שתף קטע נבחר

שבוע ללימודים, ואין מימון לבטיחות בדרכים

שנת הלימודים בפתח, ושוב חסר המימון הדרוש לשיעורי בטיחות בדרכים בבתי הספר התיכוניים, בגלל מריבה בין משרדי התחבורה והחינוך. הפעם מדובר בפער כספי של 11 מיליון שקל בלבד

שבוע לפני תחילת שנת הלימודים: שיעורי הבטיחות בדרכים בסכנת קיצוץ - בגלל 11 מיליון שקל בלבד. ויכוח מקצועי בין משרדי החינוך והתחבורה, המתנהל זה מספר חודשים, מאיים על עתיד החינוך לבטיחות בדרכים בבתי הספר התיכוניים. במוקד הוויכוח: דרישת משרד התחבורה כי משרד החינוך ישתתף במימון החינוך התעבורתי, בהיקף של כ-11 מיליון שקל בשנת 2010. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ל-ynet: "אם יתמיד משרד החינוך בסירובו להעביר את התקציב, תפגע תכנית הלימודים באופן חמור, עד כדי קיצוץ של כ-50% משעות הלימוד בכיתות י' וי"א". 

 

 

קיצוץ חמור בתכנית הלימודים

נייר עמדה שפרסם לאחרונה מרכז המחקר של הכנסת, קובע כי ביטול תוכנית החינוך התעבורתי עלול להביא לפגיעה חמורה ברמת הבטיחות בדרכים של ילדים ובני נוער. עורכי המחקר סבורים כי ביטול החינוך התעבורתי יפגע "ביכולת להטמיע נורמות של התנהגות נכונה ובטוחה במערכת התעבורה, בעיקר בשלב החשוב בו בני-הנוער לומדים נהיגה". ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים אומרים היום ל-ynet כי אם לא יעביר משרד החינוך את חלקו במימון החינוך התעבורתי, יקוצץ משמעותית היקף שיעורי החינוך לבטיחות בכיתות י' ו-י"א - קיצוץ שעשוי להגיע ל-50%.

 

כדאי להזכיר כי תקציבי משרדי החינוך והתחבורה הם מהגדולים בממשלה - משרד החינוך מיועד לקבל ב-2009 יותר מ-30 מיליארד שקל, בעוד משרד התחבורה יקבל 11 מיליארד.


הממשלה החליטה ב-1993: חינוך לבטיחות מגן ילדים עד התיכון (צילום: עמית שאבי)

 

ראוי לציין כי ההחלטה לשלב את נושא הבטיחות בדרכים במערכת החינוך, התקבלה כבר ב-1993, כחלק מהמאבק הלאומי בתאונות. ממשלת ישראל החליטה כי תוכנית "החינוך לבטיחות בדרכים", תופעל כמקצוע חובה מגן הילדים ועד התיכון. אולם, יישום התוכנית מעולם לא תאם את ההחלטה במלואה: לימודי הבטיחות מתקיימים כיום - לעתים באופן חלקי בלבד - בגני ילדים, בתי ספר יסודיים ובתי ספר תיכוניים. אלא שתלמידי חטיבות הביניים אינם זוכים כיום לחינוך תעבורתי בכלל, למעט במקרים של יוזמות פרטיות של מנהלי בתי ספר.

 

בשנת 2005 חזרה ועדת שיינין - שקבעה תוכנית לאומית למאבק בתאונות - על הדרישה לקיים לימודי בטיחות מגן הילדים ועד התיכון. חברי הוועדה ציינו כי הם "רואים בשילוב לימוד נהיגה עיוני במערכת החינוך חשיבות עליונה ותנאי למימוש התוכנית (הלאומית למאבק בתאונות, ש.ה)". הוועדה קבעה כי בסוף כיתה י' יתקיים מבחן ארצי, שישמש תנאי לקבלת תעודת בגרות. עוד נקבע כי האחריות ללימודים העיוניים של "תורת הנהיגה והבטיחות בדרכים" תועבר במלואה למשרד החינוך. אלא שגם החלטות אלה - שאושרו בממשלה ובכנסת כחלק מהתוכנית הלאומית למאבק בתאונות - לא יושמו במלואן עד היום.

 

תוכנית שקל תמורת שקל

כבר באוגוסט 2008 הודיעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כי לא תוכל לעמוד במימון תוכנית החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכוניים. זאת, עקב החלטת ממשלת אולמרט לקצץ את תקציב הרשות ב-200 מיליון שקל ב-2009. אלא שסיכום אליו הגיעה הרשות עם משרדי החינוך והאוצר, לפיו העביר משרד החינוך סכום של כ-11 מיליון שקל, הביא להמשך פעילות התוכנית בשנת הלימודים שהסתיימה ביוני 2009.

 

לקראת שנת הלימודים שתיפתח בשבוע הבא - תש"ע - ביקשו הרשות ומשרד התחבורה לחדש את ההסכם עם משרד החינוך, לפיו כל אחד מהצדדים ישתתף במימון החינוך התעבורתי. אלא שמשרד החינוך מסרב להמשיך את ההסדר. סמנכ"ל חטיבת אוכלוסיות ברשות, יונת מרטון, מסבירה: "לטענת משרד החינוך, מימון שיעורי הבטיחות בתיכונים לא נמצא בתחום אחריותם. אלא שלאור הקיצוץ הדרמטי בתקציב הרשות ב-2009, ביקשנו מהם להשלים את התקציב - אנחנו נעביר 15 מיליון, וביקשנו מהם 'מאצ'ינג' (העברת תקציב תואם) בהיקף של כ-11 מיליון שקל. אבל שר החינוך החליט שהם לא יעבירו את הכסף, וזה מעמיד אותנו במצב מאוד בעייתי".

 

חינוך תעבורתי - בעד ונגד

מרכז המחקר של הכנסת, שפרסם לאחרונה נייר עמדה בנושא עתידו של החינוך התעבורתי בישראל, מונה שלוש תוצאות שליליות אפשריות להחלטת משרד החינוך שלא להעביר את התקציב הנדרש:

 

  • "פגיעה ביכולת להטמיע נורמות של התנהגות נכונה ובטוחה במערכת התעבורה, בעיקר בשלב החשוב שבו בני-הנוער לומדים נהיגה, שכן אין ביכולתו של מורה הנהיגה לבדו להנחיל את מכלול הערכים הללו".
  • "התוכנית ללימודי זהירות בדרכים תאבד מן מיכולתה להטמיע את הנורמות הדרושות, מכיוון שבמשך השנים התלמידים יעברו רק הכשרה חלקית, ולא ילמדו את מכלול הנושאים החשובים הקשורים למערכת התעבורה".
  • "ביטול שיעורי החינוך התעבורתי יגרום לכך שמורים רבים יאבדו מקור הכנסה חשוב מכיוון שיחול קיצוץ בשעות ההוראה שלהם".

 

מנגד, ראוי לציין כי יש מי שסבור כי החינוך התעבורתי כיום אינו ממלא את ייעודו. סקר שערך לפני כמה חודשים מכון מופ"ת, בקרב מדגם של 300 בני נוער, הצביע על חוסר שביעות רצון בקרב תלמידים מהחינוך לבטיחות בבתי הספר. עורכי הסקר ציינו כי 49% מהתלמידים בבתי הספר כלל אינם לומדים את נושא הבטיחות, ומבין התלמידים הלומדים בטיחות - 46% טוענים כי הלימודים כלל אינם משפיעים או משפיעים במידה מועטה בלבד על התנהגותם.

 

"אין כל תקנה תקציבית"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "החינוך התעבורתי תוקצב במשך שנים על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. במהלך שנת 2009, חל קיצוץ בתקציבי הרשות הלאומית, ובשל כך צומצם היקף שעות הלימוד של החינוך התעבורתי. יוזכר, כי למשרד החינוך אין ולא הייתה כל תקנה תקציבית כזאת בתקציבו".

 

במשרד מזכירים  כי בשנת הלימודים הקודמת - תשס"ט - הגיעה מנכ"לית המשרד הקודמת, שלומית עמיחי, להסכם עם הרשות לבטיחות, לפיו ישתתף המשרד במימון החינוך התעבורתי. אלא שהסכם זה היה תקף לשנת הלימודים הקודמת בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר החינוך, גדעון סער: מתנגד להעברת הכסף
צילום: מוקי שוורץ
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים