שתף קטע נבחר

מטוסים בקו הלייזר

מטוס נוסעים עמוס מתקרב לנחיתה ולפתע מכה אור ירוק בעוצמה בתא הטייס ומסנוור את כל הצוות. זאת לא סצנה מסרט אסונות, זה קורה בימים אלה בנתב"ג ; רשות שדות התעופה: "הנושא מטופל בעדיפות גבוהה"

אם לא די באיומים הביטחוניים השוטפים, בתחנות הרדיו הפיראטיות שעולות על תדרי הקשר ובעומס ההמראות והנחיתות, סכנה חדשה מאיימת על המטוסים הנוחתים בנמל התעופה בן-גוריון: פנסי לייזר רבי עוצמה שמכוונים לעבר תא הטייס במטוסים שמתקרבים לנחיתה.

 

"ראיתי ירוק בעיניים, והמסלול שראיתי בצורה ברורה כמה שניות קודם לכן - נעלם. זה היה מפחיד" - תיאר אחד הטייסים הישראלים את התופעה בפני אנשי התעופה שחוקרים את הפרשה. אצל רשויות התעופה הצטברו כבר כמה תלונות של טייסים - ישראלים וזרים - שתיארו את התופעה. בשלב האחרון של הנחיתה, כשהמטוס בגובה נמוך והמגע בקרקע מתקרב, מכה לפתע אור סנוורים ירוק בעוצמה רבה בתא הטייס.

 

מקורות המעורבים בחקירה אמרו אתמול כי על פי דברי הטייסים נראה שפנס הלייזר החזק, שיכול להגיע לטווח של קילומטרים רבים, הופעל מגג בית באזור גבעתיים או רמת-גן. ראוי להדגיש שלא מדובר בסמן לייזר קטן שמשמש להרצאות ולמצגות וגם לא בסמן לייזר של כלי נשק, שהטווח שלו הוא מאות מטרים - אלא במכשיר חזק בהרבה.

 

בישראל חוששים כבר תקופה מסוימת מאיום על התעופה האזרחית באמצעות קרני לייזר רבות עוצמה, אבל זו הפעם הראשונה שיש חשד שמישהו אכן מנסה לעשות שימוש בלייזר רב עוצמה כדי לסנוור טייסים עד כדי גרימת עיוורון זמני.

 

סינוור של שני הטייסים של מטוס נוסעים בשלב הנחיתה הידנית יכול להיות "סיוט" לדברי מומחה תעופה. הוא הסביר שבשלב הזה מופנה כל הריכוז של הטייס אל המסלול באמצעות מבט אל מחוץ לתא הטייס. גרימת עיוורון זמני, אפילו של כמה עשרות שניות, יכולה להיות קטלנית. "אם טייס יאבד את יכולתו לראות את המסלול המתקרב במהירות, הסיכוי שמטוס כזה ינחת בשלום שואף לאפס‭,"‬ אמר המומחה.

 

ראוי לציין שבשדות התעופה הגדולים, ובהם גם נתב"ג, קיימת אפשרות של הנחתה אוטומטית של המטוס, אבל בתנאי מזג אוויר סבירים מעדיפים הטייסים להוביל את המטוס אל הנחיתה הרכה בעצמם.

 

אף שלא ברור כעת מי עומד מאחורי המעשה, וייתכן שמדובר במעשה קונדס של אנשים שאינם מודעים לחומרתו, הרי שכבר לפני כמה שנים הזהיר האף-בי-איי בארה"ב שארגוני טרור מנסים להשיג מערכות לייזר רבות עוצמה כדי לסנוור טייסים בשלבי נחיתה ולגרום להתרסקות.

 

קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה, אישר אמש שהיו "כמה מקרים" של סנווּר טייסים באמצעות קרן לייזר בעת נחיתה בנתב"ג. "דיווחנו לכל הגורמים שצריכים לדעת על זה, והנושא מטופל בעדיפות גבוהה‭,"‬ אמר מור.

 

נודע שננקטו כמה אמצעים לאתר את מקור קרן הלייזר שמכוּונת למטוסים. לא נמסרו פרטים על האמצעים האלה, אבל נודע כי מעורבים במאמץ הזה כמה גורמים וגם ציוד מיוחד.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סכנת  סנווּר
סכנת סנווּר
צילום: אמנון טרבלסי
מומלצים