שתף קטע נבחר

קונים מליסינג? בצעו בדיקת מכון בעצמכם

לקוח שביקש לרכוש מכונית משומשת מחברת "ניו קופל", גילה כי דו"ח הבדיקה שהוגש לו, עבר שינויים תמוהים. מי שינה את התוצאות ומדוע?

עירנות מונעת נפילה בפח. קראו את סיפורו של ט', אשר ביקש לרכוש מכונית משומשת מחברת ניו קופל, אשר הציעה מכוניות שיצאו משירות ליסינג במחירים נוחים. ב-21 בדצמבר פנה לסניף החברה ברעננה, ושם ביקש לרכוש מכונית פורד פוקוס מודל 2006, עם כ-70 אלף ק"מ ובמחיר של 58 אלף שקל.

 

בחברה הסבירו שהרכב בקרית שמונה, וכדי להביאו לרעננה צריך לחתום על הסכם התחייבות רכישה. ט. הציץ בחוזה שעליו הוצע לו לחתום, וגילה כי אחד מסעיפיו אומר כי "הקונה מצהיר כי הוא בדק, בחן וראה את הרכב ואת מצבו". מאחר שלא ראה את הרכב, סירב לחתום על ההסכם, אבל ביקש שישלחו לו טופס עם תוצאות בדיקת הרכב.

 

ואכן, המוכרן בחברה שלח אליו כעבור מספר ימים את הבדיקה. זו נערכה במכון "לב השרון" ב-09.09.08, בשלוחה של המכון הפועלת בתוך אתר המכירות של ניו קופל ביקום. בין היתר, נכתב בדו"ח הבדיקה בסעיף המתייחס למנוע, מערכת הקרור, מערכת הדלק ומערכת ההצתה - "תקין".


מי שינה את תוצאות הבדיקה? (צילום אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס)

 

אבל הסרן הקדמי ומערכת ההיגוי צויינו כלא תקינים, עם המלצה לתקן את זווית ההיגוי. נמצאו גם פגיעות מרכב, פח וצבע, וכן פגיעות ומעיכות במרכב התחתון של הרכב - כולל תיקון בפגושים. ליקויים אלה צוינו כבעלי משמעות "נמוכה או שולית".

 

ט', טיפוס חשדן מטבעו, לא האמין לטופס הבדיקה. לפיכך נכנס לאתר האינטרנט של המכון, שאמור לאפשר ללקוחות ניו קופל לראות את בדיקות הקניה שלהם. כאשר ביקש להציג את טופס הבדיקה המקורי, נדהם לגלות שבסעיף המנוע ומערכת הקרור שסומנו כתקינים בטופס שנתנה לו ניו קופל, מופיע בטופס הבדיקה המקורי הסימון "לא תקין", תוך ציון "פגיעה במסגרת מצננים" - תיאור העשוי להעיד על תאונה חזיתית. בטופס המקורי נכתב גם "רכב לאחר תאונה, יש לברר". למרבה הפלא, בטופס שנתנה לו ניו קופל, הערה זו נעלמה כליל.

 

האתר הנעלם

ט' צלצל למכון, וביקש לברר איזה משני טפסי הבדיקה הוא הנכון. התשובה שקיבל: הטופס בו מצויינת הפגיעה במסגרת המצננים. לדבריו, כאשר התקשר לניו קופל כדי לקבל הסבר על ההבדלים, לא חזר אליו איש. ט' כמובן לא רכש את הרכב, אבל פנה אלינו כדי להתריע על מה שניראה בעיניו זיוף.

 

כדי לבדוק זאת, נכנסנו ב-25.12.08 לאתר האינטרנט של המכון, ולתדהמתנו התברר כי יום קודם לכן, ב-24 בדצמבר, עודכן טופס הבדיקה באתר והתקלה נעלמה ממנו. במילים פשוטות - לפתע לא צויין כי מסגרת המצנן הוחלפה או תוקנה. לא תתפלאו לשמוע כי גם ההערה "רכב לאחר תאונה" נעלמה מהדיווח.

 

התגובות

פנינו למכון לב השרון, המאשר כי הוא עורך את כל בדיקות הקניה לחברת שלמה סיקסט-ניו קופל, וביקשנו להבין את פשר הדברים. אורן גזית, הבוחן החתום על הדו"חות, הסביר שאכן בבדיקה המקורית שנערכה בספטמבר התגלה הליקוי שצויין. ממצאי דו"ח הבדיקה הועבר לניו קופל, ולאחר שהומצא למכון אישור על תיקון הליקוי, הוצא דו"ח בדיקה חדש בו לא צויין יותר הליקוי שתוקן.

 

באוץה הזדמנות הפנה אותנו גזית לשתי אותיות קטנות שמופיעות בסעיף ההערות - "ב/ח". אותיות אלו מציינות את המונח "בדיקה חוזרת" - אך ללא ציון תאריך. מוזר היה גם לגלות כי מד המרחק בבדיקה החוזרת, נותר זהה לחלוטין לזה של הבדיקה בספטמבר, כאילו הרכב לא נסע כלל למוסך לצורך תיקון.

 

כשביקשנו להבין מדוע ב-22 בדצמבר הופיע עדיין באתר האינטרנט הדו"ח עם הליקוי, כאשר יום קודם לכן קיבל הלקוח מניו קופל דו"ח ללא ליקוי, אמר הבוחן בתגובה כי מי שאחראי לעדכון האתר, כנראה לא ביצע את העדכון במועד. להזכירכם, האתר הוא של מכון הבדיקה.

 

שאלנו גם מדוע לא צויינה בדו"ח הבדיקה החוזרת, העובדה שתוקנה הפגיעה במסגרת המצננים או שהמסגרת הוחלפה. גזית השיב כי מדובר בפגיעה בעלת משמעות שולית בלבד, ולכן לא מצא לראוי לציינה.

 

אגב, בעקבות הבדיקה עם המכון, גילנו להפתעתנו כי יום מאוחר יותר, ב-26 בדצמבר, לא מאפשר יותר במכון לב השרון לגלוש לאותו אתר. חבל רק ששכחו לעדכן את הכיתוב המופיע באתר, ובו נאמר: "את בדיקות הקניה אפשר לראות באתר בדיקות הקניה שלנו"...

 

אבי גלנצר, יו"ר ארגון מכוני הבדיקה אמר לנו בתגובה: "אסור למכון בדיקה לשנות ממצאי בדיקה שנערכה לרכב, אלא אם הבוחן בדק פיזית את הרכב לאחר שבוצעו בו תיקונים. ובכל מקרה, אם נתגלו ליקויים שצויינו בדו"ח קודם והם תוקנו, דוגמת מסגרת מצנן, יש לציין אותם גם בדו"ח המתוקן, שחייב לשאת תאריך. גם תיקונים שוליים יש לציינם בסעיף 'ליקויים בעלי משמעות שולית'".  

 

תגובת שלמה סיקסט: "כאשר רכב חוזר מעסקת ליסינג הוא עובר בדיקה במכון בדיקה חיצוני, על מנת לאתר בעיות מכניות ו-או קוסמטיות. לאחר שהחברה מקבלת את דו"ח הבדיקה, היא מבצעת תיקונים, טיפולים וקוסמטיקה, לרבות הכנה מקיפה למכירת הרכב.

 

"גם במקרה זה, הרכב עבר בדיקה בחודש ספטמבר 2008. בבדיקה נתגלה ליקוי מינורי במסגרת המצננים, אותו החברה תיקנה. לאחר תיקון הליקוי, נבדק הרכב שנית והוצא דו"ח בדיקה מעודכן. בדו"ח החדש מצוין במפורש בסעיף 'הערות כלליות'; בחינה חוזרת (ב/ח).

 

"מכוני הבדיקה אחראים על הזרמת דו"חות הבדיקה אל תוך הממשק האינטרנטי, ולחברה אין שליטה לגבי דו"חות הבדיקה ועדכונם באתר. מעיון בפנייתך עולה כי העדכון נעשה באיחור רב".

 

אז אנו חוזרים על המלצתנו: כאשר אתם מעוניינים לרכוש רכב מחברת ליסינג - אל תסמכו על ממצאי הבדיקה שמציגים לכם בדו"ח הבדיקה. ערכו אותה בעצמכם במכון שאינו קשור לחברת הליסינג. ואם אתם זקוקים להסבר מדוע, קראו שוב את המקרה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים