שתף קטע נבחר

בית ספר להצלת כדור הארץ

המאה הנוכחית היא המאה של החקלאות, הסביבה והאנרגיה. ובית הספר צריך להעניק לתלמידיו את הידע לחיות עם הסביבה בשלום

כל מורה הנכנס לכיתה יודע כי בעשייתו טמון הסיכוי כמו גם הסיכון. אם נדע לכוון את הלומדים לפיתוח סקרנותם הטבעית, את חקרנותם לשאילת שאלות אינטליגנטיות, את יכולתם של הצעירים שלנו לקחת אחריות על למידה רחבת היקף ורב ממדית, אחראית ואינטליגנטית - כי אז הסיכוי גדול מהסיכון.

 

אחת ממטרותיו של בית הספר היא הכנתו של הלומד הצעיר לחיים בוגרים ולאפשר לבוגר השתלבות אופטימלית בחברה הישראלית. בכל חזון בית ספרי נוכל למצוא הגדרה זו או דומה לה ויהיו אף בתי ספר שיתארו את הדרכים להשגתו של יעד זה. היכולת לבחון מה צופן בחובו העתיד לנוער הצעיר החובש בימים אלה את ספסלי התיכון היא משימה לא קלה כלל ועיקר. עד שישתלב הלומד שלנו, כבוגר, בחברה הישראלית יחלפו עוד שנים רבות של שירות צבאי, הטיול לאחר הצבא,לימודים אקדמיים ובקיצור כעשור שנים לפחות. חזון בית ספרי שלא יכוון לעתיד לא ימלא את תפקידו כראוי .

 

כיצד, אם כן, נוכל אנו לתכנן את עשייתנו החינוכית כיום לאור מטרות עתידיות שקיים קושי מסוים לחזות אותם? תכנים מסוימים ניתנים כבר היום להגדרה ובתי הספר שיאמצו גישה זו כחלק מאסטרטגיות החשיבה והעבודה החינוכית יאפשרו לתלמידיהם הזדמנות טובה יותר.

 

המאה ה-19 הוגדרה כמאה של המהפכה התעשייתית, המאה הקודמת היא המאה של המחשב והמידע ואילו המאה הנוכחית, לדעתי, היא המאה של החקלאות, הסביבה והאנרגיה.

 

קצב ריבוי האוכלוסין בכדור הארץ הינו מהיר מאד. משאבי הטבע - מים, קרקע, מחצבים ואנרגיה - הינם מוגבלים מאד וכבר היום נמצאים במחסור ממשי המסב לעולמנו סכנות קיומיות. מחסור המים המדובר מאד במחוזותינו אינו מאפיין את ישראל בלבד אלא הוא מצוקתו של העולם כולו. מיעוט בקרקעות פוריות מאיץ תהליכי בירוא יערות עד, ולשינוי סדרי בראשית על פני כדור הארץ ובאטמוספרה שמעליו. משאבי טבע מצומצמים אלה והצורך ההולך וגובר באנרגיה גורמים כבר היום לרעב בעולם, שסופו להגיע למימדי אסון גלובלי.

 

מתוך עובדות אלה חייב בית הספר לגזור את תוכניות עבודה חינוכיות שלו. כך גם אני נוהג בבית ספרי. החזון הבית ספרי באשל הנשיא אשר נוסח על ידי מורים תלמידים והורים מוצב בחצר הכפר ובכיתות הלימוד ויוצר את המחויבות להגשמתו.

 

"אשל הנשיא ככפר נוער מחנך, פועל על פי עקרונות של פיתוח בר קיימא ומחויב לאיזון מיטבי בין ערכים חברתיים, סביבתיים וכלכליים, תוך דאגה לכבודם, רווחתם וביטחונם של התלמידים וסגל הכפר בהווה ועבור הדורות הבאים".

 

יש הכרח במציאת פתרונות מיידיים לכך. הצורך ביעילות אנרגטית, שימוש באנרגיות נקיות כתחליף לאנרגיה פחמימנית מזהמת, מציאת דרכים לפתרון מצוקת המים ושימוש יעיל במקורות מים קיימים וכמובן שימוש מושכל בקרקעות לחקלאות וזאת למול שימושי קרקעות אחרים (נדל"ן), מביאים את ההכרה בחיוניותה של חשיבה עולמית למציאת פתרונות.

 

הפתרון לא יהיה מדינתי בלבד, אלא פתרון בינלאומי שמחייב הידברות בין אומות ואיחוד כוחות עולמיים למציאת הפתרונות הראויים. אם לא ייעשה כך יתכן שהמאה שלנו תסתיים במלחמה קשה שסיבותיה רעב וצמא אנושיים.

 

מתיאור הדברים האפוקליפטיים הללו נשאלת השאלה המיידית: מה למערכת החינוך ולקשיים אלה? התשובה היא, כי הדור הצעיר הנמצא במערכת החינוך שלנו כיום הוא זה שיצטרך למצוא את הפתרונות. אם נשכיל אנו בבתי הספר לחנך לחשיבה יצירתית בוגרת ואינטליגנטית, אם נלמד את תלמידינו כי עבודת צוות היא תנאי הכרחי ללמידה מודרנית, אם ניתן בידי תלמידינו את הכלים להבנתם של תהליכים מורכבים ואם נעשיר את עולמם ברקע מדעי תרבותי ואתי - כי אז יש סיכוי שילדינו יהיו אלה שיפצחו את סוגיות העולם הנוכחי המאיים על קיומנו.

 

למדינת ישראל אין משאבי טבע. המשאב החשוב ביותר הוא המשאב האנושי. כמחנך המתבונן בהישגיה של מערכת החינוך כיום, ישנה סיבה ממשית לחרדה. מדינת ישראל חייבת בהצגת חזון מדויק ותביעה ממערכת החינוך לניסוח תוכנית עבודה מתאימה להשגת היעדים. אלה הם תנאים הכרחיים להמשך קיומנו כמדינה עצמאית.

 

אני משוכנע כי יש ביכולתנו לעמוד באתגר חשוב זה. אני מזמין את חברי מנהלי בתי הספר ואת המורים וההורים להצטרף למאמץ. את ההורים והתלמידים אני מזמין לשותפות מלאה ובטוח כי נשכיל להגשים מטרות אלה .

 

זאב מילר הוא מנהל כפר הנוער אשל הנשיא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים