שתף קטע נבחר

מחקר: מתבגרים מעדיפים את אמא

מחקר חדש שנערך בקרב בני נוער יהודים וערבים מגלה: אמא היא הגורם המועדף בפתרון בעיות אישיות ולימודיות. במקום השני נמצאים החברים. ומה עם אבא? הוא הצליח לתפוס רק את המקום השלישי

מחקר חדש שערכו ד"ר יצחק גילת, ד"ר חנה עזר וד"ר רחל שגיא ממכללת לוינסקי לחינוך וד"ר נביל סעדה ממכללת אל קסאמי בקרב מתבגרים צעירים ובוגרים מהמגזר היהודי והערבי, חקר מהם מקורות העזרה המועדפים בפנייה לעזרה בפתרון בעיות אישיות ובפתרון בעיות בתחום הלימודים. האופציות שהוצעו כללו הורים, חברים קרובים, חברי הסגל החינוכי, פסיכולוג והאינטרנט.

 

מסקנות המחקר, אשר נערך בקרב 335 תלמידים יהודים, תלמידי כיתות ז' ויא' ו-376 תלמידים ערבים, תלמידי כיתות ז' ויא', מצביעות על כך שהאמא היא הגורם שעליו סומכים יותר מכל. במקום השני: החברים הקרובים. ואבא? תופס רק את המקום השלישי בקרב שתי קבוצות בני הנוער. עוד עולה כי האינטרנט הוא גורם דומיננטי בקרב בני הנוער הערבי בפנייה לעזרה יותר מאשר בקרב בני נוער יהודי.

 

עוד עולה מממצאי המחקר: אמא תופסת אמנם מקום דומיננטי בקרב שתי קבוצות בני הנוער, אבל בקרב הקבוצה היהודית האמא דומיננטית יותר בפתרון בעיות לימודיות (כ-60%), ואילו בקרב הקבוצה הערבית היא דומיננטית בפתרון בעיות אישיות (כ-70%).

 

מורה לחיים?

המחנכים (כ-40% בקרב הערבים וכ-36% בקרב היהודים) והמורים (כ-45% בקרב הערבים וכ-38% בקרב היהודים) תופסים מקום גבוה כבעלי עדיפות לפתרון בעיות בתחום הלימודים, אך תופסים את המקום האחרון כשמדובר בפתרון בעיות אישיות (14% ציינו כי יפנו למחנכת בקרב הערבים ו-8% בקרב היהודים).

 

האינטרנט הולך ותופס מקום דומיננטי בקרב בני הנוער גם בפתרון בעיות אישיות ובעיקר לימודיות. מבין שתי הקבוצות מתברר כי בני הנוער הערבים נוטים יותר לבחור באפיק זה. כ-33% מבני הנוער הערבי ציינו כי האינטרנט הוא כלי חשוב בפתרון מצוקות לימודיות ו-18% בפתרון בעיות אישיות. לעומם, רק 27% מבני הנוער היהודים ראו בו כלי חשוב בפתרון בעיות לימודיות, וכ-9% בפתרון בעיות אישיות.

 

השוואה נוספת בחנה את ההבדלים בין בנים לבנות בשני המגזרים. בקרב היהודים בנות מגלות נכונות גבוהה יותר לפנות לעזרה מחברים וממקורות פורמאליים (מורה, פסיכולוג) מאשר בנים. במגזר הערבי התוצאה הפוכה. בנים פונים לעזרה מחברים וממקורות פורמאליים יותר מבנות. הפסיכולוג מצוי אמנם בתחתית הרשימה, אך הוא מהווה מקור תמיכה גבוה יותר בקרב בני הנוער הערבים מאשר היהודים בפתרון בעיות לימודיות (כ-12% לעומת כ-7%). בפתרון בעיות אישיות נמצא אחוז דומה בקרב שתי הקבוצות (כ-15%).

 

היועצת החינוכית בבית הספר מהווה מקור תמיכה גבוה יותר בקרב בני הנוער הערבים מאשר היהודים בפתרון מצוקות אישיות (כ-20% לעומת 8%).

 

לדברי ראש רשות המחקר במכללת לוינסקי לחינוך, ד"ר חנה עזר, "מחקר זה מסכם שני מחקרים שונים שעשינו. האחד בקרב בני הנוער היהודי והשני בקרב בני הנוער הערבי, שבהם ניסינו גם לאפיין את מקורות העזרה שאליהם פונים בני נוער כיום וגם לראות את המשותף והמבדיל בין נוער יהודי לנוער ערבי. במחקר גילינו כי האמא היא מקור תמיכה עצום עבור שתי הקבוצות ושהאבא נמצא לא רק אחרי האמא, אלא גם אחרי החברים הקרובים. עוד גילינו כי המורים נתפסים כאנשי מקצוע לפתרון בעיות בתחום הלימודים, אך לא כדמויות שניתן להיעזר בהן לפתרון בעיות אישיות. עוד דבר שגילינו הוא כי האינטרנט הוא מקור תמיכה דומיננטי עבור בני הנוער אך לבני הנוער הערבי הוא אף מרכזי יותר".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים