שתף קטע נבחר
 

הרכבת הקלה: הכניסה לחמורים אסורה

לקראת ניסוי בהפעלת הרכבת הקלה בירושלים, נקבעו תקנות חדשות המסדירות את התנועה לאורך המסילה. לידיעת התושבים: אסור יהיה לעבור את המסלול עם חיית המחמד, ולא ניתן יהיה לנהוג עליו בעלי חיים וכרכרות

תושבי ירושלים, שימו לב: מסלול הנסיעה של הרכבת הקלה אוסר מעבר בעלי חיים, כולל חיות מחמד. בשבוע הבא יגיש משרד התחבורה לאישור ועדת הכלכלה בכנסת תקנות תעבורה חדשות, שייקבעו את הסדרי הנסיעה של הרכבת הקלה בירושלים. התקנות הוכנו לקראת תחילת הניסוי של הרכבת הקלה, שיחל בשבועות הקרובים ויימשך עד פתיחתה לציבור, בסוף 2010.

 

למרות שהתקנות קובעות כי על הרכבת הקלה יחולו תקנות תעבורה מוכרות (החלות על כל כלי הרכב), אפשר למצוא לא מעט סעיפים ייחודיים. כך למשל, התקנות קובעות כי "נהיגה בבעלי חיים" - למשל חמורים או סוסים - תהיה אסורה בנתיב הנסיעה של הרכבת הקלה. למעשה, נדמה כי למתכנני הרכבת הקלה יש בעיה גורפת עם בעלי חיים, שכן גם "הולכת בעלי חיים" תהיה אסורה בנתיב הנסיעה שלה.


הרכבת הקלה בירושלים: מהירות מרבית של 50 קמ"ש (צילום: צבי לביא)

 

מטרת התקנות היא לדאוג לבטיחותם של הנוסעים ברכבת הקלה, וכן בטיחות משתמשי דרך אחרים. זו הסיבה שנאסר על הולכי רגל - עם או בלי בעלי חיים לצדם - ללכת בנתיב הנסיעה של הרכבת. חציית פסי הרכבת תיעשה אך ורק במעברי חצייה ייעודיים. באופן דומה, גם נסיעת כלי רכב - וכן, גם הסעת בעלי חיים - תהיה אסורה על פסי הרכבת, וזאת למעט לצורך חצייתם במקומות מותרים.

 

אסור לעצור, אסור לחנות

לאור הסבל שגרם להם הפרויקט בשנים האחרונות, תושבי ירושלים ודאי לא ישמחו לגלות שמיד עם אישור התקנות וכניסתן לתוקף, יוגבלו עוד יותר אפשרויות החנייה בקרבת מסילת הרכבת. התקנות קובעות כי חל איסור מוחלט על "עצירת רכב, העמדתו או החנייתו בקרבה העולה על שני מטרים מפס מסילת הברזל המקומית הקרובה". במלים פשוטות: תושבי ירושלים והמבקרים בה לא יוכלו להעמיד את מכוניתם במרחק הקטן משני מטרים מפסי הרכבת.

 

ההגבלות בעניין החנייה מחמירות עוד יותר בקרבת תחנות הרכבת: חל איסור על עצירת רכב או החנייתו בטווח של 40 מטר לפני ואחרי כל תחנה. למעשה, החנייה באזור התחנה אסורה גם בצדו השני של הכביש - בטווח של 20 מטר לכל כיוון - וזאת למעט בכבישים רחבים במיוחד, המשאירים מרווח של שמונה מטרים לפחות לתנועת כלי רכב.

 

חלק מהתקנות שיובאו לאישור הכנסת, קובעות את הסדרי הנסיעה של הרכבת עצמה. על-פי תקנה מספר 5, נקבע כי מהירותה המרבית תהיה 50 קמ"ש - וזאת למעט במקרים שבהם יוצבו תמרורים המורים אחרת. בחלק מנתיב הנסיעה תוגבל הרכבת למהירות נסיעה נמוכה יותר: למשל בקרבת צמתים או בתי ספר. עוד נקבע כי הרכבת הקלה תחויב לנסוע בכל עת כשדולקים בה הפנסים - קדמיים, אחוריים וצדיים.

 

"דוגמה למחדל הנוראי"

אישור התקנות בוועדת הכלכלה מגיע זמן קצר בלבד לפני תחילת הניסוי ברכבת הקלה. למעשה, העברתן לדיון בוועדת הכלכלה דרש דיון מיוחד של ועדה אחרת - ועדת הכנסת - שאישרה למשרד התחבורה להגיש את התקנות בהליך מזורז. אם כן, למה איחר משרד התחבורה להעביר את התקנות? כך הסבירה זאת נציגת המחלקה המשפטית של משרד התחבורה לחברי ועדת הכנסת, בדיון שנערך לפני כעשרה ימים:

 

"הטיפול בחקיקה שדרושה לצורך הפעלת הרכבת הקלה נמשך כבר מספר שנים. עבדנו במתכונת אחת, והיינו בטוחים שאנחנו הולכים במסלול מסוים. ברגע האחרון... משרד המשפטים הכריע שאי אפשר לקבל את זה... זה דבר שעלה ברגע האחרון, מתוך הבירורים הבין-ממשלתיים שנכפו עלינו. אנחנו במשרד התחבורה היינו ערוכים עם כל מה שצריך כבר לפני פרק זמן". על איזה פרק זמן מדברת נציגת המשרד. כאשר הקשתה חברת הכנסת רחל אדטו ושאלה "כל הדבר הזה התגלה לכם לפני שבועיים?" - ענתה נציגת משרד התחבורה "אני מודה שההכרעה הסופית בנקודה הזאת נפלה למחרת ראש השנה".

 

את חברת הכנסת אדטו זה לא ממש סיפק. "מה שאתם מבקשים עכשיו, זאת דוגמה נוספת לכל המחדל האדיר והנוראי הזה של הרכבת הקלה בירושלים", אמרה לנציגת משרד התחבורה. "הרכבת הקלה בירושלים נחפרת, הורסת את חיי העיר הזאת שמונה שנים. פתאום הניסוי הזה - זה היה ידוע שיהיה ניסוי, זה לא דבר שנפל היום, וזה לא היה דבר שנפל לפני הפגרה (של הכנסת, ש.ה). מה קרה פתאום עכשיו? מה פתאום נזכרתם עכשיו? לא היה ידוע שצריך יהיה ניסוי?... הרשלנות להביא את זה לחקיקה מהירה, על דבר שהיה כבר צריך להיות שמונה שנים מסודר, זה לא נולד אתמול".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ רחל אדטו: "מה פתאום נזכרתם עכשיו?"
צילום: אלכס קולומויסקי
עגלה ונוסעים
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים