שתף קטע נבחר

"בקרוב נסגור את כל הנמלים בארץ"

מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, יוצא למאבק בתוכנית ההפרטה של האוצר: "אנחנו מוכנים למאבק כמו יחידה צבאית מאורגנת, אין לנו כבר מה להפסיד" • האוצר: "ההפרטה תתקיים בשקיפות ובהידברות עם העובדים"

"אם לא נקבל תשובה ברורה או שלא יישבו איתנו, שלושת הנמלים בישראל ייסגרו בקרוב וייגרם נזק בלתי הפיך". כך מזהיר מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, בראיון ל"ממון."

 

עובדי הנמלים זועמים על תוכנית ההפרטה שתחולל מהפך בתעריפים שמשלמים בעלי המטענים. לדבריהם, האוצר מנסה לבצע את הרפורמה ללא הידברות איתם או עם ההסתדרות.

 

על מה המהומה? כיום משלמים בעלי המטענים אגרת רציף של 0.2% מערך המטענים לייצוא, ו-1.02% מערך המטענים לייבוא. באוצר טוענים כי השיטה הזו

מונעת תחרות, מאחר שלהנהלות חברות הנמל אסור לתת הנחות, וכי אין הצדקה שהייבוא יסבסד את הייצוא.

 

"בעולם מקובלת שיטה, אותה אנו רוצים ליישם כאן, ולפיה התשלום עבור הטיפול במטענים בנמל קבוע ואינו נגזר משווי הסחורה. כיום 70% מההכנסות של הנמלים, המסתכמות ב-2 מיליארד שקל בשנה, מקורן באגרות שמשלמים בעלי המטענים. 850 מיליון שקל משלם הייבוא".

 

באוצר הוסיפו כי המטרה היא לבצע שינוי הדרגתי שיתפרס על פני 10 שנים, כאשר בסופו של התהליך ישלמו היבואנים והיצואנים תעריפים זהים שלא ייגזרו מערך הסחורה.

 

באוצר תיכננו שתהליך ההפרטה יחל בשנה הבאה, ויושלם לקראת 2020. לפני כמה שבועות אמרו אסף רגב, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות, וערן כהן, רפרנט התחבורה באגף התקציבים, העומדים בראש הצוות הבין משרדי המטפל ברפורמה, כי "רפורמת התעריפים בנמלים תופעל לקראת אמצע 2010. עד סוף השנה יחתמו שרי האוצר והתחבורה על הצווים שיהוו בסיס להפעלת הרפורמה.

 

"לראשונה מאז 2005, בה הוחלט על יישום הרפורמה בנמלים, הצלחנו ליצור שיתוף פעולה מלא בין משרד התחבורה, אגף התקציבים באוצר, רשות החברות הממשלתיות והמשתמשים בדבר קידום הרפורמה. גם הנהלות חברות הנמל הבינו שצריך להגיע להבנות".

 

ומה לגבי העובדים? באוצר טוענים כי "מי שמייצג את העובדים הן חברות הנמל, עמן אנחנו במגעים. הן חששו שהרפורמה הזו עלולה להביא אותן לפשיטת רגל, אבל הבהרנו להן שאין להן ממה לחשוש כי יש לנו עניין בשמירה על יציבות הנמלים. עם זאת, הובהר לחברות הנמל שהרפורמה היא תהליך כואב ויידרשו הכרעות קשות. הנהלות הנמלים הן שצריכות להידבר עם העובדים".

 

הדברים האלה מקובלים עליך?

 

תורג'מן: "כל שינוי בהסדרי העבודה בנמלים שעלול לפגוע בעובדים חייב להיעשות בתיאום ובהסדר איתנו. בלי זה לא תהיה רפורמה של תעריפים. המתכונת המוצעת תפגע בנו. זה בעצם הקרב האחרון שלנו, אין לנו מה להפסיד".

 

מה אתם מתכננים לעשות?

 

"אנו מוכנים למאבק כמו יחידה צבאית מאורגנת היטב. יש לנו מספיק קצינים קרביים שיודעים לארגן מבצעים. אגרנו בנמל כבר מעל 1,500 צמיגים אותם נבעיר אם יהיה בכך צורך. הכנו מקומות לינה לעובדים שיתבצרו בנמלים, ויש לנו מלאי מזון שיאפשר לנו לשהות בנמל לאורך זמן".

 

"האוצר מנסה תרגילים"

מאיר תורג'מן ,(41) נשוי ואב ל-5, החל לעבוד בנמל ב-1991 כמפעיל ציוד מכני. ב-2006 נבחר ליו"ר ועד עובדי הנמל אחרי שהביס בבחירות את היו"ר הקודם דודו פרץ, שנחשב מתון יותר.

 

"לצערי הרב, עובדי הנמלים הם היחידים שממלאים אחרי הסכם הרפורמה שנחתם ב-2005. מדי יום מתברר לנו שהאוצר מנסה כל מיני תרגילים

מתוחכמים כדי לעקוף סעיפים מהותיים באותו הסכם, שיש להם השלכה מהותית על העובדים. זה לא יעבוד," מזהיר תורג'מן.

 

במכתב ששלח לפני כשבועיים אבי אדרי, מחזיק תיק הנמלים בהסתדרות, לחיים שני, מנכ"ל האוצר ולדורון כהן, הממונה על רשות החברות הממשלתיות, נטען כי נושאים רבים בעלי השלכות על העובדים בנמלי הים נותרו פתוחים, ולא נעשה דבר כדי לקדם את הטיפול בהם. במכתב מוזהרים המכותבים "לא לבצע כל צעדים חד צדדיים ללא הסכמה מוקדמת" (עם ההסתדרות והעובדים, ב.ב.).

 

לדברי תורג'מן, "אם לא יהיה הסדר עם העובדים, לא תהיה רפורמת תעריפים ולא תהיה הפרטה של אף נמל. חנ"י היא גוף מיותר שרק פוגע בתחרות. אני מציע לפרק את חנ"י ולקלוט מחצית מעובדיה בנמל חיפה ומחציתם באשדוד. כך תוכל להיות תחרות מלאה".

 

מתי אתם מתכננים לשבות?

 

"שלחנו מכתבים לאוצר ולראש הממשלה. נמתין שבועיים לתשובה".

 

בנמל חיפה עובדים 1,050 עובדים ותיקים (דור א') ו-450 עובדי דור ב'. לדברי תורג'מן, "כדאי שמבקר המדינה יבדוק את השכר המגוחך של עובדי דור ב', שהולכים הביתה עם 6,000 שקל נטו לאחר שעבדו לילות ומשמרות. זו בושה.

 

"הצענו לאוצר לאפשר ל-200 עובדים ותיקים לפרוש בכבוד. אמרנו שכל מי שיש לו ותק של 30 שנה ומעלה ורוצה לפרוש יקבל פנסיה של 70% משכרו בגיל הפרישה החוקי. בנוסף, יקבל כל עובד שפורש 25 חודשי משכורת. אולם, רשות החברות הממשלתיות מטרפדת את ההסכם. האוצר מוכן לתת לנו רק 15 חודשי מענק פרישה".

 

האוצר - ההפרטה תתקיים תוך שקיפות והידברות

תגובת האוצר: "מנהל רשות החברות הממשלתיות מקיים הידברות עם נציגי ההסתדרות, וייפגש גם עם נציגי עובדי הנמלים. בהתאם לתפיסת רשות החברות, תהליך ההפרטה, עליו נחתם הסכם, יתקיים תוך שקיפות והידברות ישירה עם העובדים לפני ביצוע המהלכים."

 

חברת נמלי ישראל: "כספינו מושקעים בפיתוח תשתיות נמל חדשות ובשדרוג מערכת הנמלים. אנו מבינים ללבו של יו"ר ועד עובדי נמל חיפה שמעוניין שהכספים המשמשים לפיתוח נמלים יועברו לקופת העובדים, אך עדיף שתהיה חברה ממלכתית שאינה נתונה לגחמותיהם של בעלי אינטרסים וכל משאביה והכנסותיה מושקעים חזרה בפיתוח נמלי הים לתועלת חברות הנמל.

 

"מוטב ליו"ר ועד עובדי נמל חיפה להבין שרוב ארגוני העובדים אימצו גישה ממלכתית ואחראית לצד הדאגה לאינטרסים החשובים של העובדים, והגיעה העת שגם עובדי הנמלים ישתלבו במגמה, וימצאו בהנהלת חנ"י דלת פתוחה להידברות והתחשבות. עידן ההתלהמות והאלימות עבר מהעולם. די לראות את הרציפים החדשים ואת תוכניות הפיתוח המרשימות כדי להבין כמה חשוב שעבודה זו אינה בידי בעלי אינטרסים". 

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תורג'מן. רוצים תשובה ברורה
מומלצים