שתף קטע נבחר

עסקת הנשק: פלקון ישראלי ראשון נחת בהודו

הראשון מבין שלושת מטוסי הביון הנושאים טכנולוגיה ישראלית מתקדמת נחת בהודו. העסקה אושרה על ידי ארה"ב, שטירפדה לפני עשור עסקה דומה עם סין

אבן דרך בשיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל להודו: יותר מחמש שנים לאחר חתימת עסקת הפלקון, נחת היום (ב') בבסיס חיל האוויר ג'מנגאר שבמערב הודו הראשון מבין שלושת מטוסי הביון שמכרה ישראל למדינת הענק. בכך הופכת הודו למדינה הראשונה בדרום אסיה המחזיקה במטוס הנושא מערכת אייוואקס (AWACS - ראשי תיבות של "התראה מוקדמת, שליטה ובקרה באוויר"), בדומה למטוסי האייוואקס שבידי ארה"ב, שגם סיפקה כמה מהם למדינות נוספות כגון ערב-הסעודית.

 

מטוסי הפלקון הם למעשה מטוסי אליושין 76 מתוצרת רוסית, שעליהם התקינה ישראל מערכות אלקטרוניות שונות מתוצרת התעשיות הביטחונית, בהן האנטנה הגדולה המזדקרת כפטרייה מעל גוף המטוס, המיוצרת בתעשייה האווירית. היקף העסקה שנחתמה במרס 2004 היה 1.1 מיליארד דולר - העסקה הגדולה בתולדות התעשייה הביטחונית בישראל נכון לאותה עת (מאז נחתמה לפחות עסקה נוספת גדולה יותר, גם היא עם הודו). 


הפלקון בהודו (צילום: AP)

 

העיתון "הינדוסטאן טיימס" דיווח היום כי המטוס הגיע להודו באיחור של 18 חודשים מלוח הזמנים המקורי שנקבע לעסקה. אספקתו נדחתה מספר פעמים, ואף התעכבה שוב בכמה ימים ברגע האחרון בגלל בעיות טכניות, לאחר שכבר היה אמור לנחות בהודו ב-18 במאי. מקורות בצבא הודו אמרו לעיתון כי שני המטוסים הנוספים שנמכרו בעסקה צפויים להגיע להודו באמצע 2010.

 

המטוס המריא כבר אתמול מישראל, כשאת תא הטייס מאיישים טייסים הודים. הוא נחת תחילה בג'מנגאר, ומשם ימשיך לבסיס חיל האוויר פאלאם בבירה, שם יוצג רשמית ביום חמישי על ידי שר ההגנה ההודי, איי-קיי אנתוני. לאחר מכן יעבור לבסיס הבית שלו, בעיר אגרא.

 

בהודו מלאים בשבחים למערכת הביון, ומציינים בין היתר כי ביכולתה להינעל על 60 מטרות שונות הפרושות על פני טווח של 400 ק"מ, וניתן לנייד אותה בזריזות ממקום למקום. פרשני "הינדוסטאן טיימס" קובעים כי מדובר ב"מכפיל כוח", שיעניק לצבא הודו עליונות אווירית אזורית וייאפשר לו לבצע מעקבים מודיעיניים בעומק שכנותיה.

 

העסקה שגרמה לסכסוך עם הפנטגון

עסקת הפלקון עברה תהפוכות רבות, והעסקה המקורית נחתמה למעשה עם סין, עוד בעשור הקודם. בייג'ין הייתה אמורה לקבל שלושה מטוסי פלקון, בעסקה ששוויה כמה מאות מליוני דולרים - ואף שילמה מקדמה. אבל אז התערבה ארה"ב ודרשה מישראל לבטל את העסקה, בטענה כי מכירת מערכות הפלקון מסייעת לכוונות ההתקפיות של סין, ומסכנת טייסים אמריקאניים בכל רחבי דרום-מזרח אסיה, ובמיוחד את אלו שיבואו להגן על טאיוואן אם תותקף על ידי סין.

 

סביב העסקה התפתח סכסוך גלוי בין הפנטגון למערכת הביטחון של ישראל, ולבסוף, בשנת 2000, הודיע ראש הממשלה דאז, אהוד ברק, לנשיא ביל קלינטון על ביטול העסקה. ישראל נאלצה להחזיר לסין את המקדמה ששילמה, ואף לשלם קנס. הפרשה חיזקה את מתנגדי ישראל בקונגרס האמריקני, שטענו כי ישראל מעמידה את רווחיה הכלכליים מעל לבריתה עם ארה"ב, אשר מממנת את מרבית צרכי ביטחונה. ב-2002 הסכימה ישראל לפצות את הסינים בכ-350 מליון דולר על ביטול העסקה, לאחר משא ומתן מתיש.

 

לא חלף זמן רב והודו, שבעבר היו בינה לבין סין התנגשויות גבול רבות, הביעה עניין במערכות הפלקון. הפעם האמריקאנים נתנו אישור לעסקה, וכעת היא מתבצעת.

 

העסקה מהדקת עוד יותר את היחסים הביטחוניים בין ישראל להודו, אף כי בינתיים פיתחה התעשייה האווירית מטוסי שליטה ובקרה מתוחכמים יותר וקטנים יותר. מטוסים אלה הם מתוצרת החברה האמריקנית גולפסטרים, אך המערכות האלקטרוניות המותקנות עליהם הן מתוצרת כחול-לבן. בתקשורת ההודית פורסם כי הודו מתכוונת לרכוש גם מטוסים אלה, כמו גם מטוסי פלקון נוספים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפלקון עם הגעתו להודו. "מכפיל כוח"
צילום: AP
מומלצים