שתף קטע נבחר

בוגרי שנקר: מעצבי הטכנולוגיה של העתיד?

בקרנו בתערוכת הבוגרים של מכללת שנקר, וראינו את פרוייקטי הגמר של בוגרי המסלול למדיה אינטראקטיבית. כך השתלבו תוכנות מוזיקליות, מנועי חיפוש, משחקים חדשניים ותצוגה עילית לרכב בחלל אחד

מה הקשר בין משחקי מחשב, תצוגה עילית לרכב, אולפן מוזיקה לסרטי אנימציה ומערכת הפעלה לארגונים? את כולם מצאנו בתערוכת הבוגרים של המכללה לעיצוב והנדסה שנקר, בחלל שהוקדש לפרויקטים שיצאו מידי בוגרי המסלול למדיה אינטראקטיבית. התערוכה, שנפתחה שלשום (ד'), תנעל בארבעה באוגוסט.

 

בשנקר, כמו בבתי ספר מקצועיים אחרים בארץ לעיצוב, שמים בשנים האחרונות דגש גדול על שילוב של טכנולוגיה, אינטראקטיביות ועיצוב. כששאלנו את אפרת בלוססקי, ראש המסלול למדיה אינטראקטיבית מה הקשר בין עיצוב לטכנולוגיה, היא ענתה שכמו כל דבר אחר - גם טכנולוגיה צריכה פנים, צריכה ממשק - וכאן מגיע תפקידו של המעצב.

 

וכך, בעשרה פרוייקטים של בוגרי המסלול, מצאנו ייצוג מגוון של אספקטים שונים בעולם הטכנולוגיה העכשווי והעתידי. החל ממשחק מחשב קלאסי בטכנולוגית פלאש, ועד לתוכנת קוד פתוח היוצאת קטעים ויזואליים ממוזיקה שמתנגנת בזמן אמת.

 

 

טכנולוגיה אופנתית

בין הפרוייקטים השונים, יכולנו להבחין בקלות כיצד משתלבות המגמות הנהוגות כיום בעולם הטכנולוגיה בעבודות הסטודנטים. כך, למשל, שלושה פרוייקטים שונים התמקדו בתחום הגיימינג, וחוץ ממשחק יריות סטנדרטי בשם Non Humans are Tasty, בו תצטרכו להגן על כוכב מפולשים חייזריים בתנאי גרביטציה שונים, קבלנו גם משחקים

נוספים, הרבה פחות סטנדרטיים.

 

The First Law הוא משחק יריות ייחודי לילדים, שמשלב טכנולוגיה עם אלמנטים של משחק פיזי שמתרחש מחוץ לבית. הילדים, מצויידים במכשיר ייחודי המזכיר טלפון נייד, יוצאים החוצה ומשחקים לפי הנחיות המכשיר הנייד, שמכניס למציאות אלמנטים של משחק יריות בגוף ראשון. המכשיר יאפשר להם "לירות" בחבריהם, לאסוף תחמושת וירטואלית, לקבוע מטרות ועוד.

 

גם "דו"ח העיוורים" הוא משחק המשלב בין המציאות למחשב. מדובר במשחק ARG, "מציאות חלופית", ששולח את מי שישחקו בו להרפתקה שתשלב ליקוט רמזים הן באינטרנט והן בעולם האמיתי, תוך כדי השתתפות בפורומים וצ'אטים בזמן אמת. שלא כמו רוב הפרוייקטים במסלול, שהוצגו ברמת הקונספט בלבד, "דו"ח העיוורים" הוא משחק שלפי יוצרו צפוי לצאת בקרוב גם עולם האמיתי.

 

תצוגה עילית למכונית

אחד הפרויקטים המרשימים ביותר הוא Caroline - מערכת תצוגה עילית (HUD) לרכב, הפועלת בעזרת צג שקוף, שיוכל להראות לנהגים מידע רב מבלי שהם יצטרכו להוריד את עיניהם מהכביש.

 

כך יוכלו הנהגים להחליף תחנות ברדיו, לדלג בין שירים בנגן ה-MP3, לנווט באמצעות מפות ו-GPS ועוד. מערכות HUD לכלי רכב הן לא עניין חדש, ואף מתחילות להיות מייושמות היום. רעות קרש, מגישת הפרוייקט, טוענת שהחידוש שלה הוא בממשק: בעוד ממשקי המערכות כיום מתבססות על מסכי מגע, מה שעדיין מצריך את הנהגים להוריד את הידיים מההגה - Caroline מתבססת על שליטה קולית, וכך הנהג יוכל להשאר מרוכז בנהיגה.

 

רשתות חברתיות ומנועי חיפוש

תחום נוסף שטופל על ידי הבוגרים הוא האינטרנט - במיוחד בכל הקשור לרשתות חברתיות. כך, Within של ויקטוריה מלמד היא רשת חברתית המתבססת על מציצנות. גולשים מסויימים יחבשו על ראשם מצלמה, ויתעדו את חייהם מגוף ראשון - בעוד גולשים אחרים יוכלו להציץ לחייהם, גם בשידור חי. המטרה הסופית של הפרויקט היא לאפשר לצופים

להזמין חוויות מסויימות, למשל - לבקש ממישהו שיצלם את עצמו בדייט.

 

בקצה השני של הסקלה נמצא SEEMO - מנוע חיפוש סמנטי למדיה, המתבסס על תיוג וקטלוג של הגולשים. בעזרת המנוע, יוכל גולש מסויים לתייג תמונות או סרטי וידאו לפי הטעם שלו, למשל, לסמן סרטון מסויים כמצחיק. לאחר מכן, המנוע יוכל להשוות בין טעמים של גולשים שונים, ולהציע תכנים חדשים המותאמים בצורה אישית לטעמו של הגולש.

 

חלומות באספמיה?

לאחר שסיימנו להתרשם מהפרוייקטים נותר רק לתהות: האם מדובר בתצוגת תכלית בלבד, פרויקטים שנוצרו רק כדי לקבל ציון סופי במסלול האקדמאי ואז לצאת לחיים האמיתיים - או שמא מדובר במוצרים שיכולים לרקום עור וגידים.

 

בלוססקי מאמינה, מעל לצל של ספק, שפרוייקטים רבים יוכלו לעבור לעולם האמיתי, ואפילו מוקדם יותר ממה שאנחנו מצפים. היא מציינת שהסטודנטים כולם יצרו פרוייקטים רלוונטים, מעניינים ועכשווים, ושקיים סיכוי לא קטן שמשקיעים יחליטו להפוך את החזון האקדמאי - למציאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תערוכת הבוגרים של שנקר
צילום: רותם פלדנר
תערוכת הבוגרים של שנקר
צילום: רותם פלדנר
מומלצים