37Signals: לעבוד פחות, להצליח יותר
הם עובדים בכיף רק ארבעה ימים בשבוע, לא באים לעבודה כי אין להם משרדים, משוחחים ביניהם בצ'טים בלבד, ומשווקים תוכנות-חינם. אבל חברת התוכנה שלהם היא מהמצליחות בהיי-טק. מה הסוד של37Signals ?
שבוע העבודה של ג'ייסון פריד ועמיתיו נמשך ארבעה ימים בלבד, ולא אורך יותר משמונה שעות ביום. פריד אינו פקיד ציבור או מורה ביסודי; הוא עומד בראש חברת התוכנה האמריקנית המצליחה ,37Signals שפועלת כבר למעלה מעשור, ועושה זאת במינימום בירוקרטיה והיררכיה.
הפילוסופיה הארגונית של פריד מבוססת על "פחות:" פחות פגישות, פחות הפרעות, פחות מטלות מנהלתיות. בתחילת הדרך נהגו הוא ואנשיו לנהל ישיבות ממושכות ולחבר מסמכים המפרטים תהליכי עבודה, אבל "בסוף הבנו שאלה דברים שעושים רק 'כי צריך,' והפסקנו," סיפר בראיון. לדעתו, שיטת העבודה המקובלת, המחייבת הגעה למשרד בכל בוקר, ושהייה בחלל משותף ומפריעה לריכוז ומוכיחה עצמה כבלתי יעילה.
במקום לכלות את ימיהם במשרד, שבמסדרונותיו פזורים משחקי מחשב ובמטבחו מוגשים פינוקים גסטרונומיים, תריסר עובדי החברה הפרושים בצפון אמריקה ואירופה מתקשרים זה עם זה באמצעות האינטרנט. פריד ,(34) שמסרב להגדיר עצמו כנשיא או מנכ"ל, אמנם מחזיק חדר בשכירות במשרדיה של חברת עיצוב משיקגו, אבל אפילו מעט העובדים שמתגוררים בסמיכות אינם טורחים לפקוד אותו על בסיס יומי.
השאיפה להימנע מבזבוז אנרגיה כה מוטמעת בהתנהלות היומיומית של עובדי החברה, עד שאפילו את השיחות המקוונות ביניהם הם מקפידים לבצע באמצעות הקלדה בלבד - שיחות קוליות מבזבזות יותר מדי זמן ומעודדות פיזור-דעת. גם השם שנבחר לחברה, ,37Signals מסמל את הרצון לחרוג מהגבולות: מאז החל החיפוש אחר חיים בחלל אותרו המוני אותות רדיו (סיגנלים) שמקורם מחוץ לכדור הארץ. רק ל37- מהם לא ניתן הסבר עד היום ולא נשללת האפשרות שהגיעו מציביליזציות אחרות.
עלינו על משהו
פריד וחבריו הם מחלוצי התפיסה של "תוכנה כשירות ולא כמוצר," שפשתה בשנים האחרונות בחברות תוכנה רבות, אפילו במיקרוסופט. כיצד הצליחו היכן שאחרים נכשלו, ושמרו על רווחיות ויציבות? במקרה. הכל התחיל ב,1999- כשהוא ושני שותפיו הקימו סטודיו לעיצוב ממשקים לאתרים. את מוצר הדגל שלהם ,Basecamp הם פיתחו לשימוש
פנימי, מאחר שלא שבעו נחת מהפתרונות הקיימים.
"ניהול פרויקטים זה לא גרפים ודוחות סטטיסטיים, אלא בני-אדם, תקשורת ושיתוף פעולה," כתב פריד בבלוג החברה. "אנחנו לא אוהבים את הביטוי 'ניהול.' יש לו קונוטציות של מטלות מנהלתיות שמפריעות לעבודה השוטפת. 'שיתוף' מתאר בצורה טובה יותר את מה שאנחנו עושים, ומכיוון שלא מצאנו כלי מתאים, שכרנו סטודנט דני שהכרתי באינטרנט כדי לכתוב את הקוד לכלי הזה."
אותו סטודנט, דיוויד היינמייר הנסון, הפך לימים לשותפו של פריד, וחתום על ,Ruby on Rails אחת מפלטפורמות הפיתוח הפופולריות ביותר באינטרנט, שזמינה כיום כפרויקט קוד פתוח.
אבל לא חלף זמן רב עד שהלקוחות החלו להביע עניין בתוכנה שמאחורי הקלעים, ובפברואר 2004 הושק השירות בצניעות - בבלוג החברה. ההצלחה היתה כמעט מיידית. Basecamp עקף את התחזיות ובתוך שישה שבועות הניב 5,000 דולר לחודש - הכנסות שהמפתחים ציפו לקבל רק אחרי שנה.
"בשלב הזה הבנו שעלינו על משהו," סיפר פריד. המשהו הזה הוא "פרימיום" (ראו מסגרת) - מודל עיסקי, שמוכיח עצמו לאורך השנים, במיוחד במגזר הארגוני. החברה מציעה למשתמשים חודש ניסיון בחינם, ולאחר מכן מזמינה אותם להמשיך ולהשתמש בשירות בתשלום, שתמורתו הם מקבלים, למשל, שטח אחסון נוסף, אפשרות להוסיף עוד משתמשים והטבות אחרות. "עבור רבים, זה היה השירות המקוון הראשון שהם שילמו עליו," נזכר פריד.
עצלנות זה נפלא
גם כיום, כששוק הפרסום המקוון מפיל חללים ברחבי האינטרנט, ושירותי ווב 2.0 אופנתיים מתקשים לשרוד, ב37Signals- מודאגים פחות; הם פונים לנישה ייחודית - אנשים שאוהבים אותם ואת התוכנות שלהם. פריד לא מבזבז זמן על לקוחות מתוסכלים או כאלה שמצפים ממנו ומאנשיו ליותר ממה שהם מוכנים לתת. קהל היעד הוא מי שהם מכנים "פורצ'ן ;"5,000,000 כל אותם פרילנסרים וצוותי עבודה קטנים הפועלים בעולם.
"עצלנות זה דבר טוב," הוא טוען. "אנחנו מתמקדים באיתור בעיות פשוטות ובמתן פתרונות. יש לנו המון רעיונות, אבל אנחנו מרוכזים ומתמקדים בדברים בעלי ערך עבורנו
ועבור לקוחותינו, לא במה שיגניב את הקוראים של TechCrunch (בלוג החדשות האינטרנטי המפורסם."(
החברה מתפרנסת כיום מארבעה שירותים מקוונים מצליחים מאוד, המשרתים מיליוני מנויים משלמים: ,Basecamp שאחרי חמש שנות פעילות משרת שלושה מיליון משתמשים ומאפשר להם לנהל פרויקטים באמצעות לוח זמנים, רשימת מטלות ושיתוף קבצים; שירות אינטרה-נט ארגוני, המספק יומן וכלי ניהול זמן קבוצתיים לכ350- אלף משתמשים; צ'ט קבוצתי ייעודי, שזמין גם ל;iPhone- ומערכת לניהול אנשי קשר, שמאפשרת לעקוב אחר תקשורת עם לקוחות ולהציב משימות ויעדים. לצידם מוצעים גם יישומי חינם, שמתאימים לסתם גולשים: Ta-Da List לניהול משימות, Remember The Milk למעקב אחר מטלות, וWriteboard- לעבודה משותפת על מסמכים.
אפיקי ההכנסה של החברה כוללים גם לוח מודעות דרושים בתשלום וספר הדרכה למפתחי יישומים מקוונים, שנמכר ברשת אך זמין גם לקריאה חינם. "המוצרים שלנו עושים פחות מהמתחרים - בכוונה," מבהיר פריד. "אנחנו מפתחים מוצרים חכמים ונוחים יותר, שמאפשרים לך לעבוד. כולנו משתמשים בוורד של מייקרוסופט אבל שונאים אותו. תוכנה צריכה להיות משהו שאתה נהנה ממנו." הוא לא חושב טובות על מתחריו, ומסתייג ממגיפת ה"בטא" שפשתה בתעשייה: "זה קשקוש. כשאנחנו משיקים מוצר אפשר להשתמש בו ואנחנו עומדים מאחוריו." מפה לאוזן
כשיש כסף - מבזבזים
כמו רבים מבכירי עולם התוכנה, פריד, שהוכתר על ידי המגזין Creativity לאחד מ50- האנשים היצירתיים בעולם, הוא אוטודידקט. הוא אמנם מחזיק בתואר בכלכלה (עובדים אחרים שלו מתנאים בתארים במדעי המדינה, פילוסופיה וג'אז,( אבל מלבד היותו חובב עיצוב וממשקים - אין לו השכלה פורמלית בתחום התוכנה. בניגוד ליזמים אחרים, פריד לא מתעניין בהנפקות, בגיוסים או במכירות בסכומי עתק. לדבריו, הוא הקים את החברה כדי לבנות משהו; לא כדי להפוך למיליונר.
"כשיש לך כסף אתה מבזבז אותו שלא לצורך," קבע, "אבל הקמת חברת תוכנה קטנה זולה למדי: התוכנה בקוד פתוח, עלויות השרתים זניחות וההוצאה היחידה היא על עובדים." לדבריו, אם שומרים על יעילות ולא מגייסים המוני עובדים, לא שוכרים משרדים מפוארים ולא משקיעים בפרסום ושיווק - אין צורך במימון חיצוני." למעשה, המשקיע היחיד בחברה שלו הוא ג'ף בזוס, מייסד אמזון, שמחזיק בתפיסה עיסקית דומה לשלו.
37Signals לא מעסיקה פרסומאים ולא מאמינה בקבוצות מיקוד. המוצרים שלה מקודמים מפה לאוזן, והיא מזמינה את המשתמשים ליצור תוספות מותאמות אישית ליישומים שלהם. "הדרך הטובה ביותר לשווק משהו היא לתת לאנשים מוצר שהם יאהבו וירצו לספר עליו למישהו אחר," מצהיר פריד. "בנה מוצר שאנשים זקוקים לו, והשאר כבר יסתדר מעצמו. כל עוד אנחנו כנים, מודים בטעויות ועונים על שאלות בישירות, יש לנו יחסי אמון עם הלקוחות והם הופכים לאנשי המכירות שלנו." בכלל, הוא מציע לחברות לשתף את העולם ברעיונות אך גם בטעויות שהן עושות: "זה מראה שאתה אנושי."
זו גם הסיבה שאין ל37Signals- מחלקת שירות לקוחות מרוחקת. הרי מי יעניק תמיכה מוצלחת יותר מהמפתח עצמו.