שתף קטע נבחר

מזוז: הפיצול שהציג נאמן 'לא יכול להיקרא תוכנית'

היועץ המשפטי לממשלה תקף בחריפות את הדרך שבה מוביל שר המשפטים את המהלך לפיצול סמכויות היועץ הבא. בעקבות מכתבו של הפרקליט לדור שעורר סערה - אמר כי מי שמבקר אותו - "לוקה בחוסר הבנה". מזוז הזהיר עוד: "הפיצול יחליש באופן משמעותי את המאבק בפשיעה ואת המאבק על טוהר המידות". מזוז אמר כי לא יסכים להמשיך בתפקידו מעבר לתקופה שנקצבה

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז מתייצב בגלוי ובטון חריף נגד תוכניתו של שר המשפטים יעקב נאמן - והדרך שבה הוא מוביל אותה. היועץ גיבה את הביקורת שהשמיע השבוע פרקליט המדינה על כוונת פיצול הסמכויות - ושטח את ה"אני מאמין" שלו בסוגיה שבמחלוקת באופן נחרץ. מזוז אמר כי לא יסכים להמשיך בתפקידו גם אם תוקם כעת ועדה ציבורית שתבחן את סוגית הפיצול.

 

 

"לא מקובלת עלי הביקורת נגד פרקליט המדינה, 'איך פקיד מבקר את השר הממונה עליו'. אלו אמירות שמצביעות על חוסר הבנה", אמר מזוז בצהריים (יום ו') בפורום למשפט וחברה שליד המכללה האקדמית נתניה, שהתקיים בנוה אילן. הוא ניסה למקד את דבריו בביקורת עניינית ומקצועית, אך תקף בחריפות את תוכנית הפיצול של נאמן. לדבריו, זו "כוללת שני סעיפים קצרים שאומרים שיש פיצול, ודרכי המינוי של בעלי התפקידים". מזוז טען כי זו "לא יכולה להיקרא תוכנית", והיא "אינה עונה על שורה ארוכה של שאלות".

 

"פרקליט המדינה לא כפוף לשר, הוענקו לו סמכויות והוא פועל בשליחות הציבור",

אמר מזוז. "אדם בתפקיד כזה, כאשר סבור שעלול להיפגע האינטרס הציבורי עליו הוא מופקד - מחובתו להתריע על כך. ולדור התריע על כך בכתב".

 

מזוז ציין בציניות בתחילת דבריו כי הכין במשך זמן רב את נאומו, אך "מי שמתכונן למתקפות אישיות - קנה כרטיס לסרט הלא נכון". הוא הוסיף כי "זה נושא רציני מדי כדי להסיט אותו לטענות אישיות שמסיטות אותו מהעיקר ומגופו של עניין".

 

היועץ מזוז אמר כי ממה שהוצג עד עתה עולה שמדובר ב"שינוי רדיקלי" בפרקליטות. "התוכנית הוצגה בפני ובפני לדור לפני שבועיים בצורה כללית. העלינו הרבה שאלות ותהיות - אך לא זכינו למענה", האשים היועץ. "המודל שבו מדובר עכשיו הוא חזרה על מודל פרידמן (שר המשפטים הקודם - א.ג.), שנאמן הצהיר שהוא מתנגד אליו".


"זה שינוי רדיקלי". היועץ תוקף (צילום: דודי ועקנין)

 

באשר לדרך גיבושה של תוכנית מקיפה אמר מזוז כי אינו שולל בחינה מחודשת, אך על שר המשפטים לקיים תהליך עבודה רציני "ולא להציב את המטרה לפני הבדיקה". הוא קרא להיוועץ בשותפים האחרים לאכיפת החוק, ובכלל זה - המשטרה ושב"כ. "לא שואלים את שאר המערכות", האשים.

