שתף קטע נבחר

שר התחבורה: ייתכן שגיל הרישיון יעלה ל-19 או 20

יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים עומד השנה בסימן נהיגת צעירים, ולשר התחבורה יש בשורות עבור הנהגים שבדרך - תהליך קבלת רישיון הנהיגה יהיה ארוך ומורכב יותר, תקופת הליווי תהיה קפדנית מבעבר, וגיל קבלת רישיון הנהיגה עשוי לעלות ל-19 או 20. תגובת נציגי מועצת התלמידים: העלאת הגיל לא תפתור את הבעיה

"הפריבילגיה של קבלת רישיון נהיגה בגיל 17 לא תישאר בכל תנאי - נשקול את העלאת גיל קבלת הרישיון ל-19 או 20, אם אמצעים אחרים למניעת תאונות צעירים לא יצליחו". כך אמר הבוקר (ג') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, בדיון שערכה ועדת הכלכלה בכנסת, לרגל יום ציון המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים. 

 

  • פורסם לפני כחצי שנה: הצעת חוק - איסור שתיה מוחלט

 

"רישיון נהיגה הוא פריבילגיה", אמר כץ, "אם נראה שיש צורך בנקיטת אמצעים דרמטיים לצמצום מספר התאונות בהן מעורבים צעירים, ואם אמצעים אחרים - כמו חינוך ואכיפה - לא יהיו אפקטיביים, נשקול את העלאת הגיל לקבלת רישיון הנהיגה".

 

בתגובה לדברי השר, אמרו נציגי מועצת התלמידים הארצית כי העלאת גיל קבלת הרישיון לא תפתור את הבעיה. "תולים את הבעיה בנהגים הצעירים - אבל הבעיה היא בהכשרה ובמודעות. נהג חדש תמיד יהיה חסר ניסיון, ולא דווקא בגלל שהוא צעיר. העלאת הגיל היא בעצם בריחה מהבעיה האמיתית, והפלת כל הלחץ על הנהגים הצעירים".

 

"זה צעד מאוד לא פופולארי", המשיך כץ, "אבל הוא יהיה פופולארי בקרב מי שרוצים לשמור על החיים. אנחנו נחושים בכל מחיר לשנות ולבלום את המגמה של תאונות הצעירים, ואף להאיץ את השיפור". כץ גם התייחס לטענה המועלית לעתים תכופות, לפיה בגלל השירות הצבאי אין למנוע מצעירים מלהוציא רישיון נהיגה בגיל מוקדם: "אומרים שבגלל הצבא, בגלל שהצעיר נוהג בטנק - צריך גם לתת לו רישיון נהיגה. אבל בבחירה בין הפריבילגיה לנהוג בגיל צעיר, ובין החיים של הצעירים - אנחנו נבחר בחיים".


הדרך לרישיון נהיגה תהיה קשה וארוכה מבעבר?

 

על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, צעירים מעורבים בתאונות בשיעור גבוה משמעותית - עד פי שבעה - מחלקם באוכלוסיה. לדברי המדען הראשי של הרשות, פרופסור דוד שנער, הסיבה העיקרית לתאונות צעירים היא מהירות מופרזת, וכי מרבית תאונות הצעירים מתרחשות בסופי שבוע.

 

עוד אכיפה, עוד ענישה

בדבריו, כץ הבהיר כי בכוונת משרד התחבורה לפעול להגברת האכיפה והענישה נגד עברייני תנועה. השר הבהיר כי בקרוב יובאו לאישור ועדות הכנסת תקנות, שיחמירו את האכיפה נגד נהגים הנתפסים תחת השפעת אלכוהול. על-פי הצעת החוק, המקודמת על-ידי משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תיאסר לחלוטין שתיית אלכוהול בקרב נהגים צעירים ונהגים מקצועיים.

 

כץ הסביר כי הצעת החוק מבוססת על עבודת ועדה בין-משרדית, שסיימה לאחרונה את עבודתה. "אנחנו חייבים להגיע למצב בו אין יותר הנחות", דברי כץ. עם זאת, יש לציין כי הצעת החוק עלולה לעורר התנגדות - בעיקר בקרב ארגוני נהגים מקצועיים. איסור אלכוהול מוחלט נחשב לצעד קיצוני, שיגרום לנהגים להיחשב עבריינים גם כאשר בדמם יתגלה ריכוז נמוך במיוחד - למשל, כמו לאחר אכילת מזון המכיל כמות קטנה של אלכוהול.

 

מחוייבות לתאונות? העניין מועט

יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים, שעומד השנה בסימן נהיגת צעירים, ריכז עניין מועט באופן יחסי בדיון ועדת הכלכלה: רק שני חברי כנסת נכחו בישיבה - ח"כ חמאד עמאר וח"כ זאב בילסקי. זאת, בנוסף ליו"ר הוועדה, אופיר אקוניס, שהבטיח לקדם ככל הניתן את אישור הצעות של משרד התחבורה בעניין הבטיחות - ובמיוחד בעניין נהיגת צעירים ואלכוהול. "מצב זה, שבו נהגים צעירים נוהגים לאחר ששתו אלכוהול, תוך סיכון משתמשים אחרים וסיכון החיים שלהם, הוא בלתי מתקבל על הדעת".

 

כחלק מתוכנית משרד התחבורה לצמצם את מספר התאונות שבהן מעורבים צעירים, מקודמת תוכנית להנהגת תהליך קבלת רישיון ארוך ומעמיק מכפי הנהוג כיום. כחלק מהתהליך, תונהג תקופת ליווי ארוכה של שישה חודשים, במהלכה יידרשו הנהג והמלווה לעמוד במספר מטלות. עוד מתוכננת הפעלת מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים), שבהם יועברו שיעורי תיאוריה בהיקף גבוה משמעותית מכפי הנהוג כיום. "היום אדם ניגש לתיאוריה בלי שום הכנה", הסביר כץ. "הקמת מרכזי למידה, למשך עשרות שעות, נועדה להביא לכך שהנהג יהיה הרבה יותר מיומן כשהוא מגיע ללימודי הנהיגה המעשיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: מורן שביט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים