שתף קטע נבחר
 

גררו לכם מאז 2001? העירייה חייבת לכם כסף

עיריית תל-אביב עשויה להחזיר עשרות מיליוני שקלים לבעלי מכוניות שנגררו, בגלל עמלת גבייה לא חוקית. זאת לאחר שבית המשפט אישר הגשת תביעה ייצוגית, הנוגעת לכל מי שרכבו נגרר מאז שנת 2001

גררו לכם בעשור האחרון את הרכב, מכיוון שחניתם שלא כחוק ברחבי העיר תל-אביב? אם נדרשתם לשלם אגרת גרירה בסך 250 שקל כדי לשחררו מהמגרש אליו נגרר, אתם זכאים להחזר של 83 שקלים, שנגבו מכם בניגוד לחוק. כך עולה מפסק דין שניתן לאחרונה על-ידי שופטת בית המשפט המחוזי, שרה גדות, שאישרה הגשת תביעה ייצוגית נגד העירייה בעניין זה. לפי הערכות שונות, סך הגבייה הלא חוקית של עיריית תל-אביב במקרה זה, עומד על יותר מ-70 מיליון שקל, בתוספת ריבית והצמדה.

 

את התביעה היצוגית נגד העירייה הגיש עו"ד אלון גולן, אשר רכבו חנה בחודש אוגוסט 2000 במקום אסור בשדרות רוקח בתל-אביב, ונגרר באמצעות קבלן הגרירה של עיריית תל-אביב - חברת "אתרים ירוקים". פקח העירייה רשם לו דו"ח בסכום של 360 שקלים בגין עבירת החניה, וכאשר הגיע למגרש אליו גוררת העירייה את כלי הרכב, נדרש לשלם 250 שקלים נוספים, לחברה שגררה את רכבו.


צילום אילוסטרציה: אבי כהן

 

גולן שילם את הסכום, אך החליט לבדוק מדוע אגרת הגרירה כה יקרה. כאשר עשה זאת, גילה להפתעתו כי חברת הגרירה מעבירה לעיריית תל-אביב עמלה בסכום של 83 שקלים לכל רכב שהיא גוררת. בדיקה מעמיקה יותר העלתה כי במכרזי העירייה למשל, מהווה גובה עמלת הגרירה שהחברות המשתתפות במכרז מוכנות להעביר לקופת העירייה, לא פחות מ-50% ממשקל ההחלטה בבחירת הקבלן הזוכה. גולן טען שגביית עמלה זו המועברת על-ידי הגורר לעיריית תל-אביב, אינה חוקית ונעשית ללא סמכות.

 

עיריית תל-אביב טענה להגנתה כי מדובר בתשלום לגורר, וכי היא אינה גובה אגרה בנוסף לתשלום לגורר. לטענתה מבקש גולן ליצור הבחנה מלאכותית בין המרכיבים של עלויות הגרירה, כדי ליהנות מפטור לא מוצדק מתשלום חלק מעלויות הגרירה. עוד טענה העירייה כי אם תחוייב בהחזר אותה עמלה (העירייה גוררת מדי שנה כמעט 100 אלף כלי רכב), יפגע הדבר קשות בתקציבה.

 

אלא שהשופטת דחתה את כל טיעוניה של העירייה, וקבעה כי הטענה לפיה התשלום שנגבה הוא לגורר בלבד, אינה מקובלת עליה. בוודאי כאשר אותם 83 שקלים עוברים ישירות לקופת העירייה, בהעדר סמכות שבדין. עוד הבהירה כי העירייה לא הוכיחה מהו גובה הגרעון שייגרם לה מהחזר הכספים, ביחס לתקציבה הכולל. גם הטענה כי "חוש הצדק הבסיסי מוביל למסקנה שעל ציבור העבריינים שזלזל בחוקים ובתקנות, ומבקש להתעשר על חשבון הציבור, לשאת בהוצאות הנובעות מהצורך בתיקון מיידי של הנזק, המטרד וההפרעה, הנגרמים מעצם מעשה העבירה", לא התקבלה על דעתה של השופטת.

 

השופטת אישרה על כן את הגשת התביעה כתביעה ייצוגית המתייחסת לכל בעלי רכב שרכבם נגרר מאז 2001 ועד היום. במהלך השבועיים הקרובים יוגש לאישור בית המשפט נוסח הודעה, הקוראת לכל "נפגעי הגרירה", להצטרף לתביעה הייצוגית. אגב, ההחלטה העקרונית של בית המשפט המחוזי, יכולה להיות בעלת השלכות על עיריות נוספות בהן נהוג לגרור כלי רכב על-ידי קבלני גרירה, ואשר נהגו - כמו עיריית תל-אביב - לגבות עמלות מהגוררים בגין כל גרירה שביצעו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחיר הגרירה אינו חוקי?
צילום: תומריקו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים