שתף קטע נבחר

נציבות הסחר בארה"ב נגד פרסום סמוי בבלוגים

בארה"ב הוצעו תקנות שיאפשרו להטיל קנסות על בלוגרים שכותבים ביקורות חיוביות על מוצר תמורת תשלום מהחברה שמפיצה אותו, מבלי לציין זאת בגילוי נאות

נציבות הסחר האמריקנית ניסחה תקנות (PDF ) שיאפשרו לה לנקוט באמצעים נגד הטעיה מסחרית בבלוגים, והסוואה של פירסום כהמלצה. המטרה היא להילחם בתופעה של בלוגרים הממליצים על מוצרים, אך מסתירים את העובדה שקיבלו תשלום או טובות הנאה תמורת הפרסום.

 

גולשים פונים לפעמים לבלוגים על מנת לקרוא חוות דעת על מוצרים ושירותים. חברות מסחריות החלו לנצל את העניין הזה, ונותנות לבלוגרים תשלום או מוצרים במתנה תמורת הסיקור. זאת על מנת שהבלוגרים, שנתפסים כאמינים, יפרסו ביקורת חיובית.

 

"אם אתה נכנס לחנות, אתה יודע שהזבן הוא זבן", אומר ריק קלילינד, עוזר המנהל של היחידה המפקחת על הפרסום בנציבות, "ברשת, אם אתה חושב שמישהו מספר לך עצה עצמאית... ויש להם תמריץ כספי לעשות זאת, זה משהו שהצרכן צריך לדעת".

 

הנציבות תוכל לפעול נגד הבלוגרים ונגד החברות ששלחו אותן, וזו תהיה הפעם הראשונה שהיא עוקבת אחרי פרסומים בבלוגים ואתרים אישיים. אם יאושרו התקנות, בלוגרים יצטרכו לספק גילוי נאות כאשר הם מקבלים מוצרים בחינם וכותבים עליהם. ולא - יספגו קנסות. 

 

כבר היום חוקים אמריקניים אוסרים על הטעייה בפרסום, אך בתקנות אלה מצויינים באופן ספציפי הבלוגים, ובנציבות אומרים שהכוונה גם לעדכונים בשירותים כמו טוויטר. "זה סוג של הכרה בכך ששיוור מפה-לאוזן בכל צורה, בין אם הוא אלקטרוני או לא, הוא חלק משמעותי מאסטרטגיית שיווק של חברות מודרניות", אומר קלילנד, "מאחר שזה חדש, חשוב מאוד שנספק קווים מנחים"

 

התופעה לא רלוונטית רק לארה"ב. לאחרונה נחשף כי בישראל בלוגרים קיבלו תשלום על מנת להפיץ סרטון ויראלי של חברת רטבים, בלי לציין את מקורו וכן לקדם סדרת טלוויזיה באמצעות הבלוגים ואתרים חברתיים, גם זאת תמורת תשלום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצטרכו לתת גילוי נאות. אילוסטרציה
צילום: jupiter
מומלצים