שתף קטע נבחר

הנהג מאסון אוטובוס התיירים מואשם בהריגה

בכתב האישום נגד אדוארד גלפונד, הוא מואשם בהריגת 24 נוסעי אוטובוס התיירים בדצמבר האחרון: "הנאשם יצא לעקיפה מסוכנת ב-98 קמ"ש בירידה תלולה, לקראת עקומה חדה ימינה, כשלצדו תהום עמוקה, ולמרות אזהרות התמרורים"

עקיפה מסוכנת של אוטובוס, בכביש הררי ועקלקל, במהירות 98 קמ"ש על סף תהום. על כך שילמו בחייהם 24 בני אדם בתאונת הדרכים הקשה ביותר בתולדות המדינה, בדצמבר 2008. היום (ג') הואשם נהג האוטובוס העוקף, אדוארד גלפונד, בהריגתם של סוכני התיירות מרוסיה. כתב האישום אינו מתייחס לקביעות קודמות של בכירים במשטרה, שר התחבורה בעת התאונה שאול מופז, וועדת החקירה המיוחדת.

 

לקריאת כתב האישום - לחצו כאן

 

באישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נכתב כי גלפונד גרם לתאונה והביא למותם של 24 נוסעים ולחבלתם החמורה ופציעתם של נוסעים רבים אחרים, כשהוא נושא באחריות לשלומם ולבטיחותם. "הנאשם נטל סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאה בידעו כי עקיפת האוטובוס הנוסף על ידי האוטובוס שבשליטתו, בנסיבות דנן, מסוכנת, ועלולה להביא, כפי שאכן ארע, לתוצאות קטלניות".


ארונותיהם של 24 ההרוגים, בדרך לרוסיה (צילום ארכיון: AP)

 

עוד נטען כי "הנאשם יצא לעקיפה מסוכנת בנוהגו באוטובוס ארוך ורחב מימדים, כשהוא מלא בנוסעים על כבודתם,

 בניסיון לעקוף אוטובוס נוסף, שאף הוא ארוך ורחב מימדים".

 

בעת התאונה, מסבירה התביעה, נהג גלפונד במהירות של 98 קמ"ש - "העולה על המהירות המותרת בקטע כביש זה ולא התאימה לתנאי הדרך, בשיפוע בירידה תלולה, לקראת עקומה חדה ימינה, כשלצדו תהום עמוקה". למרות ציון המהירות המדויקת, יוזכר כי צוות החקירה קבע בזמנו שמכשיר תיעוד מהירות הנסיעה באוטובוס לא עבד כלל.

 

עוד נטען באישום שכאשר התקרב גלפונד לעקומה הוא לא האט את מהירות נסיעתו. "תחת זאת המשיך בניסיון העקיפה תוך שהוא סוטה עם האוטובוס שמאלה לעבר השוליים השמאליים, כאשר הוא יודע כי הדבר עלול לגרום לסכנה ולהתהפכות האוטובוס לתהום", נכתב.

 

הפרקליטות מזכירה גם את תמרורי האזהרה הרבים בצדי הדרך מהם התעלם הנהג, אולם התמונה בשטח שונה. למעט תמרור המוצב מרחק רב לפני העקומה בה איבד הנהג את השליטה על רכבו, לא הוזהרו הנהגים היורדים בכביש מהתוואי המסוכן. כך גם לגבי סימונו - הקטע בו עקף נהג האוטובוס, הוא קטע המסומן על-ידי קו הפרדה מקווקו, המתיר עקיפה. גם קביעת ועדת החקירה כי גדר הבטיחות במקום הייתה מיושנת, אינה זוכה לאזכור כלשהו.

 

ניסה לחזור לכביש, זה היה מאוחר מדי

"רק משקרב הנאשם לתחילת העקומה ימינה, בנסיעתו המהירה מדי במסלול הנגדי, הוא החל להאט את נסיעתו", מתוארים הרגעים הגורליים. "בשלב זה סטה האוטובוס לעבר השוליים השמאליים. כשניסה הנאשם לחזור אל הכביש תוך הטיית ההגה ימינה, פגעה הדופן השמאלית / אחורית של האוטובוס במעקה הבטיחות המוצב מעבר לשוליים של המסלול הנגדי לכיוון נסיעת האוטובוס.

 עתה, החל משלב הפגיעה, המשיך האוטובוס בנסיעה המהירה בצמוד למעקה הבטיחות, כשהדופן השמאלית שלו מתחככת במעקה".

 

בתיאור הנפילה עצמה, מוסבר שהנאשם איבד את השליטה על האוטובוס, "והאוטובוס על יושביו החל לנטות שמאלה, עד שנהדף אל מעבר למעקה ולכיוון התהום. מכאן, המשיך האוטובוס להתהפך מספר פעמים תוך שהוא מתדרדר במורד המדרון אל עבר התהום, עד שנעצר בתחתיתו, כשהוא הפוך על צדו השמאלי".

 

גלפונד עצמו לא נמצא מאז במעצר, וכתב האישום הוגש שלא בנוכחותו. בעוד כשבועיים הוא יוקרא בפניו, בתחילת המשפט. הפרקליטות הודיעה כי תבקש עונש מאסר בפועל, אם יורשע בעבירות המיוחסות לו.

 

בהכנת הידיעה השתתף הלל פוסק
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלפונד בדיון קודם בבית המשפט
צילום: יריב כץ
זירת האסון
צילום: רוחמה ביטון
הגופות ליד האוטובוס
צילום: רויטרס
גיורא יחיאל, מלווה הטיול, עם אחד הפצועים אחרי התאונה
צילום: דודו אזולאי
מומלצים