שתף קטע נבחר

סלולר: הפרסומת מגיעות גם לכיס

מהטלוויזיה לאינטרנט, ועכשיו גם לסלולרי - כיצד ייראו הפרסומות שיגיעו בקרוב גם לטלפון שלכם?

האם פרסומת תיחשב לעולם בזבוז זמן, שנתפס באופן שלילי על-ידי צרכני הסלולר? מפעילות הסלולר בישראל עדיין לא מצאו את נוסחת הפלאים לפרסום יעיל בטלפון, למרות כמה נסיונות מעניינים.

 

קמפיין פירסומי סלולרי נחשב זול בעשרות אחוזים מקמפיין אינטרנט או טלוויזיה, והוא גם ממוקד בהרבה בשל יכולתן של חברות הסלולר להגדיר מראש את השוק שאליו מופנית הפרסומת בצג הקטן.

 

הגן הסגור נפתח

מפעילות הסלולר בעולם מתחילות להבין שמדובר באחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר עבורן. הן נאלצות להתמודד בהדרגה עם פתיחת ה"גן הסגור" של הפורטלים הסלולרים שיצרו עבור לקוחותיהן, והתוכן המשומן שלהן, שהיה בעבר בלעדי בכל טלפון.

 

אותו גן סגור הופך להיות רק עוד אופציה עבור בעל הסלולרי. מצטרפות אליו חנויות היישומים החדשות של יצרניות הסלולריים וגם אתרים נוספים. בגלל הפגיעה ברווחים בתחום התוכן, המפעילות חייבות ליצור דרכים חדשות לעשות מאתנו כסף, והפרסום יכול להוות עבורם אלטרנטיבה מצוינת. לא רק הן ירוויחו: בזכות הפרסומות - תמורת צפייה בפרסומת ממוקדת - משתמשי הטלפון יוכלו לקבל בחינם מוצרי תוכן רבים, שבעבר נדרשו להוציא עליהם ממיטב כספם.

 

נעבור לפרסומות

באתרי האינטרנט תחום הפירסום בווידאו עובד. יש כבר לא מעט מודלים המתבססים על צפייה חינם בתכנים הנפתחים בסרטון פרסומת קצר. בעולם, מודל הפרסום תמורת צפייה קיים כבר גם בסלולר.

 

לא בישראל: בארץ, כדי לצפות בסרטוני וידאו דרך פורטלי המפעילות נדרש תשלום. בעבר נערך פיילוט נסיוני של סלקום, לשילוב פרסומות במשחקים להורדה חינם בסלולר. בנוסף, החברה יצאה במיזם "זמן ‭,"is money‬ שאיפשר לקבל דקות שיחה חינם בתמורה להאזנה לפרסומות בטלפון. זו היתה רק יריית פתיחה: בקרוב יתוגמלו לקוחות החברה בדרכים נוספות תמורת קבלת פרסומת במכשיר הנייד.

 

בעבר התקינו מפעילות הסלולר באנרים פרסומיים בפורטלי הסלולר שלהן, אך במקום לצ'פר את לקוחותיהן על הצפייה בהם, ובכך להוזיל את עלויות הגלישה, ניסו להרוויח גם מהמפרסמים וגם מהתשלום על הגלישה.

 

אין ברירה: בטלפון הסלולרי, כדי שהפרסום יהפוך יעיל, יש לתת לצופים "סוכריה‭:"‬ משחק, שיר, צלצול או סרטון וידאו. יש, למשל, חברות שמאפשרות כ"סוכריה" לקבל למכשיר צלצול מצחיק עם הסלוגן שלהן, או טפט אישי, שלוגו החברה מוטבע עליו. חברת הטיטולים האגיס, למשל, איפשרה ללקוחותיה לקבל בחינם אנימציה לסלולרי עם תמונת הילד המרקד המזוהה אתה. החברה קיבלה חשיפה באלפי המכשירים שבהם נוגן הסרטון המדליק.

 

תחום גדול נוסף בפירסום הסלולרי הוא הקופונים. בשונה מהצרכנים בארה"ב, הקהל הישראלי לא אוהב קופוני נייר, ובדרך כלל גם לא נוהג להשתמש בהם לעיתים דחופות, בשל הצורך לשאת עמו את הקופון. הטלפון יכול לחסוך את הטירחה באמצעות קופוני ברקוד על גבי המסך. את קופון הברקוד ניתן לקבל כהודעת תמונה למכשיר או למייל.

 

פרסומות מבוססות מקום

שרות כזה יתפוס תאוצה כאשר השירותים מבוססי המקום יבשילו ויאפשרו לקבל קופונים אוטומטית לפי תחומי העניין של בעל הטלפון ולפי מיקומו המדוייק. כלומר, אם חיפשתם במהלך היום באינטרנט, דרך הסלולרי, את הערך ‭,Nike‬ ובערב הסתובבתם, במקרה, בקניון - הסלולרי יקבל אליו אוטומטית קופון מחנות הרשת הסמוכה, עם הנחה או הטבה. כך יהפוך הפרסום לאפקטיבי, יעיל וחשוב גם למפרסם וגם לצרכן.

 

מצד שני, לעומת האינטרנט על גבי המחשב - המגבלה העיקרית של המכשיר הסלולרי היא גודל המסך. בעל הטלפון ממילא נדרש להתרכז במסך כדי להבחין בפרטיו, וכל פרסומת שתחדור אליו תהווה הפרעה משמעותית. הכיוון, אם כך, הוא "פרסום חכם‭,"‬ כמו באנרים ופרסומות המובנות בתוך יישומים קיימים. האייפון ההולך ומתקרב לארץ יכול להוות לכך דוגמה מצויינת: כמעט כל יישום שניתן להוריד בחינם לאייפון משולב בבאנרים מתחלפים, שמממנים אותו. גם המסך הגדול שלו מאפשר פרסום מקוון בתוך משחקי וידאו או סרטונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היום מדברים, מחר מפרסמים. אילוסטרציה
צילום: index open
מומלצים