שתף קטע נבחר

הסתיימה חפירת מנהרת הכרמל הראשונה

חלקו הראשון של פרויקט מנהרות הכרמל הושלם, עם סיום כריית המנהרה הראשונה באורך 1,600 מטרים, בין צומת הצ'ק פוסט למרכז נווה שאנן

היסטוריה בחיפה: הסתיימה כריית המנהרה הראשונה בקומפלקס מנהרות הכרמל. הפיצוץ האחרון פער פרצה שחיברה בין חלק המנהרה שנחפר על-ידי חברה סינית מכיוון צומת הצ'ק פוסט, לבין החלק השני שנחפר על-ידי חברה ישראלית. עובדים משני חלקי המנהרה עברו מצד לצד, ומנהרת התחבורה הארוכה בישראל הפכה רשמית לפתוחה לכל אורכה. מלבד מעבר מהיר בין דרום העיר חיפה לחלקה הצפוני, הבשורה לתושבי חיפה טמונה גם במרכזו של הפרויקט - יציאה באזור הגרנד קניון בנווה שאנן, שתקטין את הלחץ התעבורתי הקשה ברכס הכרמל.

 

פרויקט מנהרות הכרמל, האמור להסתיים בעוד כשנתיים, הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים המתנהלים כיום בישראל. הוא כולל ארבע מנהרות (שתיים בכל כיוון), שיאפשרו בסופו של דבר נסיעה בת שש דקות בלבד בין צומת הצ'ק פוסט לדרום חיפה. אורכן של המנהרות המובילות מצומת הצ'ק פוסט לאזור ה"גרנד קניון" בנווה שאנן, יהיה כ-1,600 מטר. אורכן של המנהרות משם ועד ליציאה הדרומית של חיפה, יהיה כ-3,500 מטרים נוספים. עומקן של המנהרות מתחת לפני השטח, נע בין 100 ל-200 מטרים.

 

כדאי להזכיר כי בין שתי המנהרות המרכזיות נחפרות עוד עשרות מנהרות קישור, חלקן לצרכי תפעול, אחרות לצרכי בטיחות ומילוט. בעיית אוורור המנהרות נפתרה בעזרת עשרות מאווררים, במשקל חמישה טון האחד שיותקנו לאורך המנהרות. תפקידם יהיה להזרים את גזי הפליטה של מנועי המכוניות החוצה, ולשאוב אוויר נקי פנימה. בחודש הבא צפויה להסתיים כרייתה של מנהרה מקבילה לזו שהסתיימה השבוע, ואילו עד אוגוסט הקרוב אמורה להסתיים כריית שתי המנהרות הנוספות. אז יגיע לקיצו גם סבלם של התושבים באזור נווה שאנן ורוממה, שסובלים מאז תחילת הכרייה לפני כשנה וחצי, מפיצוצים המזעזעים את ביתם מספר פעמים ביום.

 

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, הדגיש הבוקר כי הפניית כמות רבה של כלי רכב למנהרות, תביא להקלה ממשית בנפח התחבורה בצירים העמוסים של מרכז הכרמל וכבישי הגישה אליו, וכן תצמצם במידה ניכרת את רמת הפליטה של מזהמים מכלי רכב בכבישי העיר. סמוך למוצא המנהרות באזור צומת הצ'ק פוסט, נמצא בתכנון מרכז תעבורתי גדול שאליו יתנקזו בעשור הבא כל רכיבי התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה – כולל הרכבל לטכניון ולאוניברסיטה שנמצא כעת כבר בשלב המכרזים.

 

המנהרות נבנות ככביש אגרה, והנסיעה בהן תהיה כרוכה בתשלום. חברת כביש 6 היא שתנהל את נושא הגבייה והתפעול של המנהרות, במספר שיטות תפעול. כולל שיטת המינויים המוכרת מכביש חוצה ישראל, כאשר מנויי החברה יזוהו גם בכביש זה. בניגוד למנגנון החיוב לנוסעים מזדמנים בכביש 6, במנהרות הכרמל יאלצו נהגים לשלם במזומן לפני כניסתם למנהרה. מחיר הנסיעה הצפוי לכל אורך המנהרה יהיה כ-10 שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנהרות הכרמל - כך זה יראה בסוף
הדמייה: דובר מע"צ
1,600 מטרים מתחת לפני הקרקע
צילום: אחיה ראב"ד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים