שתף קטע נבחר

מסך LCD 3D של Zalman: תלת ממד לעשירים

בדקנו את המסך התלת ממדי החדש של חברת Zalman הקוריאנית. החדשות הטובות: אם לא אכפת לכם להיראות עם משקפיים מצחיקים, המסך הזה עובד (כמעט). הרעות: המחיר

בקיץ שעבר, במהלך חופשה בניו-יורק, קפצתי לבית קולנוע ליד הסנטרל פארק, ונכנסתי לראות את הסרט החמישי בסדרת הארי פוטר, שהוקרן חלקו בתלת-ממד. בתחילת ההקרנה חילקו לכולם משקפיים מצחיקים, ובחלקים נבחרים בסרט היינו צריכים להרכיב אותם ולראות את וולדרמונט הרשע יוצא מהמסך, ומטיל את אימתו גם על יושבי האולם. החוויה הייתה מרשימה, רחוקה שנות אור מסרטי התלת-ממד העלובים של שנות התשעים, ועכשיו, לפחות בתיאוריה, היא מתחילה לחלחל גם אל הבתים שלנו.

 

אחרי שראינו בתערוכת האלקטרוניקה CES, שהתקיימה בתחילת החודש בלאס וגאס, לא מעט חברות שהציגו מסכי טלויזיה ומחשב בטכנולוגיות תלת-ממד, קבלנו לבדיקה את דגם ה-ZM-M220W של חברת זלמן הקוריאנית - צג מחשב רחב בגודל של 22 אינץ', המשתמש בטכנולוגית GeForce Stereoscopic 3D של חברת Nvidia.

 

סולידי על השולחן

לפני שנתמקד ביכולות התלת-ממד של המסך, ניגע תחילה ביכולתיו כמסך מחשב רגיל - וככזה מתגלה הצג של זלמן כמוצר סולידי בהחלט. העיצוב שלו מרשים ונקי: זרוע מסיבית דואגת שהוא ישאר יציב על השולחן, המסגרת השחורה והחלקה מקנה לו מראה מקצועי, וכפתורי הכיוונון שלו, למרות שהם נמצאים בצד

המסך, מסומנים בצורה ברורה ונגישים מאוד.

 

אחד מהמאפיינים הבולטים ביותר כשמסתכלים על המסך הוא הבוהק המאוד מודגש שלו. מסכים בוהקים, Glossy, הפכו לסוג של סטנדרט במחשבים ניידים, אבל לראות אותם במסכים נייחים זו תחושה מוזרה. היתרונות של המסכים הבוהקים, שפועלים גם לטובת המסך של זלמן, היא הצגה של צבעים דינמיים יותר וחדים יותר - ואכן, אפילו שולחן העבודה של מערכת ההפעלה שלנו נראה מצויין - שלא לדבר על סרטים (במיוחד באיכות HD).

 

החיסרון, מצד שני, הוא בעיה בעבודה מול מקור אור ישיר. אם, למשל, אתם יושבים כשהגב שלכם מופנה לחלון - אתם בבעיה, ואכן יותר מבן אדם אחד התייחס בהומור למסך כמראה כאשר הצבנו אותו מול החלון.

 

מעט חיבורים, הרבה ביצועים

החיבורים בהם הוא תומך סטנדרטיים, וכוללים חיבור VGA וחיבור DVi. ממסך ברמת המחיר הזאת היינו מצפים לראות גם כניסת HDMI, וחבל שהיא לא נוכחת, שכן היא הייתה מאפשרת גם לחבר אותו בשעת הצורך לממירי טלוויזיה או DVD מתקדמים, ולהשתמש בו גם כמסך טלוויזיה.

 

אך למעט המיעוט בחיבורים, מצאנו שמדובר במסך מצויין: הניגודיות (1:1,000) אולי לא נשמעת גבוהה במיוחד על הנייר, אבל השחורים במסך היו עמוקים מאוד ולא אכזבו. גם זווית הצפייה הייתה סבירה בהחלט, ואיפשרה למספר אנשים לצפות בסרט שהוקרן בו ממקומות ישיבה שונים.

 

על הצבעים המצויינים כבר כתבנו, אבל שווה להדגיש את זה שוב: הצבעוניות של המסך הזה מרשימה מאוד, וביחד עם רזולוציה של 1680 על 1050 פיקסלים, יוצרת תמונה איכותית מאוד.

 

תלת ממד: עובד, אבל חלש

אחרי שהתרשמנו (לטובה) מהצג כמסך רגיל, התפננו לבחון את יכולות התלת ממד שלנו. אחרי שצלמנו את עצמו עם המשקפיים הקצת מצחיקים (שגרמו לנו להראות כמו סמי

עופר, מינוס כמה מיליארדים בחשבון הבנק), התקנו את הדרייברים המצורפים למסך, והרצנו סרט תלת-ממדי שהוכן מראש.

 

החדשות הטובות: זה עובד. הטכנולוגיה של nVidia יכולה להפוך כל סרט לתלת-ממדי, על ידי שימוש בתוכנת המרה (שלא כלולה במסך). הסרטים עצמם מופרדים לשני סרטים נפרדים, שמוקרנים במקביל באותו חלל (בעזרת נגן שמצורף למסך). המשקפיים יודעות לקטב את התמונה, ככה שבכל עין מתקבלת תמונה אחרת - מה שמוביל ליצירת האפקט התלת ממדי.

 

החדשות הרעות: למרות שזה עובד, זה לא עובד טוב במיוחד. תלת הממד משכנע בעיקר ביצירת עומק לתמונה. סרטים בהם דמות נכנסה לעומק התמונה נראו אמינים למדי. מאידך - אפקט ה"דברים עפים מהמסך" דווקא לא עבד בצורה משכנעת בכלל - אף פעם לא הרגשנו שעצמים ממש יצאו מהמסך לכיווננו.

 

חסרון נוסף בתלת הממד, היא שמדובר, נכון להיום, בטכנולוגיה מאוד לא אינטואטיבית. הפיכת סרט לתלת ממד מצריכה תוכנה נפרדת, וגם מי שישיג כבר קבצים תלת ממדים יצטרך להשתמש בנגן מיוחד, ולהגדיר אותו באופן ספציפי לכל סרט (בהתאם לשיטה בה הסרט קודד במקור). כדי להגיע לתוצאות מקסימליות יש לבצע כיוונונים עדינים באמצעות הנגן (ומגדירים לו כיצד התמונות ישתלבו זו בזו ליצירת האפקט) - וגם כאן מדובר בכיוונונים שמשתנים מסרט לסרט.

 

גם כשהכיוונונים כן עובדים, מדובר בכאלה שמשפיעים על כל אחד בצורה אחרת. סרט שאני ראיתי בצורה מוצלחת גרם ללא מעט כאבי ראש אצל צופים אחרים - ולהפך. כאב הראש, אגב, הוא תוצר לוואי מוכר של הטכנולוגיה, ומתרחש במיוחד כאשר צופים בסרט תלת ממדי במרחק קטן מהמסך עצמו - מה שקצת מקשה על השימוש בטכנולוגיה במשחקי מחשב , שמצריכים ישיבה צמודה למסך ולמקלדת.

 

חבל - כי הדרייבר המצורף של nVidia יודע להתאים את הטכנולוגיה לכמעט כל משחק מודרני שהצלחנו להעלות על הדעת (יש צורך להתאים את המסך מראש למשחק), והראה, במשחקים מסויימים, תוצאות תלת ממד מוצלחות למדי.

 

השורה התחתונה

למרות החסרונות, שתלויות בעיקר באי בשלות הטכנולוגיה ולא במפרט הטכני של המסך, מדובר במסך נחמד, עם גימיק שיוכל לקרוץ למשתמשים רבים.

 

לפני שחובבי תלת הממד שבין הקוראים ירוצו לחנויות, כדאי לבדוק מספר דברים: ראשית - מכיוון שהטכנולוגיה שמאחורי המסך היא של nVidia, תצטרכו, בשביל להפעיל אותה, כרטיס מסך של אותה חברה. משתמשי ATI או מאיצים מובנים של אינטל לא יוכלו להנות מתכונות תלת הממד של המסך, לפחות נכון להיום. כדאי לשים לב גם שאתם לא עובדים מול מקור אור (שכן המסך בוהק מאוד), ושתוכלו ליצור מרחק צפייה גדול בינכם לבינו.

 

וכדאי גם לבדוק את מצב חשבון הבנק - מחירו של המסך לא נמוך בכלל: 2,899 שקלים, בעוד שמסכים באותו גודל (אך לא באותה טכנולוגיה) נמכרים בחצי המחיר.

 

Zalman ZM-M220W

 

ציון:


 

יתרונות: מתפקד נהדר כמסך רגיל, עיצוב מרשים וסולידי, טכנולוגית התלת ממד עובדת

חסרונות: למרות שהיא עובדת - טכנולוגיית תלת הממד עדיין לא בשלה, יקר מאוד

השורה התחתונה: תלת ממד לעשירים

 

מחיר: 2,899 שקלים (קיימת גם גירסת 19 אינץ' במחיר 2,349)

יבואן: מידי-קום

 

מפרט טכני

גודל: 22 אינץ'

משקל: 9.8 ק"ג

זמן תגובה: 5 מילי שניה

ניגודיות: 1:1000

רזולוציה: 1680X1050

זווית צפיה: 160 מעלות

חיבורים: VGA, DVI-D

רמקולים: מובנים

תכונות נוספות: Pivot, Swivel

 

למפרט המלא באתר היצרן

 

לכל סקירות המסכים

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים