שתף קטע נבחר

תחקיר BBC: בבואינג 757 האוויר יותר מזוהם

הידעתם? בעת טיסה אנו נושמים את האוויר המגיע מהמנועים. כל דליפת שמן מהם עלולה לגרום לכך שנשאף אוויר ספוג באדים רעילים. תחקיר ה־BBC ששודר בערוץ 8 מצא שני סוגי מטוסים בעייתיים יותר מאחרים. אחד מהם בשימוש גם אצלנו

יותר מכל, אהבו בני משפחת סבטינו ממחוז הרטפורדשייר שבאנגליה לצאת לחופשה בחו"ל. אלא שלפני שנה זה השתנה. זה קרה כשהם טסו בטיסת שכר מנמל התעופה גטוויק שבלונדון לפלורידה בארצות הברית. "היינו נרגשים לקראת החופשה. הבנות ציפו לביקור בדיסני וורלד. הרגשנו טוב. היינו בריאים", מספרת סמנתה, אם המשפחה. "כעבור 7־8 שעות טיסה, אמילי, בת ה־13, אמרה שיש ריח מוזר במטוס. לאחר שנייה היא החווירה והקיאה. גם אני הרגשתי רע. סבלתי מתסמינים דמויי שפעת ומצפצופים וחרחורים שנמשכו לאורך כל החופשה. נוסף על כך, חשתי לעתים בשיתוק. לא יכולתי לזוז".

 

בתום החופשה, בטיסה חזרה הביתה, פגשה סמנתה את אותם הנוסעים שטסו עמה לארצות הברית. מבירור שערכה איתם עלה כי 31 איש מתוכם חשו ברע כבר בתחילת הטיסה. מצבן הבריאותי של סמנתה ובנותיה לא השתפר גם כששבו לביתן. הן סבלו מהרגשה כללית רעה, מכאבי ראש, מהקאות ומעילפון.

 

בימים אלה מתכוונים 15 מנוסעי אותה טיסה לתבוע את חברת התעופה. לשם כך הם שכרו את שירותיו של עורך הדין סטיוארט קולוול, המתמחה במקרים של חשיפה לכימיקלים. "יש לנו מידע חסוי על מצבם המכני של המטוסים ועל הימצאות אדים רעילים באוויר", טוען קולוול, "אבל יותר מכל, העדות המשכנעת ביותר היא של הנוסעים באותה טיסה".

 

גזים רעילים משמן מנועים

סיפורם של נוסעי אותה טיסת שכר וסיפוריהם של נוסעים אחרים הופיעו בסרט של ה־BBC "טיסה רעילה" ששודר החודש בערוץ 8. ספק אם אחרי צפייה בו יהיה לכם חשק לעלות על מטוס.

 

מדי שנה נרשמות 56 מיליון טיסות ברחבי העולם. רוב המטוסים המודרניים בנויים כך שאספקת האוויר לנוסעים ולתא הטייס מגיעה מהמנועים. מאחר שאלה פועלים בטמפרטורות גבוהות, כל דליפת שמן מהמנוע הופכת במהירות לאדי כימיקלים שמתפזרים לעבר הנוסעים.

 

לדברי פרופ' כריס ון, מומחה בעל שם עולמי לרעלים, שחקר את נזקי השמנים במשך כעשר שנים, גזים רעילים משמן מנועים הם הסיבה הסבירה ביותר לבעיות הבריאותיות שתיארו הנוסעים.

 

בדו"חות של התעשייה האווירית נעשה שימוש במונח "אירוע אדים" כדי לציין מקרה של זיהום אוויר מכל מקור. במשך תקופה של חמש שנים, רשות התעופה הבריטית רשמה 262 אירועים כאלה. מאגר הנתונים של איגוד הטייסים הבריטי כולל 673 אירועים. אומדן הממשלה מצביע על נתון גבוה בהרבה: אירוע אחד בכל 2,000 טיסות. כשמביאים בחשבון שמדי שנה נרשמות 1.2 מיליון טיסות, הרי שכ־3,000 אירועים מהסוג הזה מתרחשים בתוך חמש שנים.

 

סוגיית האוויר המזוהם מוכרת לצוותי האוויר. למרבה המזל, אף מטוס לא התרסק בעקבות אוויר מזוהם בתא הטייס, אך באיגוד הטייסים הבריטי לא לוקחים צ'אנס וממזערים סיכונים באמצעות הכשרת הטייסים למצב חירום כזה.

 

סביב "אירועי אדים" זכורות כמה תקריות מפחידות. אחת מהן אירעה במטוס בריטיש איירוספייס 146 שטס מבירמינגהם לבלפסט, ובו כ־90 נוסעים. שתי דיילות בתא הטייס נפגעו משאיפת אדים. אחת מהן הקיאה עד שהתמוטטה, אחרת הכחילה סביב הפה וכמעט התעלפה. יכולת התפקוד של השתיים נפגעה. היה צורך לחברן למסכת חמצן כדי להמשיך בטיסה. גם הטייס וטייס המשנה תיארו תחושות דומות.

 

לאחר הנחיתה הועבר הצוות כולו לבית חולים לסדרת בדיקות. הנוסעים שנשמו את אותו האוויר לא ידעו על התקרית כלל.

חקירה שנערכה בניסיון לפענח את התקרית גילתה שאטמי השמן בשני המנועים לא היו אטומים דיים, ושהטייסים הושפעו כנראה באופן זמני מאוויר מזוהם בתא הטייס.

 

בתגובה טענה חברת התעופה המפעילה מטוס זה שבצי שלה נותר מטוס 146 אחד בלבד והוא יקורקע.

 

המטוסים המסוכנים

באופן תיאורטי, הנוסעים וצוות הטיסה בכל המטוסים, כמעט, עשויים לסבול מאוויר מזוהם עקב אופי תכנון המטוס, אך בפועל מתברר כי יש סוגים מסוימים של מטוסים שהם בעייתיים יותר מאחרים. לפי מאגר הנתונים של איגוד הטייסים

 הבריטי, עולה כי בריטיש אירוספייס 146 ובואינג 757 אחראים ל־60% מהאירועים בבריטניה. בצי המטוסים הבריטי המונה 1,300 מטוסים יש 158 מטוסים כאלה.

 

לדברי הקברניט לשעבר ג'וליאן סודי, שהטיס מטוס מדגם 146, אירועי אדים במטוס ובתא הטייס היו עניין שבשגרה. כשהיה מתניע את המטוס בבוקר קר, התמלא המטוס עשן שחור. למרבה המזל, זה לא ממש פגע בנוסעים כי זה היה קורה בבוקר, לפני שהנוסעים עלו למטוס. לעתים הנוסעים התלוננו בפני הדיילים, אך הדיילים המורגלים בכך אפילו לא טרחו לספר לטייסים.

 

"בריטיש אירוספייס" כבר הודיעה לפני שמונה שנים לטייסיה על בעיות של אוויר מזוהם ועל האפשרות לפגיעה בצוות. לטענת החברה, רק אחוז קטן של אירועי אדים נגרמו בעקבות דליפות שמן. כדי להימנע מכך, היא חידשה 70% מאטמי השמן. לאחר מכן לא התקבלו דיווחים על אירועי אדים.

 

חברת בואינג מסרה שהיא מחויבת לסביבת תא טייס בטוחה ושמחקרים מצביעים על רמה נמוכה של זיהום ועל עמידה באמות מידה של בטיחות ושל בריאות.

 

כיום נערכים כמה מחקרים בנושא שבהם משתתפים בחשאי צוותי אוויר. במחקר אחד שמטרתו לפתח בדיקת דם שתאתר כימיקלים בפליטות אדים, סיפרה דיילת המשתתפת בו, כי נחשפה לאדים לפני כמה חודשים והיא הרגישה זאת מיד כשחשה טעם מתכתי בפיה מיד לאחר ההמראה.

 

תפקודים שכליים ירודים

במחקר אחר נבדקו 36 טייסים, שסברו שהושפעו מאירועי אדים, על ידי הפסיכולוגית הקלינית, ד"ר שרה מקנזי רוס. "ביקשתי מהם לחבר עיגולים ובהם מספרים ואותיות בסדר עולה", היא מספרת.

"לאחר מכן נבדקה המהירות שבה הם עשו זאת. גילינו שתוצאות של רבים מהם היו מתחת לממוצע המצופה מהם. היו תחומים מסוימים שבהם היו חלשים, כמו היכולת לזכור מידע לטווח קצר או היכולת לעבור ממשימה למשימה".

 

ד"ר מקנזי רוס סבורה שליקויים אלה פגעו בתפקודם של הטייסים. "הנוסעים צריכים להיות מודאגים, מאחר שזו סוגיה הנוגעת לבטיחות הטיסה. מבין הטייסים שנבדקו, יש הטוענים כי הם מתקשים לזכור או מבלבלים מידע שקיבלו ממגדל הפיקוח. הם חשים שתפקודם השכלי איטי יותר והם מתקשים לעבור ממשימה למשימה, כשאלה בדיוק הכישורים המצופים מטייסים. אין ספק שהדפוס ואופי הקשיים שהם מדווחים עליהם עולים בקנה אחד עם מה שראינו אצל אנשים אחרים שנחשפו לכימיקלים הרעילים במערכת העצבים". 

 

רעיל אבל פחות

במהלך כתבת התחקיר, החליט צוות הטלוויזיה לבדוק אם אכן כימיקלים רעילים משמן המנוע יכולים לחדור לאוויר במטוס. לצורך כך טס הצוות בכמה מטוסים מסוגים שונים ונעזר במכשיר לדגימת האוויר.

 

הממצאים: הנוסעים וצוות האוויר נחשפו לחומר הרעיל פוספט TCP, אך ריכוז החומר הרעיל היה נמוך מאוד ולא חרג מתקן הבטיחות הבינלאומית. איזה מזל.

 

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אין לאן לברוח. מטוס ממריא
אין לאן לברוח. מטוס ממריא
צילום: רויטרס
מומלצים