שתף קטע נבחר

המכונית המגויסת 2009: שיא בהיענות אזרחים

מאז שהגששים צחקו על זה ועד היום, צה"ל יודע בדיוק מי מחזיק באיזה כלי רכב. הנתונים מעידים על היענות גבוהה במיוחד לתרגיל האחרון, אבל מה עושים עם הסרבנים הבודדים?

ההגה בידיים של צה"ל: החוק המאפשר לצבא לגייס כלי רכב אזרחיים בשעת חירום מנוצל לעתים נדירות, אבל ישראלים שחוו את התופעה, כך מתברר, שמחים לעזור. מנתוני הצבא עולה עולה כי מאז מלחמת לבנון השנייה ישנה היענות רחבה בקרב אזרחים למסור את כלי רכבם בעת הצורך. 

 

בצה"ל הודיעו מזמן כי לא יהססו לגייס כלי רכב של אזרחים בשעת חירום. מתוקף חוק רישום ציוד וגיוסו, שאף עבר עדכונים בשנה שעברה, ממשיך הצבא לשמור לעצמו את הזכות לפנות לאזרחים במידת הצורך ולבקש את מכונותיוהם. לרוב מדובר בטנדרים, משאיות, כלים הנדסיים, מנופים וכדומה.

 

בתרגיל נרחב שהתקיים באחרונה במספר מוקדים בארץ זומנו בעלי כלי רכב לקחת

חלק. מנתוני המרכז לגיוס אמצעים וריתוק משקי (לאו"ם) עולה תמונה מרשימה: 96 אחוזים מבעלי המכוניות שיתפו פעולה עם הצבא והתייצבו בזמן ובמקום הנכונים.

 

מרכז לאו"ם של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בראשות סגן אלוף אורי בקרמן, מחזיק מאגר מידע על כלי הרכב האזרחיים. "אנו יודעים בכל זמן נתון אלו כלי רכב נמצאים בידי האזרחים ובאופן הזה, יכולים לנהל רישום מסודר מולם", הסביר גורם צבאי בכיר.

 

לדבריו, בימים כתיקונים פועל הצבא ליצור קשר עם בעלי רכב מבוקש ומתריע בפניו כי הוא עלול להתבקש למסור את רכושו הפרטי לידי צה"ל במקרה הצורך. הקשר עמו נשמר לאורך השנה על מנת שפרטיו יהיו מעודכנים מעת לעת. "יחסי הגומלין עם האזרחים טובים מאוד", הוסיף הגורם. "הם מבינים כי אין לנו כל כוונה לגייס כלי רכב שלא לצורך".

 

הבכיר סיפר כי צה"ל עצמו בדק את האפשרות הזו במהלך תרגילים שונים אחרי מלחמת לבנון השנייה, ותמיד היתה היענות גבוהה. בתרגיל האחרון, שנערך לפני כחודשיים, "גוייסו כמה מאות כלי רכב שונים ורובם ככולם הגיעו בתוך הזמן הנתון לנקודת היעד".

 

הרכב שכיכב במבצע אנטבה

השינויים האחרונים בחוק נועדו להקל על אותם אזרחים שרכביהם נמצאים ברשימה. כך, למשל, נקבע כי ניתן להזעיק אותם לתרגיל רק אחת לשלוש שנים, לקבוע מקום מפגש קרוב למגוריהם ולאפשר להם מספר מועדים למפגש על מנת להתאים את זמנם לעניין. במסגרת השינוי בחוק הורד הסעיף המאפשר לגייס בעלי חיים של אזרחים לטובת הצבא. מרכז לאו"ם מתרכז למעשה אך ורק בכלי תחבורה, בדגש על כלי רכב.  

תהילה אזרחית. שחזור השיבה ממבצע אנטבה (צילום ארכיון: שאול גולן)

 

"יש בידינו את הרשימה המלאה של כל כלי הרכב בישראל, ואם יהיה צורך באיתור רכב ספציפי עם מאפיינים מיוחדים - שכמוהו קיימים רק מעטים בארץ - נוכל לאתר את בעליו בתוך זמן קצר ולפעול על מנת לגייסו. זאת למרות שכלי רכב פרטיים ככלל אינם נמצאים ברשימת הגיוס כבר שנים רבות", ציין הגורם והזכיר את הרכב המפורסם ששימש את צה"ל במבצע אנטבה, שבו התחבאו לוחמי סיירת מטכ"ל בבואם לשדה התעופה באוגנדה.

 

מרכז לאו"ם מטפל בין היתר גם ב"סרבני גיוס כלי רכב", אולם מספרם נמוך מאוד. לפי שעה, יש שניים בלבד שעל אף הסברים והפצרות חוזרות ונשנות,
אינם מוכנים לשתף עם כוחות הביטחון בעניין זה. על פי החוק, ניתן לשלול את רישיון רכבם ולגזור להם עד שלוש שנות מאסר. מול שני סרבנים אלה מתנהלות כיום תביעות שעלולות להסתיים במשפט.

 

במרכז גם ניתחו באחרונה את נושא הליסיניג, ומעמד כלי הרכב שאינם פרטיים אך נמצאים בידי אזרחים מטעם מקום עבודתם. לאור מצב זה, יצרו בלאו"ם קשר עם חברות הליסינג הגדולות בארץ והסדירו עמן את התהליך - באופן שבו הוא פועל מול אזרחים פרטיים וחברות גדולות המחזיקות ציי רכב.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא רק נגמ"שים. צה"ל מגייס
לא רק נגמ"שים. צה"ל מגייס
צילום: חנן גרינברג
מומלצים