 

מלחמה בשחיתות? רק עם גוף ייעוץ מאוחד וכולל

מזוז שלל את הטענה כי הסמכויות שיש בידיו כעת מביאות אותו לכדי ניגוד עניינים בשבתו סביב שולחן הממשלה. "לא הייתה שום סתירה שנתתי ייעוץ לשרים - לבין התביעה. זה יוצר קצת אי נוחות אישית שאי אפשר להתלהב ממנה, אך התחליף הרבה יותר גרוע".

 

בהמשך, תקף גם את הטיעון לפיו יש להקל בעומס המוטל על מערכת התביעה: "נגעה לליבי הדאגה", אמר בציניות והמשיך: "כעת הטענה שמועלית היא שמטרת הפיצול היא לאפשר טיפול בפשיעה החמורה הגואה. אני תוהה על נימוק זה שיוצא מהנחה שהטיפול בפשיעה איננו מספק. איך עובדה זו מתיישבת עם כך שהטיעון הזה עולה דווקא בתקופה שהמאבק בפשע אפקטיבי יותר מאי פעם".

 

"הפיצול יחליש באופן משמעותי את המאבק בפשיעה ואת המאבק על טוהר המידות. אני רוצה לתאר איך ייראה היום שאחרי. אין לי שספק שהתוצאה הראשונית של הפיצול תוביל גם להחלשת התפקיד וגם לפוליטיזציה", האשים מזוז והזכיר נשכחות: "היו בעבר נסיונות למנות מקורבים, 'מישהו משלנו'".

 

"הייעוץ המשפטי לממשלה הוא שומרי הסף למינויים תקינים, העברות תקציבים, תקינות מכרזים וזכויות על האזרח. אם המערך יקרוס - מדינת ישראל לא תישאר מדינת חוק", הזהיר מזוז ועמד על חשיבותו של גורם מרכזי שיילחם בשחיתות השלטונית, וירכז את כל המאמץ כמכלול שלם: "זה לא יכול להיות מטופל רק בכלי הפלילי. הדבר מחייב שילוב של מערכות - גם תביעה פלילית וגם כלים אחרים. כדי לטפל בייבוש הביצה צריך להפעיל כלים של חקיקה, הנחיות יועץ, הליכים משמעתיים ותביעות אזרחיות. אם מפצלים - זה אומר שלא יהיה גורם אחד שמסוגל להכתיב מהלך אחד כולל".

 

"אני חושש מאוד שנחזור לרדוף עם כפכפים אחרי היתושים במקום לייבש את הביצות", המשיל היועץ את הסכנות העתידיות ובהמשך התייחס לאפשרות שחוות דעת היועץ תהיה בגדר המלצה בלבד: "אם חוות הדעת לא מחייבת, כל שר ישכור כל ייעוץ משפטי שמתאים לו - ואז הם יעשו מה שרוצים".

 

"נעשו סדרה של טיפולים והתוצאות ניכרות בשטח", אמר היועמ"ש והזכיר כי בשנים האחרונות הוגשו כתבי אישום רבים מבעבר בנושאי שחיתות שלטונית. "נוצרה הרתעה ממשית במסדרונות השלטון. ריבוי החקירות וכן ההרשעות והעונשים הובילו למציאות של הרתעה ממשית. היום כל שר חושב שבע פעמים לפני שהוא עושה מינוי בעייתי".

 

מזוז סיפר כי צוות מטעמו דן בעבר לגבי אפשרות של מינוי תובע חיצוני בפרשות הנוגעות לנושאי משרה. "חשבתי שיהיה נכון לבחון את הרעיון גם אצלנו לפני כמה שנים. לפני שלוש וחצי שנים הקמתי צוות במשרד שעשה עבודה יסודית ובסופו של תהליך הגענו למסקנה שהנזקים שכרוכים במהלך כזה הרבה יותר משמעותיים".

 

היועמ"ש דיבר גם על החשיבות שבריכוז מאמץ האכיפה תחת גג אחד - שמוביל ומנחה את המהלכים - ונתן דוגמא דווקא מתחום הלחימה בטרור: "באירועי 11 בספטמבר בארצות הברית המסקנה היתה היעדר אינטרגציה בין כל גופי המודיעין - וכתוצאה מכך איחדו את כולם. אפילו כשזה נמצא באותו משרד. במשך שנים, רשות המיסים לא העבירה מידע למשטרה. שנים לא היה תיאום בין גופי האכיפה. הדרך היחידה לייצר סדר יום משותף היא שיש גורם אחד מוביל המקובל על כולם ומתווה את המדיניות".

 

"מחובתו של לדור להביע את עמדתו"

כאשר נשאל שוב על הבעת העמדה החריגה של פרקליט המדינה - כפקיד בכיר היוצא מול השר הממונה עליו - השיב: "למכתב היו מכותבים שני גורמים בלבד - אני ועובדי הפרקליטות. כאשר מדובר בתפוצה כזו, ההנחה היא שזה יגיע לעיתונאים. אני לא חושב שזה דבר רע".

 

"אני לא חושב שלדור פקיד", הוסיף. "מחובתו היה לכתוב את המכתב הזה. פרקליט המדינה, יש לו סמכויות מכוח החוק שמייצג את האינטרס הציבורי בנושאים שהשר לא יכול להתערב בהם. לדור מצא לנכון להעלות את הדברים על הכתב, כדי שלא יישארו בחדרי חדרים. אני חושב שהדברים האלו נכונים לנושאי משרה אחרים, כדוגמת נגיד בנק ישראל שיכתוב לשר האוצר. גם אם הרמטכ"ל חושב שיש משהו לא תקין, הוא אומר זאת לממשלה".

 

בשולי נאומו, כאשר נשאל לגבי אפשרות של פיצול הסמכויות ומינוי שני אנשים ראווים לכל אחד מהתפקידים, הזהיר: "שני בעלי התפקידים יריבו והשר - שהוא אדם פוליטי - יריבו".

 

בסיום דבריו, לאחר שמנחה הכינוס פרופ' זאב סגל הודה לו על הדיון המקצועי והעירני - השיב מזוז: "לא היתה תחרות של ממש, כי עד עכשיו לא התקיים כל דיון רציני".

 

ריבלין תקף את "מחלת המשפטיזציה" - נתניהו ממתין

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שנאם בכנס לפני מזוז, תקף את "מחלת המשפטיזציה" כהגדרתו, בנאום שנשא. הוא מחה בדבריו על כך שהתומכים בפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה מסומנים כמי שרוצים לרסק את מערכת אכיפת החוק. ריבלין ציין עוד כי הוא תומך בהצעת הפשרה שהציגה יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני.

 

מוקדם יותר אמרו מקורביו של ראש הממשלה נתניהו כי ההחלטה מצדו בעניין תתקבל לא לפני סוף השנה - זמן קצר לפני מועד ההחלפה של מזוז.

בכירים בלשכתו אמרו הבוקר ל-ynet כי ראש הממשלה למד מהקדנציה הקודמת שלו - והוא אינו מקבל החלטות אלא עד לשלב שבו אין ברירה. זאת, עקב התהליכים המהירים המתרחשים בפוליטיקה ובמזרח התיכון כולו. יצוין כי הכרעה בסוגיה עלולה לפגוע ביציבות הקואליציה, לנוכח איומה של העבודה בפרישה אם תתקבל הצעתו של נאמן.

 

בינתיים, נודע כי ח"כ אריה אלדד משך את הצעת החוק שהגיש בנוגע לפיצול סמכויות היועץ, הדומה מאוד לצעתו של נאמן. ועדת השרים לחקיקה הייתה אמורה לדון בו ביום ראשון הקרוב אך אלדד משך אותה לבקשת שר המשפטים נאמן. זה הבין כי אין לו רוב להעברת הצעה בשלב זה - וביקש עיכוב של שבועיים, שבמהלכם ינסה לגבש את התמיכה המספקת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מזוז. נגד הפיצול, נגד השר
צילום: דודי ועקנין
מזוז וריבלין. מחלת משפטיזציה
צילום: דודי ועקנין
מומלצים