שתף קטע נבחר

ג'ון קופר מת

האיש שגרם לשינוי בולט בפורמולה 1, ייזכר דווקא בגלל המיני הלוהטת

זה קרה בגרנד-פרי הארנטינאי של 1958, כאשר סטרלינג מוס האגדי הביס עם הקופר-קלימקס בעלת המנוע החלש, מתחרים חזקים בהרבה. צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים ומאחורי ההצלחה הגדולה של מוס עמד ג'ון קופר הבריטי, שהלך לעולמו אתמול בגיל 77. סודו של קופר היה שימוש במבנה של מנוע אחורי, או למעשה מרכזי, מול שאר המתחרים אשר השתמשו במנוע קדמי. כך יכל קופר להתספק במנוע חלש בהרבה של קלימקס כיוון שהמכונית הקלילה הייתה מאוזנת יותר התנהגה טוב יותר ואפילו שמרה על צמיגיה לאורך זמן משמעותי יותר. המכוניות של קופר המשיכו להצליח וזכו באליפויות של 59' ו-60'. השפעת הפיתוח הייתה כה גדולה עד שתוך שנתיים עברו כל מכוניות הפורמולה 1 לשימוש במבנה כזה.
ג'ון קופר החל את הקריירה הספורטיבית יחד עם אביו ב-48', בבניית מכוניות מירוץ קטנות לפורמולה 3 ואחר כך לפורמולה 2. אבל קופר, שהביא לאחד השינויים הגורפים בעולם הפורמולה 1, ייזכר וגם יונצח בתעשיית הרכב דווקא בזכות המהפכה שעשה למכונית קטנה ועממית- המיני. היה זה קופר שבתחילת שנות השישים, הבין את הפוטנציאל הספורטיבי של המכונית הקטנה, ובניגוד לרצונו של אלכס איסיגוניס (שעמד בראש הפרוייקט) פיתח גרסה ספורטיבית וחזקה שלה. חזקה זה כמובן עניין יחסי כיון שלמיני קופר המקורית היו רק 55 כ"ס ממנוע שהוגדל ל-998 סמ"ק (במקום 848 סמ"ק ו-34 כ"ס). בהמשך גדל המנוע ל-1100 סמ"ק, ואולם לשיאה הגיעה המיני החמה בגרסת הקופר-S עם מנוע בנפח 1275 סמ"ק שייצר 75 כ"ס. זו גם תיזכר כקופר המצליחה ביותר. קופר גם שידרג את מראה המיני והפך אותו אגרסיבי ומושך יותר. אלא שהייתה זו הצלחת הקופר במירוצי הראלי, כולל זכייה באליפות אירופה ושלושה נצחונות בראלי מונטה קרלו שהפכו את המכונית הקטנה לאגדה. שוב הצליח קופר עם מכונית קטנה להביס גדולים וחזקים. הקינוח היה ההופעה הבלתי נשכחת של הקופרים בסרט ה"ג'וב האיטלקי" שהבטיח סופית את אהדת הציבור.
בשנות התשעים שבו ברובר לייצר את המיני קופר, כאשר הבינו סוף סוף את את האהבה העצומה שרכש לה הציבור (ולא פחות ממנו האספנים). קופר עצמו המשיך לנהל את סדנת השיפורים שלו, שנשארה בבעלות משפחתית. בשנים האחרונות ניתן היה לרכוש שם גרסה מחוזקת של המיני קופר (90 כ"ס במקום 70 כ"ס בדגם הסדרתי). מקומו של קופר בהיסטוריה אמנם כבר מובטח לאור ההילה שצברה הננסית העצבנית שלו, אך שמו יישאר אתנו גם בשנים הבאות. בב.מ.וו ידעו היטב מה שווה השם קופר, ולא חשבו לרגע לוותר עליו עם המיני החדשה. זו נחשפה קודם כל בגרסת הקופר, ובעתיד תוצג גם קופר S חזקה יותר.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכוניות קופר
גלגולה של אגדה...
במירוצים...
ועד לימי ב.מ.וו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים