נא להתכונן - מכוניות מזהמות יתייקרו
החל ברבעון השני של השנה הבאה, יתייקרו מכוניות מזהמות בסכום של 15 אלף שקלים, ואילו מכוניות נקיות יחסית, יוזלו עד לסכום של 6,000 שקלים. כך עולה ממסמך פנימי של משרד התחבורה שהופץ בין יבואני הרכב
המיסוי הירוק יוצא לדרך: בעוד שלושה שבועות יחל השלב הראשון ביישום רפורמה שאפתנית, שנועדה לעודד ישראלים לקנות מכוניות ידידותיות לסביבה. לידי ynet הגיע מסמך שהופץ אתמול (א') על-ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ובו מפורטים נהלים חדשים ליבואני הרכב. על-פי הנהלים, החל ב-1 בינואר 2009 יחויבו היבואנים להעביר למשרד התחבורה דיווח מדויק על מידת פליטת המזהמים של כל מכונית המשווקת בישראל. מדובר בשלב ראשון ברפורמה מקיפה בשוק הרכב, שנועדה לעודד רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה.
- מיסוי ירוק: הדו"ח המלא
_wa.jpg)
האמר - ייקנס ב-15,000 שקל
מי תתייקר, מי תוזל
על בסיס הנתונים שיימסרו יבואני הרכב, יחושב מנגנון "קנס-או-פרס": מכוניות שפולטות כמות נמוכה של מזהמים יזכו בהטבת מס, ולכן מחירן יהיה נמוך יותר, ואילו מכוניות מזהמות ייקנסו ויהיו יקרות יותר לרכישה. גובה הטבת המס ינוע בין 1,000 ל-6,000 שקל, ואילו הקנס המרבי יעמוד על 15,000 שקל. יש לציין כי המנגנון אינו צפוי להיכנס לתוקף מיד עם תחילת 2009: בחודשי השנה הראשונים יאסוף משרד התחבורה נתונים מיבואני הרכב, ובמקביל תבחן רשות המסים את הנתונים המועברים והתאמתם למנגנון המוצע. על-פי המסמך שהגיע לידי ynet, מנגנון הפרס-קנס ייכנס לתוקף במהלך הרבעון השני של 2009, וזאת בכפוף לאישור בוועדת הכספים.כדאי להזכיר כי רפורמת מיסוי ירוק הוגשה לפני כשנה, והיא מבוססת על עבודתה של ועדה בין-משרדית, שכללה נציגים של רשות המסים, משרד האוצר, משרד התחבורה, והמשרד להגנת הסביבה. בינואר 2008, אישרה הממשלה את מסקנות הוועדה, ולמעשה נתנה אור ירוק ליישום הרפורמה בשוק הרכב. עם זאת, עקב פיזור הכנסת ה-17, ולקראת הבחירות הכלליות שייערכו בפברואר 2009, מתעכב תהליך אישור התקנות הנחוצות ליישום הרפורמה. זאת, מאחר שחלק מהותי מהרפורמה דורש את אישורן של כמה מוועדות הכנסת, שיצאו לפגרה עד שתושבע הכנסת ה-18.

מיהו ירוק?
הבסיס לרפורמה הוא "מדד ירוק", המשקלל את נתוני פליטת המזהמים של מכוניות חדשות, ונותן לכל מכונית "ציון ירוק". כך מוסבר המדד בתקנות שהפיץ אתמול משרד התחבורה: "מדד ירוק מהווה מדד משולב, המשקף את העלויות החיצוניות - שכלל הציבור נושא בהן - הנוצרות עקב פליטת המזהמים מהרכב". על-פי הציון הירוק, יחולקו כל המכוניות המשווקות בישראל ל-15 קבוצות - ולפיהן תוענק הטבת המס או יוטל הקנס הכספי.מלבד מנגנון הקנס-פרס, הרפורמה כוללת מגוון רחב של המלצות: ביטול הטבת המס למכוניות היברידיות, הפחתת מס הקנייה למכוניות חשמליות, העלאת אגרות הרישוי לכלי רכב ישנים ומזהמים, ועידוד בעלי רכב למסור את כלי הרכב הישנים לגריטה. בנוסף, הוועדה המליצה על מספר צעדים משלימים, ובכלל זאת הטלת אגרות גודש בערים הגדולות, הענקת הטבת מס לעובדים שיוותרו על מקום החנייה, וביטול סעיף "הוצאות רכב" לעובדים במגזר הציבורי.
ראוי לציין כי יישום כל ההמלצות הכלולות ברפורמה יימשך זמן רב, ויתכן כי חלקן כלל לא יזכה לאישור ועדות הכנסת הרלוונטיות. כך למשל, המלצות הנוגעות לתנאי העסקתם של עובדים המגזר הציבורי, כבר עוררו התנגדות חריפה מצד ההסתדרות - ולכן צפויות להיגנז או לכל הפחות להידחות משמעותית.
פולקסווגן פאסאט CC - תתייקר ב-9,000 שקל
מומלצים