מתחילים למכור. וכך נוצר משבר".

     

    האם התקשורת לא ניפחה גם את הגאות הכלכלית והעליות בבורסה לפני המשבר?

     

    "אני לא חושב כך. יש הבדל גדול מהבחינה הזאת בין התפתחויות חיוביות ושליליות. אני חושב שלבועות החיוביות אין השפעה של התקשורת, היא לא צריכה

    אותן. חדשות טובות הן אף פעם לא חדשות. התקשורת ניזונה מקטסטרופות. בועות שליליות הן קטסטרופות, ולכן הן מפרנסות את התקשורת".

     

    ה"בטן המלאה" של אומן על התקשורת קשורה גם להתבטאויות שלו עצמו על המשבר. אומן הופיע אתמול כאורח כבוד באירוע של ארגון רבני ישראל הצעיר. הארגון הזמין לכנס עיתונאים רבים, בתקווה שיפרסמו את ההתרחשויות בכנס. לכנס לא היה קשר לאומן וגם לא למשבר הכלכלי, אלא להענקת פרס למנכ"ל חברת ההשקעות הילת שוהם, יעקב מורשת, על כך שהוא מנהל את השקעותיו לפי ההלכה. האירוע הניב כותרות בתקשורת, אך בסופו של דבר כולן עסקו בדברים שאמר אומן על המשבר. 

     

    אומן גם טוען שהכותרות על הדברים שאמר בכנס - הקצינו את דבריו. אומן הצהיר כי הממשל האמריקני אינו צריך להושיט סיוע לחברות קורסות - והכותרות ציטטו אותו כאומר ש"הממשל עשה דבר לא חכם" בכך שעזר לאותן חברות. "לא אמרתי שלא עשו דבר חכם", אומר אומן, "אמרתי שלא צריך לסייע למפעלים כושלים".

     

    "התקשורת תמיד מחפשת את השלילי בכל דבר", מוסיף אומן, "אני אספר לך סיפור לדוגמא: אשתי הקודמת, זכרונה לברכה, עבדה בעבר במרכז פרנקפורט בירושלים. היא עשתה שם עבודה עם קשישים, ופעם התקשרה למערכת של אחד העיתונים לספר על הדברים היפים שהם עושים במרכז. היא אמרה שהם עושים טיולים לקשישים, סדנאות מלאכה, עבודות אמנות מעניינות, וגם נותנים להם הכוונה פסיכולוגית".

     

    היא סיפרה שזה מרכז נהדר שעושה עבודה נפלאה. ומה אמרו לה? מצטערים, זה לא סיפור. הם שאלו אותה אם יש שם בעיות, שחיתות או העלמת כספים? וכשהיא אמרה להם שלא, אז הם אמרו שאם היא תגלה בעיות או שחיתויות, שתפנה אליהם".

     

    מה אנחנו, העיתונאים, צריכים לעשות? האם אנחנו צריכים לשנות את הדיווח שלנו, לדעתך, להצניע את ההתרחשויות השליליות ולהדגיש את החיוביות?

     

    "אני לא חושב שזאת אשמתכם ושיש לכם מה לעשות. אתם פועלים נכון לפי התמריצים שאתם מקבלים, ופרסום כותרות שליליות הם חלק ממערכת התמריצים של התקשורת. הכותרות השליליות נעוצות בעצם טבעה של תקשורת. היא מטבעה צריכה כותרות עבות, והיא צריכה לצעוק, אחרת לא מוכרים עיתונים".

     


    פרסום ראשון: 03.11.08, 18:10
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "אומן: "התקשורת מחזקת את המשבר הכלכלי""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ישראל אומן בכנס הרבנים: "התקשורת מתייחסת רק לצד השלילי"
    צילום: יהונתן פרץ
    צימרים
    מומלצים