שתף קטע נבחר

המבקר חוקר: טיפול כושל בעברייני תנועה

בלעדי: ל-ynet נודע כי מבקר המדינה חוקר את משרד התחבורה ואגף התנועה במשטרת ישראל, על כשלים מתמשכים בטיפול בעברייני תנועה מועדים. במשרד מבקר המדינה, במשרד התחבורה ובאגף התנועה, אישרו את הדברים

בלעדי: מבקר המדינה חוקר ליקויים חמורים בדרך הטיפול של משרד התחבורה ומשטרת ישראל בעברייני תנועה. ל-ynet נודע כי משרד מבקר המדינה מבצע בחודשים האחרונים בדיקה מעמיקה של אופן טיפול הרשויות בעברייני תנועה מועדים. בעיקר מתמקד המבקר בפעילות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואגף התנועה במשטרת ישראל. הנושאים העיקריים אותם חוקר המבקר: היעדר ענישה מרתיעה לעברייני תנועה מועדים, חוסר היכולת לאתר ולפעול כנגד פסולי רישיון שממשיכים לנהוג, ליקויים קשים באכיפת החוק על-ידי משטרת התנועה ועוד.

 

עוד נודע כי המבקר בוחן ליקויים בשיטת הניקוד החדשה, בהם את הפעלתה באופן מצומצם בלבד נגד עברייני תנועה. יש לציין כי המבקר כבר בחן בעבר את השיטה, ואף כלל ממצאים חמורים בדו"ח השנתי שפורסם ב-2006 (דו"ח ביקורת המדינה 56ב). עם פרסום הדו"ח דאז, התריע המבקר כי משרד התחבורה אינו מיישם כראוי את שיטת הניקוד, ומאפשר לעברייני תנועה לחמוק מעונש.


שר התחבורה, שאול מופז (צילום ארכיון: ששון תירם)

 

חקירת המבקר עוסקת בחוסר תיאום בין הרשויות השונות: משרד התחבורה, אגף התנועה במשטרה ובתי המשפט. חוסר תיאום זה עלול להביא לכך כי עברייני תנועה רבים ימשיכו לנהוג, למרות שעל-פי חוק אמור רישיונם להיפסל לתקופות ארוכות. על-פי הערכות המשטרה, כ-10,000 נהגים ממשיכים לנהוג, למרות שרישיונם נפסל בפועל.

 

במסגרת הבדיקה, חוקר משרד המבקר גם את פעילויות האכיפה המבוצעות על-ידי אגף התנועה. אחד הנושאים הנבדקים הוא ליקויים בפעילותה של היחידה המרכזית (ימ"ר) באגף התנועה, שהוקמה בסוף 2004.

 

האם תוקנו ליקויי העבר? 

בדו"ח שפורסם ב-2006 נחקר הטיפול בעברייני תנועה מועדים, כחלק מבדיקה מקיפה של התמודדות המדינה עם תאונות דרכים. מסקנות המבקר הצביעו על כשלים מערכתיים, ובהם ליקויים חמורים ביישום שיטת הניקוד - וזאת במיוחד בכל הנוגע לעברייני תנועה. כך למשל, המבקר גילה כי דווקא עונש הפסילה לתשעה חודשים, המוטל על עברייני תנועה מועדים, כלל אינו מיושם, וזאת בגלל בעיה בניסוח תקנות התעבורה. יש לציין כי על-פי נתונים שפורסמו בעבר, כ-70% מהנהגים שצברו מספר נקודות המחייב את פסילת רישיונם לשלושה חודשים, לא הפקידו את רישיון הנהיגה כנדרש על-פי חוק.

 

הליקויים ביישום שיטת הניקוד החדשה מוכרים היטב - גם לרשויות השונות, וגם לאזרחים. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, אף הצהיר מספר פעמים בשנתיים האחרונות כי השיטה הנוכחית נכשלה. מופז הבטיח כי משרד התחבורה יישם שיטה חדשה - שתחליף את השיטה "החדשה" משנת 2003 - כבר בעתיד הקרוב. כך הסביר מופז את תוכניתו לחברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, ביולי 2006: "אני הולך לבטל את שיטת הניקוד... עובדים על השיטה הזאת כרגע... להערכתי, הוא (דו"ח שיטת הניקוד החדשה, ש.ה) יהיה מוכן בעוד כחודש".

 

אולם, למרות שחלפו יותר משנתיים מאז הצהרת השר, השיטה החדשה טרם החלה את תהליך החקיקה הנחוץ, ולכן אינה מוכנה ליישום.

 

"מופז נכנע לפקידי משרדו"

"אחת הבעיות העיקריות של המלחמה בתאונות הדרכים, היא העובדה שרוב שרי התחבורה בעשורים האחרונים לא רואים בתפקיד שליחות, אלא רק שדרוג בדרך לתפקיד הבא". כך אומר ל-ynet יו"ר ועדת המשנה בכנסת למאבק בתאונות הדרכים, ח"כ גלעד ארדן, בתגובה לכוונת המבקר לחקור את הטיפול בעברייני תנועה.

 

"חמור מכך", ממשיך ארדן, "כשיש דו"ח מבקר שמנחה כיצד לתקן ליקויים במשרד ממשלתי כלשהו, ואותו משרד לא מיישם את ההנחיות - זה עניין חמור מאוד". לדבריו, הסתמכות משרד התחבורה על יוזמות חקיקה פרטיות של חברי כנסת - ובכלל זאת שלו עצמו - כאמצעי לתיקון ליקויים, מעידה על כשל מערכתי חמור.

 

ארדן גם מותח ביקורת חריפה על התנהלותו של שאול מופז, בעניין הקמתה מחדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - שאמורה להוביל את המאבק בתאונות, ובכלל זאת גם את הטיפול בעברייני תנועה. "מופז נכנע לפקידי משרדו, ועזר לעקר את הרשות החדשה מתוכן. למעשה, הרשות חזרה להיות מעין גוף-כלאיים, שרק מייעץ ומעביר כספים. זאת, בניגוד למצב אותו ניסינו ליצור בכנסת, לפיו הרשות אמורה הייתה להיות סמכות-על, ממש כמו רשות המסים או הרשות לניירות ערך".

 

"מתבצעת בדיקה מתקדמת"

במשרד מבקר המדינה אישרו היום כי אכן מתבצעת בדיקה מתקדמת בעניין טיפול המדינה בעברייני תנועה מועדים.

 

בתגובה לפניית ynet, מסר משרד התחבורה כי מבקר המדינה אכן פנה לקבלת תשובות במספר נושאים הנוגעים לטיפול המשרד בעברייני תנועה. עם זאת, דובר המשרד סירב להתייחס לשאלות שהועברו אליו על-ידי ynet, בנוגע לטיפול בעברייני תנועה. לטענתו, המשרד אינו יכול להגיב על נושאים הנמצאים תחת חקירת המבקר.

 

מלשכת שר התחבורה, שאול מופז, נמסר כי נושא הטיפול בעברייני תנועה כבדים נמצא בראש סדר העדיפויות. בלשכה הזכירו כי מופז יזם מבצע שהביא לתפיסת אלפי נהגים שרישיונם נפסל. בלשכה בחרו להפנות אצבע מאשימה למה שהם מכנים "חומת הבירוקרטיה של מערכת בתי המשפט", אשר מנעה הורדה מהכביש של 130 נהגים עם גיליון ההרשעות החמור ביותר.

 

מאגף התנועה במשטרת ישראל אישרו כי המבקר אכן פנה אליהם לקבלת תשובות במספר נושאים אותם הוא בודק. עוד נמסר כי האגף משתף פעולה באופן מלא עם מבקר המדינה, והעביר לאנשי משרדו את כל התשובות הנחוצות. באגף התנועה מציינים כי בשנים האחרונות בוצעו מספר פעולות ממוקדות כנגד עברייני תנועה, ובכלל זאת טיפול במי שצברו מספר חריג של הרשעות. עם זאת, מדגישים באגף התנועה, בכוונתם להפיק לקחים מדו"ח המבקר, אם כך יידרש.

 

אביעד גליקמן סייע בהכנת הכתבה


פורסם לראשונה 13/11/2008 11:13

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ניצב בן חמו (למטה במרכז), ראש אגף תנועה במשטרה
צילום: רפי בן חקון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים