שתף קטע נבחר
 

בכביש: נשים זהירות יותר מגברים

גברים נוהגים משמעותית יותר מנשים, אך מעורבותם בתאונות קטלניות גדולה כמעט פי 10, ופי חמישה בתאונות קשות. מומחה התחבורה, ד"ר משה בקר: "נשים באמת נוטות לקחת פחות סיכונים - הן פחות תחרותיות ופחות אגרסיביות, ולכן הן נוטות פחות להיכנס למצבי סכנה"

המין הנוטה לתאונות: גברים מעורבים פי עשרה בתאונות דרכים קטלניות ופי חמישה בתאונות קשות. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שמפרסמת היום (ה') עמותת אור ירוק, מוכיחים כי מעורבותן של נשים בתאונות דרכים עומדת על כעשירית ממעורבות גברים, למרות שחלקן מסך בעלי הרישיון הוא כ-40%. על-פי נתוני הלמ"ס, נהגים-גברים היו מעורבים בשנה שעברה ב-464 תאונות קטלניות, לעומת 50 תאונות בהן היו מעורבות נהגות. עוד עולה מהנתונים, כי נהגים-גברים היו מעורבים ב-1,938 תאונות קשות, לעומת 421 נהגות שהיו מעורבות בתאונות קשות.

 

באור ירוק רואים בנתונים אלה הוכחה חד-משמעית לכך שנשים זהירות יותר מגברים על הכביש. "מחקרים רבים מלמדים שנשים נוטלות פחות סיכונים, מגלות יותר אחריות, ומכבדות יותר את החוק", אומר היום ל-ynet מנכ"ל העמותה, שמואל אבואב. "יתרה מזאת, לנשים - ובמיוחד לצעירות - יש השפעה ממתנת על נהגים-גברים. וזה הרבה יותר יעיל מכל מסע הסברה או קמפיין פרסומי".

 

ד"ר משה בקר, ממומחי הבטיחות הבולטים בישראל, סבור כי המציאות אינה כה ורודה: "רצוי לא לעשות הכללות. צריך לזכור כי גברים נוהגים יותר מנשים, ובפער משמעותי. לכך יש השפעה ברורה על מעורבותם בתאונות. אין ספק שיש דברים חיוביים בנהיגת נשים, אך זה לא הופך אותן בהכרח לנהגות טובות יותר מגברים".


לוקחת אתכם בסיבוב (צילום אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס)

 

המלאכיות הן השגרירות הטובות

"נשים צריכות להיות יותר דומיננטיות, ולהביא את השפעתן החיובית והממתנת לנהיגה", אומר אבואב. "יש הבדלים משמעותיים בדפוסי הנהיגה בין גברים לנשים: גברים נוטים לנהוג מהר יותר, לעקוף יותר, ובכך עלולים להכניס עצמם למצבי סיכון. נשים נוהגות לאט יותר, זהיר יותר. בנוסף, לנשים, במיוחד לצעירות, יש יכולת למתן את ההתנהגות המסוכנת של גברים, ובכך למנוע מנהגים-גברים מלהיכנס למצבי סיכון".

 

כדי לקדם את מעורבותן של נשים בנהיגה, החלה עמותת אור ירוק בפרויקט "מלאכיות" - סדנאות לנשים, שנועדו להדריך אותן בנושאים הקשורים לנהיגה ובטיחות, ולעודד אותן להיות מעורבות יותר בנושאים אלה. הפרויקט החל ב-2007 ב-15 בסיסים של חיל האוויר, והתרחב בשנה שעברה ל-15 בסיסים נוספים, וכן למספר בתי ספר אזרחיים.

 

לדברי אבואב, העמותה מתכננת להרחיב את הפרויקט לבתי ספר אזרחיים נוספים בזמן הקרוב. "הניסיון שלנו מהפרויקט מוכיח כי לנשים יש השפעה חיובית ברורה על נהגים, ובמיוחד על צעירים. ככל שנגיע ליותר נשים, נוכל להשפיע יותר על הבטיחות בכלל. הן יכולות להיות השגרירות הטובות ביותר למאבק בתאונות הדרכים".

 

"גישה קצת שטחית"

"הגישה לפיה נשים נוהגות טוב יותר מגברים היא שטחית", מזהיר ד"ר בקר. "מחד, נשים באמת נוטות לקחת פחות סיכונים - הן פחות תחרותיות ופחות אגרסיביות, ולכן הן נוטות פחות להיכנס למצבי סכנה. מאידך, לגברים יש מיומנויות נהיגה גבוהות יותר, ויכולת טובה יותר להעריך מצבי נהיגה שונים. פשוט אסור לעשות הכללות. צריך לשפר את מה שטעון שיפור אצל גברים, ולשפר את מה שצריך אצל נשים".

 

לדברי ד"ר בקר, אחת הסיבות העיקריות לפערים במעורבות בתאונות בין גברים לנשים, היא העובדה שגברים נוהגים הרבה יותר מנשים. "להערכתי, מסך הנסועה (קילומטראז') השנתי בישראל, גברים נוהגים קרוב ל-80%". לכך יש כמה הסברים: בנסיעות משפחתיות משותפות, לרוב הגבר הוא הנוטל את ההגה לידיו. בנוסף, רכבי עבודה - משאיות, אוטובוסים, מוניות - נהוגים באופן כמעט בלעדי על-ידי גברים. כדאי לזכור כי רכבי עבודה נוסעים בממוצע יותר מפי 2.5 ממכוניות פרטיות. להערכתו של ד"ר בקר, ניתוח מעמיק יותר של הנתונים יגלה כי הפערים בין גברים לנשים, בכל הנוגע למעורבות בתאונות, נמוך משמעותית מכפי שנטען על-ידי עמותת אור ירוק.

 

גם בעניין ההשפעה הממתנת על גברים, ד"ר בקר סבור כי התמונה אינה חד-משמעית. "אמנם במשפחות יש בסיס להאמין כי נשים יכולות למתן את התנהגות הגברים, אבל למשל בקרב צעירים, המצב יכול להיות הפוך - נוכחותה של אישה צעירה יכולה להקצין את התנהגותו של נהג-גבר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
ד"ר משה בקר - גם נשים, וגם גברים
צילום: אלעד גרשגורן
שמואל אבואב - מקים המלאכיות
צילום: אילן לוי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים