שתף קטע נבחר

  • עמוס רולידר
צילום: ירון ברנר

"בואו נודה: מערכת החינוך שלנו קרסה"

"ילדינו יכשלו גם בשנה הבאה", מזהיר פרופ' עמוס רולידר ומסביר למה במערכת החינוך הקיימת היום - אין סיכוי אמיתי לשיפור הישגים לימודים ולמימוש הפוטנציאל של ילדינו

בשבוע שעבר התבשרנו על כישלונם המחפיר, הכואב והעצוב של ילדינו במבחנים סטנדרטיים אשר בדקו את יכולתם הלימודית בחשבון, אנגלית, מדעים ועברית. שמענו, קראנו, לא הופתענו, לא נדהמנו.

 

חלקנו אפילו כבר התרגל ומשלים עם העובדה שמערכת החינוך אינה מסוגלת להעניק לילדינו את בסיס הידע שבלעדיו גם אם בעתיד ירצו בכך, לא יוכלו להגשים חלום מקצועי ולהתפתח ויבלו חיים שלמים בתחושת אכזבה, החמצה וכעס עלינו המבוגרים, שלא ידענו כיצד לסייע להם למצות את הפוטנציאל המרבי הטמון בהם.

 

בואו נסתכל איש לרעהו בעיניים ונאמר את האמת העצובה ללא כחל וסרק: מערכת החינוך קרסה ואינה מסוגלת להביא את ילדינו להישגים לימודיים התואמים את הפוטנציאל הגלום בהם.

 

נכון, פה ושם קיימים איים צפים של הצלחה והצטיינות, אך אלה הינם איים בודדים בלבד אשר מימי הקריסה הארצית מתחילים לכסות גם אותם.

 

כדאי שנבין:

במערכת חינוך שבה לפחות 30% מהתלמידים מגיעים לבית הספר עייפים וטרוטי עיניים לאחר גלישה ברשת עד שעות הקטנות של הלילה - אין סיכוי לשיפור ההישגים הלימודיים.

 

במערכת חינוך בה לומדים תלמידים המתמכרים למרקע הטלוויזיה, תוך נשנוש בלתי פוסק של אוכל לא בריא ומשמין קרוב ל-4 שעות ביום בממוצע, שהם למעלה מ-20 שעות בשבוע באין מפריע - אין סיכוי לשיפור ההישגים הלימודיים.

 

במערכת חינוך בה שליש מהילדים מגיעים בכל בוקר לבית הספר ללא שיעורי הבית וללא הציוד לו הם זקוקים בכדי ללמוד - אין סיכוי לשפר הישגים, אין סיכוי ללמוד ברצינות ואין סיכוי להתפתח.

 

במערכת חינוך בה משך שיעור ממוצע התקצר ל-34 דקות, בעיקר כתוצאה מאיחורי והיעדרויות מורים - אין סיכוי לשפר הישגים לימודיים.

 

במערכת חינוך בה אסטרטגית ההוראה המושלת בכיפה היא הפרונטאלית - זו המנציחה את הפאסיביות של הילד אשר אינו עוסק בלמידה פעילה אלא בהקשבה למורה - אין סיכוי אמיתי לשיפור ההישגים הלימודיים.

 

במערכת חינוך בה המורים נאבקים ללא הצלחה וללא תמיכה בחוצפה, תוקפנות, אלימות, חבלה ברכוש בית הספר וסירוב מעליב ומשפיל של תלמידיהם לשתף פעולה עם כללי התנהגות בסיסיים של בית הספר - אין סיכוי לשיפור הישגים לימודיים.

 

במערכת חינוך אשר מוריה מגיעים בכל בוקר לבית הספר כשהם שחוקים, לא מתוגמלים, שאינם זוכים להכרה אלמנטארית על עבודתם הקשה - אין סיכוי לשיפור הישגים לימודיים.

 

במערכת חינוך בה הורים המשמשים כעורכי דינם ונושאי דבריהם של ילדיהם, תוך שהם פוגעים ומעליבים את מחנכי ילדיהם - אין סיכוי לשיפור הישגים.

 

במערכת חינוך בה ראשיה לא מוכנים לקחת אחריות אישית על הכישלון המחפיר במנהיגותם ובמדינה בה אזרחיה לא תובעים מהם לעשות זאת - אין סיכוי לשינוי.

 

תוצאות הבחינות של השנה הבאה כתובות כבר על הקיר.

 

  • פרופ' עמוס רולידר, אבא לשלושה, מומחה מוסמך בניתוח התנהגות, ראש המכון לחקר ולמניעה של קשיי התנהגות ילדים בסביבות חינוכיות ומנחה הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך במכללה האקדמית עמק יזרעאל.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים