שתף קטע נבחר

הונדה אינסייט - לא הירוק שחשבתם

מכונית הכלאיים של הונדה, מתחרה ישירה לטויוטה פריוס, אמורה להציע טכנולוגיה ידידותית לסביבה, יחד עם איכותיות דינמיות גבוהות במיוחד. שחר הזלקורן חזר מהשקת האינסייט, עם יותר שאלות מתשובות

מחקרים שנערכו בעבר, מלמדים שפרות מסוכנות לאיכות הסביבה לא פחות ממכוניות - ואולי אף יותר. כך למשל, פרות פולטות כ-20% מפליטת גז המתאן בעולם - גז ש"תורם" הרבה יותר להתחממות הגלובאלית מאשר פחמן דו-חמצני הנפלט ממכוניות. כמובן שהעולם יכול להסתדר בלי פרות: אפשר לשתות חלב מלאכותי מאבקה, ולאכול המבורגר מטופו. אבל זה פתרון שלא ממש מתאים לעידן התקינות הפוליטית שלנו. וחוץ מזה, פרות הן חיות די חמודות, עם העיניים העגולות שלהן, וכל הכתמים השחורים האלה.

 

  • הונדה מציגה אינסייט חדשה; תגיע אלינו באביב

 


למרות עיבוד הפוטושופ המטעה, האינסייט אינה נמרצת במיוחד

 

מה שאומר שכדי להתמודד עם ההתחממות הגלובאלית, צריך להמשיך לטפל בבעיית זיהום האוויר ממכוניות. ובדיוק למטרה זו, מציגה הונדה את האינסייט החדשה: מכונית "כלאיים" (היברידית), המשלבת מנוע בנזין עם מנוע חשמלי, ולכן אמורה לפלוט לאוויר העולם פחות מזהמים ממכוניות המונעות באמצעות בנזין או סולר. יתרה מזאת, האינסייט אמורה להיות מכונית הכלאיים הזולה ביותר בעולם - זולה יותר מטויוטה פריוס, שהיא מכונית הכלאיים הנמכרת בעולם.

 

נשמע טוב מכדי להיות אמיתי - מכונית שדואגת גם לסביבה וגם לארנק שלכם? ובכן, השקת האינסייט, שנערכה לאחרונה בספרד, גילתה כי לא כל הירוק והזול - נוצץ.

 

איפה התעוזה, והיכן העיצוב

מה שוודאי אינו נוצץ באינסייט, הוא המראה שלה. אחרי הסיוויק חמש-דלתות העתידנית, אפשר היה לצפות לקצת יותר תעוזה ושאר-רוח ממעצביה של הונדה - במיוחד מאחר שזו מכונית שאמורה לשאת את דגל החדשנות. אלא שזו אינה הנקודה החזקה של האינסייט: למעט הבדלים קלים בחרטום ובישבן, היא דומה להפליא למתחרה הגדולה מבית טויוטה, הפריוס. אז נכון, אומרים שחיקוי הוא סוג של מחמאה, אבל זו מחמאה קצת גדולה מדי לפריוס הפושרת.


סביבת הנהג - בלגאן

 

למרבה הצער, גם בתא הנוסעים קשה למצוא סיבות רבות למחמאות. העיצוב מאכזב: נדמה שיותר מדי מעצבים היו מעורבים בתכנון תא הנוסעים - פתחי האוורור מעוגלים, הקונסולה המרכזית זכתה לצורת מעויין, ולוח המחוונים בכלל מפוצל לשניים. התוצאה היא בלגן לא קטן, שאינו נעים לעין. גם איכות החומרים מאכזבת: הניסיון להוריד את מחיר האינסייט ניכר היטב בתא הנוסעים - חלקי פלסטיק רבים מדי נראים ומרגישים זולים ונוקשים.

 

לזכותה של האינסייט עומדים מרחב מחייה מספק לארבעה מבוגרים, תא מטען מרווח ושימושי, ומספיק אביזרים מחושמלים כדי לגרום ללקוח הישראלי להרגיש מרוצה.

 

ובכל זאת, נוע תנוע

מטבע הדברים, העניין העיקרי באינסייט היא מערכת הנעת הכלאיים: שילוב של מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר, ומנוע חשמלי קטן. אלא שלא כמו בפריוס, המנוע החשמלי של האינסייט אינו פועל באופן עצמאי - הוא רק מסייע קלות למנוע הבנזין, ובכך מקטין את צריכת הדלק ופליטת המזהמים. היתרונות הגדולים של הנעת כלאיים שכזו הם עלות נמוכה, ממדים קטנים ומשקל קל. החיסרון הוא שהאינסייט אינה יכולה להתקדם בעזרת המנוע החשמלי בלבד.


 

על הנייר, הנתונים של האינסייט מבטיחים ביצועים סבירים בהחלט: מנוע הבנזין מפיק 88 כ"ס, המנוע החשמלי מוסיף 14 כ"ס - וההספק המשולב הוא 98 כ"ס (חישוב ההספק המשולב מעט מורכב, ואינו מהווה חיבור פשוט של שני הנתונים). על הכביש, הביצועים אכן סבירים - אך לא יותר מכך: בתוך העיר, אין צורך ביותר ממה שהאינסייט יודעת לתת, והיא אף מרגישה זריזה למדי.

 

אלא שמחוץ לעיר, בכבישים מהירים, האינסייט מרגישה קצת עייפה וחלשה. אמנם השילוב בין שני המנועים מיידי ואינו מורגש, אך קשה שלא לרצות בעוד כמה כוחות-סוס מתחת לרגל ימין. תיבת ההילוכים הרציפה עושה עבודה טובה, בעיקר בסל"ד נמוך. בסל"ד גבוה, מנוע הבנזין רועש ומחוספס, ומעודד את הנהג להרגיע. ומיד.

 

יש לי אור

כדי לסייע לנהג לנהוג באורח חסכוני, לוח המחוונים עמוס בכל מיני גאדג'טים משעשעים: למשל, פרחים מאויירים שמצמיחים או משירים עלים בהתאם לצריכת הדלק הממוצעת. גם מד המהירות מסייע, עם תאורת רקע שמשתנה מכחול לירוק, בהתאם למידת הידידותיות לסביבה של הנהיגה.

 

 

למרות שאלה גאדג'טים שתכליתם חיובית, קשה שלא להשתחרר מההרגשה שהם נועדו בעיקר בשביל הרושם וההרגשה הטובה של הנהג. עם זאת, נתוני צריכת הדלק של האינסייט - בתנאי מעבדה - דווקא מצביעים על פוטנציאל מצוין: ליטר בנזין אחד בלבד לכל 22.7 ק"מ.


מנוע הבנזין מעודד נסיעה רגועה

 

בעניין ההתנהגות והנוחות, האינסייט אינה נושאת בשורות גדולות: נוחות הנסיעה בינונית בלבד, בעיקר בגלל בחירה - מאוד אופנתית כיום בתעשיית הרכב - להעדיף ריסון מרכב טוב במהירויות גבוהות, על-פני נוחות טובה במהירויות נמוכות. היתרון הוא יכולת דינאמית לא רעה - יחסית למכונית כלאיים עירונית. החיסרון מתבטא בנוקשות וקופצנות דווקא בשטח המחייה הטבעי של האינסייט - בתוך העיר, ובמהירויות נמוכות.

 

וכמה אצלנו?

ביבואנית הונדה, חברת מאיר, משוכנעים שהאינסייט עומדת להיות להיט. באתר האינטרנט שלה מופיעה ההודעה הבאה: "לאור הביקוש העולמי לאינסייט, וההקצבה המוגבלת של הרכבים לישראל, הוחלט לפתוח רשימת מתעניינים מוקדמת שתעניק זכות ראשונים להזמנת האינסייט". האם היא עתידה להיות כל-כך מצליחה?

 

על השאלה הזו יכול לענות רק המחיר של האינסייט - שבאופן מפתיע עדיין לא נקבע, למרות שהיבואנית מצהירה כי בעוד כשבועיים יחל השיווק. על-פי הערכות, מחיר האינסייט ינוע בין 130 ל-140 אלף שקל. ובמחיר כזה - ולמרות שהיא תהיה מכונית הכלאיים הזולה בארץ - קשה להצדיק את הבחירה באינסייט: החיסכון בדלק ובזיהום מול מכוניות משפחתיות מונעות בנזין - שטעונים הוכחה "בעולם האמיתי" ומחוץ למעבדה - אינם יכולים לכפר על איכות בינונית, ביצועים סבירים בלבד, ותא נוסעים מאכזב. מול הפריוס, האינסייט מרגישה בעיקר פחות חדשנית, פחות "ירוקה" - וגם פחות יוקרתית.

 

מצד שני ולמרות האמור, האינסייט עשויה להצליח דווקא הודות ליריבה העיקרית, הפריוס: באוגוסט צפוי להגיע דור חדש של מכונית הכלאיים של טויוטה, ועל-פי הערכות מחירה יהיה גבוה מזה של הדור הנוכחי - כלומר, יותר מ-147 אלף שקל. וזו עשויה להיות בשורה מצוינת ליבואנית הונדה: עם פער מחירים גדול יותר מהקיים, סיכויי ההצלחה של האינסייט יגדלו משמעותית.
הונדה אינסייט

הונדה אינסייט
מנוע בנזין 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח 1,339 סמ"ק
הספק מרבי 88 כ"ס ב-5,800 סל"ד
מומנט מרבי 12.3 קג"מ ב-4,500 סל"ד
מנוע חשמל מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH)
(הספק / מומנט) 14 כ"ס / 8 קג"מ
הספק משולב 98 כ"ס
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית רציפה
מרכב חמש דלתות, ליפטבק
אורך 439.5 ס"מ
רוחב 169.5 ס"מ
גובה 142.5 ס"מ
בסיס גלגלים 255 ס"מ
משקל 1,204 ק"ג
נפח תא מטען 408 ליטר
100-0 קמ"ש 12.6 שניות
מהירות מרבית 186 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 22.7 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 101 גרם לק"מ
מחיר לא ידוע
כריות אוויר שש (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הונדה אינסייט - נראית טוב מבעבר
לנהג ולנוסע - לא נוח במיוחד
לוח המחוונים - עומס יתר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים