צילום: אביהו שפירא וד"ר רנה סמואל

דרווין - טוב ליהודים?

אבי תורת האבולוציה שנולד לפני 200 שנה לא מפסיק לעורר מחלוקות גם היום: לעומת המאמינים בבורא עולם, המדענים מוכיחים טענות אחרות במעבדה

למה דרווין האמין באלוהים? / שמואל אליהו

מי שרוצה לכפור באלוהים ומגייס את דרווין לשירותו, עושה לו עוול. סר צ'רלס דרווין האמין באלוהים. גם אלברט איינשטיין האמין בו. כך גם אייזיק ניוטון, קופרניקוס, מנדלייב ומדענים חשובים אחרים שידעו משהו על העולם ודווקא בגלל זה הבינו שיש פה "יד מכוונת". יש אלוקים!

הם ידעו שכל הספרים והמחקרים המדעיים שהם כותבים, הם "העתקה" מהמציאות. כך חשב קופרניקוס שגילה את הנוסחאות המדויקות על פיהן הכוכבים נעים בחלל. הוא הבין שלא הוא המציא אותן, הוא רק הבין והעתיק את הגילוי לנוסחאות. גם אייזיק ניוטון, הפיסיקאי הגדול, היה מלא ענווה מול החכמה האין סופית של אלוקים. חכמה שהיא מעל ומעבר להשגתם של כל יצורי האנוש גם יחד. חכמה שאת חלקה הקטן כתבו אלפי מדענים בעשרות אלפי ספרים ומחקרים מדעיים לאורך כל הדורות.

מי שחושב שהעולם נברא במקרה בלי אלוקים שלא יסתמך על המדע. הוא עושה זאת על אחריותו הבלעדית. כשאדם נתקל באנשים שאומרים לו שהעולם נוצר במקרה הוא צריך לשאול את עצמו במה הוא באמת מאמין. האם יש מצב שכל החכמה הענקית הזו היא תוצאה של התנגשות מקרית בשמים? עזוב רגע את כל הדמיונות על אלוקים. עזוב את כל הוויכוחים שבין דתיים לחילוניים. שים יד על הלב ושאל את עצמך האם אתה מאמין באמת שכתוצאה מהתנגשות של שתי רכבות יילחצו ברזלים ובאקראי ממש, בלי יד מכוונת, ייווצר גלגל של מכונית מנופח עם צמיג גומי בלחץ של 34 בר בדיוק?

ואם יהיו אלף התנגשויות כאלה האם זה יתכן? האם יתכן שייווצרו ארבעה גלגלים זהים כאלה בהתנגשות כזו? האם יתכן שיווצרו גם ארבע דלתות תואמות ויווצר במקרה גם מנוע בנזין עם ארבע בוכנות? האם דבר כזה יתכן פעם במיליארד או בעשרה מיליארד התנגשויות?

המאמינים באבולוציה בלי אלוקים אומרים שבאופן מקרי לגמרי נוצר תא חיים שהוא הרבה יותר מורכב ממשאית טריילר עם עשר מכוניות על גביה. שהוא יותר מורכב מקו אוטומטי לייצור והרכבה של מכוניות מהדגם המשופר ביותר.

חסידי האבולוציה אומרים לנו שפעם באין סוף התנגשויות זה יתכן. האם אתה באמת מוכן לקבל דבר כזה? תאר לעצמך שאתה קונה מושבע של כרטיסי פיס ובשבוע אחד זכה אדם אחד בכל חמשת הפרסים הגדולים. האם תאמר "מקרה" או שתחשוד שיש כאן "יד מכוונת"? מה תעשה אם זה יקרה שבוע אחרי שבוע? מתי תפסיק להשקיע את כספך בקניית כרטיסים? מתי תפנה למשטרה? מי שמאמין באמת במקריות אבולוציונית ללא יד מכוונות לא יפנו למשטרה גם אחרי חמש שנים. יש אנשים כאלה?

אנו מאמינים בהתפתחות העולם ומאמינים באלוקים. בשבילנו הוא אין סופי. אנחנו רק רואים את היד המכוונת שלו ויודעים שבלעדיה אין עולם ואין חיים. אנו יודעים שהיד שלו קיימת ומלווה אותנו עד היום. כל זה לא סותר את העובדה שיש פה התפתחות. נסו לקרוא את הפרק הראשון של ספר בראשית ותראו איך כל יום העולם מתקדם ועולה שלב. לא הכל נברא ביום אחד. האם זה סותר את העובדה שיש כאן אלוקים?

חכמינו מספרים על העולם שהיה תוהו ובוהו, "אלוקים בורא עולמות ומחריבם". חכמי הקבלה מסבירים את מגמת התהליך הזה באריכות. מחקר של פרופסור נתן אביעזר מוכיח כי סדר הופעת היצורים על פי האבולוציה דומא להפליא לסדר המופיע בספר בראשית. שם מספרת התורה שאלוקים ברא את העולם שלב אחר שלב, "בעשרה מאמרות נברא העולם".

למה אלוקים ברא את העולם בשלבים? זו כבר שאלה מוסרית. "והלא במאמר אחד יכול להבראות?" חכמינו ז"ל אמרו שהכל בא בשלבים כדי שתהיה לנו יכולת להבין משהו מהחכמה של אלוקים. היום מבינים חלק ומחר עוד חלק וכך אנחנו מתקדמים. כך אנחנו גם משפרים את עצמנו כל הזמן. כך גם העולם מתקדם שלב אחרי שלב. זו משמעות הכתוב בתורה שהאדם נברא "בצלם אלוקים".

גילוי קשר בין יצורים שונים לא מחייב אותנו להגיע למסקנה שאדם נוצר מקוף. מאז ימיו של דרווין התגלה שתאי היסוד של כל בעלי החיים, מהחיידק הקטן ועד הלוויתן הענק, פועלים באותו אופן. גם תאי החיים של הצמחים דומים באופן מפליא לתאי החיים של בעלי החיים. כל זה מלמד שיש בורא אחד לכל היקום. הגילוי הגדול של המדע במאה האחרונה הוא שהיקום כולו פועל על פי מערכת חוקים אחת. כל זה לא סותר דבר אחד מדברי תורה, אבל בהחלט מחזק את משמעות המילים "ה' אחד".

אנו מאמינים שאין אפשרות שהמחקר המדעי יסתור משהו אחד מדברי תורה. אלוקים אחד ברא את שניהם. אנו בטוחים שעם השנים המחקר המדעי יתפתח, יזנחו טעויות העבר ויתגלו אמיתות חדשות שביחד יבנו לנו הבנה חדשה ומופלאה יותר על הבריאה. על אלוקים ועל התורה.

הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת

האדם מייצר מינים חדשים / ינאי עופרן

מארי בול, אישה יראת שמיים וספרנית בקווינס קולג' בלונדון, פנתה אל צ'רלס דרווין במכתב ארוך ודאוב, שהסגיר סערת נפש. האם יוכל המדען הגדול להקל במעט את ייסורי הספק שמענים אותה מאז שקראה את ספרו? האמנם כבר לא ניתן להאמין באל? האם יוכל דרווין להבהיר לה את ההשלכות המוסריות והדתיות של תורת האבולוציה?

לא ברור אם דרווין עצמו היה מאמין או כופר (בכתביו מופיעות הצהרות מעורפלות בעניין וידוע שאשתו האדוקה חששה לנישואיהם בגלל עמדותיו בנושאי אמונה), אבל הוא היה חכם מאוד. "דעתי בעניינים האלה", הוא הבהיר ביבושת לספרנית המעונה, "אינה שווה יותר מדעתו של כל אדם אחר". הוא לא פספס הזדמנות להבהיר ולהסביר את רעיונותיו בנושא האבולוציה והברירה הטבעית, אבל הוא לא ראה קשר בין עבודתו המדעית לבין אמונה דתית.

אפשר למצוא בין המדענים מאמינים וכופרים, אבל, כפי שהעיר דרווין, המדע עצמו לא מספק תמיכה או פירכא לאמונה באל. ובכל זאת, האבולוציה והדרוויניזם, יותר מכל תחום מדעי אחר, עומדים במוקד של קרבות מרים בין אנשי דת ושונאי דת.

הסערה התחילה מיד עם פרסום ספרו של דרווין. המונים התכנסו במוזיאון של אוניברסיטת אוקספורד לצפות בעימות פומבי ששה חודשים אחרי פרסום "מוצא המינים". "אני תוהה", פנה בישוף בריטי פופולרי אל הביולוג האנגלי תומס הנרי האקסלי "האם אתה צאצא של קוף מצד אמא או מצד אבא". הקהל התפקע מצחוק.

האקסלי, שכונה לפעמים "הבולדוג של דרווין", והגיע גם לדיון הזה נחוש ולוחמני, הצהיר שהוא לא מוצא שום סיבה להתבייש באבותיו הקופים אך הוא היה מתבייש מאוד אם היה לו קשר כלשהו לבישוף. דיונים פומביים דומים מתקיימים עד היום בין אידיאולוגיים להוטים משני הצדדים.

150 השנים שחלפו מאז הטחת העלבונות ההדדית באוקספורד לא הובילו להעלאת הרמה של הדיונים האלה. רובם עדיין מבוססים על עיוות הדדי: האידיאולוג האתיאסטי ממציא עמדה דתית פשטנית ומיד עושה ממנה צחוק, והמאמין הלהוט מעוות את תורת האבולוציה ומגחך על חוסר השחר שלה.

"איזה שטויות", התמוגג לא מזמן שדרן בתחנת רדיו דתית. "הם באמת מאמינים שאם תתן מכונת כתיבה למיליון קופים אחד מהם ידפיס במקרה את ספר הטלפונים של בני ברק". אבל דרווין כמובן לא טען שצירוף סתמי של אירועים מקריים הוביל להתפתחות האדם. המנגנון המופלא שהוא תיאר דומה יותר לאילוף מאשר להקלדה מקרית: אם תתן לקוף בננה בכל פעם שהוא יעתיק נכונה אות מספר הטלפונים, בסופו של דבר הוא ילמד להקליד.

כך, שינויים מקריים ברצף הדנ"א יכולים לשנות את תכונות בעל החיים. שינוי מקרי שמשפר את יכולתו של בעל החיים לשרוד ולהתרבות יתפשט באוכלוסיה ויהפוך בסופו של דבר לבסיס לשינויים הבאים.

את התהליך הזה, שמוביל ליצירה של מינים חדשים הצליחו חוקרים לשחזר במעבדה. פרוצדורה ניסויית שמבוססת על התהליך הזה ונקראת "אבולוציה מוכוונת" מאפשרת למדענים לייצר גנים, חלבונים, אנטיביוטיקות ואפילו מינים חדשים במבחנה, על פי כללי היסוד שניסח דרווין. היא מאפשרת לנו גם להבין טוב יותר איך התפתחו המולקולות שמרכיבות את החיים.

אבל כמו העובדות המדעיות כולן, היא לא מספקת הכרעה בשאלות של אמונה.

ד"ר ינאי עופרן, התוכנית לביולוגיה חישובית באוניברסיטת בר-אילן