שתף קטע נבחר

ענתבי לא מתקפל: הביטוח לרוכבים יתייקר

המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, מסרב להיכנע. בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה הודיע כי ייקור הביטוח לרוכבים יכנס לתוקפו ב-15 בנובמבר, למרות המחאה. "הסיכוי להזדקק לשיקום רפואי אחרי תאונה גדול באופנוע פי 27", אמר ענתבי

דרך ללא מוצא? המפקח על הביטוח מסרב לבטל את ייקור פרמיות הביטוח לרוכבי אופנועים. לאחר דיון שערכה היום (ד') ועדת הכלכלה בעניין ייקור ביטוח החובה לרוכבי אופנועים, מתברר כי המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, נחוש בדעתו ליישם את הרפורמה. "מדי פעם נעשים צעדים פחות פופולאריים, וזה בהחלט צעד פחות סימפטי", אמר ענתבי לחברי הכנסת. לדבריו, כיום מטילה למעשה המדינה מס על כל נהגי המכוניות הפרטיות, בגובה של כ-100 שקל בשנה, כדי לסבסד את הגרעון שגורמת עלות הביטוח הנמוכה של רוכבי האופנועים. לאור התנגדותו לבטל את הרפורמה, ייכנס הייקור לתוקף ב-15 בנובמבר.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס, ביקש בכל זאת ממשרד האוצר לדחות את יישום הרפורמה - ולבטל את המשך הייקור. על-פי החלטת הוועדה, יוקם צוות משא ומתן שיורכב מיושבי הראש של ועדות הכספים והכלכלה, סגן שר האוצר ונציגי ארגוני הרוכבים. הצוות ייפגש עם שר האוצר, במטרה למצוא פתרון לבעיה. "הוועדה קוראת לשר האוצר לבטל את ייקור התעריפים", סיכם אקוניס.


צילום: גיא אסיאג

 

מי שמחפש הסבר אפשרי להתעקשות משרד האוצר על יישום הרפורמה, עשוי למצוא אותו בסיכום דו"ח שפרסם מרכז המחקר של הכנסת: "העלאת פרמיות ביטוח חובה תביא להגדלת הרווח של חברות הביטוח, וממילא לגידול בהכנסות המדינה כתוצאה ממס חברות. בנוסף, מעבר אפשרי של רוכבי אופנועים לכלי רכב פרטיים תביא לגידול בהכנסות ממסי קנייה המוטלים על כלי רכב - שהם גבוהים יותר על כלי רכב פרטיים".

 

מספיק עם הדיסאינפורמציה

בהציגו את הרפורמה, הסביר ענתבי: "הנושא הזה מאוד ברור מבחינת נתונים. לכן, חשוב להכיר את העובדות - ויש דיסאינפורמציה מאוד משמעותית בעניין הזה". לדבריו, פרמיות הביטוח אינן משקפות כיום את עלות הביטוח האמיתית של הרוכבים, וזאת לאור הסיכון הגבוה הכרוך ברכיבה. לחיזוק דבריו, הציג ענתבי מספר נתונים: "לעומת נהג מכונית פרטית, הסיכוי של רוכבים להיהרג גבוה פי 14, הסיכוי להיפצע גבוה פי 16, והסיכוי להזדקק לשיקום רפואי גבוה פי 27".

 

התוצאה, לדברי ענתבי, פשוטה: הפסד של כ-200 מיליון שקל בשנה הנגרם למאגר חברות הביטוח ("הפול"), המבטחות את רוכבי האופנועים. "כל אחד ואחד מהמבוטחים בישראל - שמשלם כ-1,500 שקל בממוצע על ביטוח הרכב - משלם כ-100 שקלים למימון החוסר שנוצר כתוצאה מהביטוח של האופנועים. זה סבסוד צולב - וזה מאוד לא שקוף. זה מס האופנועים הכי פחות שקוף שיש לנו. זה מעין מס שאנחנו מטילים על הציבור כדי לממן את הגרעון", אומר המפקח.

 

ענתבי הוסיף כי מטרת הרפורמה אינה לייקר את הפרמיות - אלא ליצור שונות בתעריפים שמשלמים רוכבים שונים. "אנחנו רוצים להפוך את התעריף לדיפרנציאלי", הסביר. "זאת, מסיבה מאוד פשוטה - נהג זהיר, ללא עבירות תנועה, ללא שלילות וללא תאונות - צריך לשלם פחות מרוכב שעשה עבירות, ואולי הוא גם יותר צעיר ופחות מנוסה". ענתבי אמר כי גם לאחר הייקור, פרמיות הביטוח יהיו נמוכות מעלות הסיכון האמיתית. "בניגוד לשווקים אחרים, פה אנחנו קובעים את המחיר - ובאופן מלאכותי אנחנו מחזיקים אותו למטה. גם אחרי הייקור, התעריפים יהיו נמוכים פי שניים או שלושה מהסיכון האמיתי"

 

הח"כים לא מקבלים

כנגד דברי ענתבי התייצבו כל חברי הכנסת שהגיעו לישיבת הוועדה. "כאשר הסוגיה הזו הובאה בפני בעבר, התנגדתי לצמצום השימוש בכלי רכב דו-גלגליים בישראל", סיפר לחברי הוועדה ח"כ שאול מופז, שר התחבורה לשעבר. "משרדי האוצר והתחבורה חייבים להצהיר על מדיניות ברורה, שתגיד שאנחנו רוצים לעודד את השימוש בדו-גלגליים - ומהמדיניות הזו יש לגזור את הביטוח. לא הפוך".

 

לדברי מרבית חברי כנסת שנכחו בדיון, הבעיה היא היעדר מדיניות ברורה של הממשלה בעניין כלי-רכב דו-גלגליים - מצב הגורם לכך שהמפקח הביטוח קובע בהחלטותיו את המדיניות הממשלתית. לדברי חברי הכנסת, יש לעודד את השימוש באופנועים וקטנועים - מסיבות חברתיות, סביבתיות ותחבורתיות. "בישראל יש בעיות חברתיות מאוד עמוקות", ציין מופז. "ביצירת קושי על הרוכבים אנחנו פוגעים בשכבות שידן אינה משגת לקנות מכוניות - למשל, סטודנטים. הבעיה השנייה היא תחבורתית. שערו בנפשכם מה יקרה אם בגוש דן יחליפו את כל הדו-גלגליים בכלי רכב אחרים. התנועה לתוך תל-אביב וממנה - לא רק שהיא תיעצר, ולא רק שזה יפגע בבטיחות - הרי שלא נוכל לקדם פתרונות תחבורה".

 

ח"כ חיים אורון הסכים עם דברי מופז, וקרא לענתבי ולמשרד האוצר לבטל את ייקור פרמיות הביטוח. "כשמדובר על ביטוח חובה - הרי שזה כמו כל מס אחר. לכן הדיבור על סבסוד צולב כלל אינו במקום. זה לחלוטין מוצדק לקיים את הסבסוד הזה - כי כלי רכב דו-גלגלי הוא יותר ירוק, הוא חוסך מקום בכביש, ומשתמשות בו שכבות שאני רוצה לתמוך בהן. לא רק שמותר לעשות סבסוד צולב, הרי שגם אפשר לעשות אותו יותר עמוק מאשר כיום".

 

מרכז המחקר מגלה

דו"ח שהגיש לוועדה מרכז המחקר של הכנסת, מפרט את התועלות של השימוש בכלי רכב דו-גלגליים:

 

  • זיהום אוויר: לרוב, אופנועים מזהמים פחות מכלי רכב מנועי רגיל, כמו מכונית פרטית.
  • צפיפות בכבישים: השימוש באופנועים וקטנועים מפחית את נפח התנועה בכבישים, בעיקר בשעות העומס ובמרכזי הערים.
  • חנייה: השימוש באופנועים מקל על מצוקת החניה בערים הגדולות.
  • שיקולים חברתיים: אופנועים - ובמיוחד קטנועים - הם כלי רכב זולים ויעילים יחסית, המשמשים פיתרון תחבורתי נוח לצעירים חסרי אמצעים, כמו למשל סטודנטים. ייקור פרמיית הביטוח עשוי להביא לירידה בשימוש בקטנועים, בעיקר של אוכלוסייה צעירה וחסרת אמצעים.

 

אלא שכנגד דברים אלה, התייצבו דווקא נציגים של משרדי הממשלה - וטענו כי התועלות אינן מובהקות. "אופנוע טיפוסי פולט פי חמישה ויותר מזהמי אוויר ממכונית טיפוסית בכל קילומטר נסיעה", הפתיע את חברי הוועדה נציג המשרד להגנת הסביבה. "אלה נתונים המותאמים לתקינה האירופית - אלה נתוני היצרניות עצמן, שמודות כי התקנים של כלי רכב דו-גלגליים פחות מחמירים מאשר של מכוניות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחאת הרוכבים
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים