שתף קטע נבחר

מעקב ynet: מי סיכל את רפורמת שיפור השירות?

משרד התחבורה מעוניין לשפר את השירות שמקבלים בעלי רכב במשרדי הרישוי, באמצעות הפרטת חלק מהפעולות. אלא שמתברר כי הרפורמה תקועה - והנהגים ממשיכים לסבול בעמדה מספר 1

מה עלה בגורלה של רפורמה לשיפור השירות לאזרח, עליה הכריז משרד התחבורה לפני יותר משנה? ביולי 2008, הודיע משרד התחבורה על הפרטת חלק מסמכויות משרדי הרישוי, וזאת מתוך מטרה לשפר את השירות לציבור ולקצר את התורים. המשרד קבע כי מתקינים מורשים יוכלו לבצע ולאשר מספר שינויים במרכב הרכב, וזאת מבלי שהנהגים יידרשו להגיע אל העמדה הטכנית במשרדי הרישוי, הנחשבת לעמוסה במיוחד.

 

 

אולם מתברר כי המשך יישום הרפורמה עלה על שרטון. בתוכנית העבודה של המשרד ל-2009, נקבע כי עד סוף הרבעון השני של השנה - כלומר, עד חודש יולי לכל המאוחר - יופרטו פעולות נוספות של משרדי הרישוי, ויועברו לאחריות מתקינים מורשים. יש לציין כי בעבר כבר הודיע המשרד על כוונתו להפריט פעולות נוספות, מהלך שהיה אמור לקצר משמעותית את התורים במשרדי הרישוי. אלא שעד כה, לא הצליח המשרד להמשיך את תוכנית ההפרטה. אם כן, מי עצר את הרפורמה לשיפור השירות לאזרח?


האם עובדי המשרד כופפו את ההנהלה? (צילום אילוסטרציה: שאול גולן) 

 

"ממתינים יותר מיום"

על-פי הצהרות משרד התחבורה בעבר, מטרת ההפרטה במשרדי הרישוי היא שיפור וייעול השירות הניתן לנהגים הנדרשים להגיע לעמדה הטכנית - "עמדה מספר 1". יש לציין כי העמדה הטכנית נחשבת לבעייתית במיוחד: לדברי אנשי משרד התחבורה עצמם, "בעלי רכב נדרשו להגיע בעצמם עם רכבם לעמדה (הטכנית) במשרד הרישוי, ולהמתין בתורים ארוכים, לעתים יותר מיום אחד לצורך הבדיקה והרישום". מנכ"ל המשרד דאז, גדעון סיטרמן, אף אמר כי "העמדה הטכנית היא העמוסה ביותר במשרד הרישוי, ובמצבה הנוכחי אין באפשרותה להעניק לנהגים שירות הולם".

 

אולם, למרות הכוונות הטובות וההצהרות, משרד התחבורה הצליח להוציא מאחריות העמדה הטכנית רק מספר מצומצם של פעולות: התקנה או הסרה של מנגנון נכה, התקנה או הסרה של וו-גרירה, התקנה או הסרה של כננת, והתקנת דוושות כפולות למכוניות של מורי נהיגה. 

 

העובדים נגד הרפורמה

בעצירת הרפורמה אפשר למצוא עדות ברורה לניצחון ועד העובדים של המשרד, שהצליח לסכל את המשך ההפרטה - או לכל הפחות לעכב אותה באופן משמעותי. ראוי להזכיר כי מיד עם הכרזת המשרד על תחילת הרפורמה, ביולי 2008, פתחו עובדי משרדי הרישוי בעיצומים. לאחר כשבועיים, הגיעו משרד התחבורה ונציגי העובדים - שזכו לגיבוי מצד הסתדרות עובדי המדינה - להסכם פשרה. לפי ההסכם, העובדים חזרו לעבודה ואילו הרפורמה הוקפאה.

 

במשרד התחבורה הבהירו אז כי ההפרטה לא בוטלה, וכי המשך התהליך הוקפא באופן זמני בלבד. צוות משותף לעובדים ולהנהלת המשרד, אמור היה להגיש מסקנות להמשך הרפורמה ולשיפור השירות לאזרח, עד ל-31 באוגוסט 2008. אלא שלמרות ההבטחה המפורשת כי הרפורמה תימשך, עד כה לא הופרטו שירותים נוספים של משרדי הרישוי.

 

"התמשכות המשא ומתן"

במשרד התחבורה מסבירים היום (ד') ל-ynet כי העיכוב בהמשך יישום הרפורמה נובע מהתמשכות המשא ומתן המתנהל מול ועד העובדים. במשרד מציינים כי גם לפני תחילת הרפורמה ב-2008, התנהל תהליך ארוך של משא ומתן עם ועד העובדים, שהסתיים - למרות העיצומים במשרדי הרישוי - בהוצאת מספר פעולות מהעמדה הטכנית.

 

עוד אומרים במשרד כי לקראת המשך יישום הרפורמה גובשו נהלים חדשים רבים, שנועדו להסדיר את תהליך ההפרטה. במשרד התחבורה לא נוקבים בתאריך יעד להמשך ההפרטה במשרדי הרישוי, אך עוסקים בתחום התחבורה מעריכים כי המשך ביצוע הרפורמה נדחה לכל המוקדם ל-2010.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
"עמדה מספר 1": העמוסה ביותר במשרדי הרישוי
צילום: צביקה טישלר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים