שתף קטע נבחר

זירת הקניות

נתניהו החליט: לא נוסע לועידת קופנהגן

ראש הממשלה החליט שלא לטוס לוועידת האקלים בשל "העלויות העודפות" הקשורות להזמנת בתי המלון בעיר, ובגלל בעיות לוח זמנים. מנהיגים מרחבי העולם, ובראשם נשיא ארה"ב, צפויים להשתתף בשלב האחרון של השיחות בשבוע הבא

הנשיא אובמה יהיה שם; גם ראש ממשלת בריטניה, קנצלרית גרמניה ועוד כמאה מנהיגים מרחבי העולם - אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא לטוס לוועידת האקלים בקופנהגן.

 

בלשכת נתניהו הסבירו כי ההחלטה התקבלה בשל מה שהוגדר "העלויות העודפות של שהיית המשלחת הישראלית בדנמרק, ובשל לוח זמנים עמוס". עוד נמסר כי נתניהו שוחח עם הנשיא שמעון פרס והציע לו לבחון להשתתף בוועידה במקומו, עקב החשיבות שרואה נתניהו בסוגיית ההתחממות הגלובלית ופליטות גזי החממה.

 


 

האפשרות שראש הממשלה יטוס לוועידה עלתה לפני קצת יותר משבוע. בלשכת ראש הממשלה נערכו לאפשרות שנתניהו ייצא לדנמרק בין 16 ל-18 בדצמבר, בשל החשיבות הרבה שהוא רואה במציאת חלופות לנפט.

 

אולם במהלך ההכנות בירושלים התברר שנשיא איראן צפוי לשהות בוועידה בימים בהם ישהה שם נתניהו, רביעי עד שישי בסוף השבוע הבא.

 

זאת ועוד: לאנשי הלשכה התברר גם שהמחירים בבתי המלון בעיר גבוהים במיוחד במהלך ימי הוועידה, בשל תשומת הלב העולמית שהיא מרכזת, והמספר הגדול של מנהיגים שצפויים להשתתף בימיה האחרונים. כמו כן התברר כי בתי המלון אינם מוכנים לקבל הזמנות לחדרים לפחות משבוע ימים. 

  

אמנם, לגבי חלק מהחדרים אכן יהיה צורך באיושם לשבוע (בעיקר על ידי צוות הכנת הביקור ואנשי האבטחה), אולם לגבי שאר החדרים המחיר עלול היה להיות כפול ממה שבאמת נדרש, משום שראש הממשלה תוכנן לשהות בעיר כשלושה ימים בלבד. על רקע פרשת הנסיעה של פמליית שר הביטחון ברק לפריז, לא מיהרו בלשכת נתניהו להזמין חדרים בתנאים אלה. 

 

מה נתניהו יחמיץ:

 

בלשכת ראש הממשלה אמרו שסוגיית שהייתו של נשיא איראן באולם הוועידה לא הייתה הבעיה המרכזית שהשפיעה על ההחלטה, מכיוון שניתן היה לעקוף זאת בדרכים אלה ואחרות. הסיבה העיקרית, הבהירו, הייתה התנאי של בתי המלון להשכרת החדרים לשבוע. בלשכה אמרו שהדבר יצא עלויות עודפות שהם כהגדרתם "מטורפות ובלתי מוצדקות".

 

שלוש משלחות יש; מדיניות סביבתית אין

לאור החלטת רה"מ, וכל עוד פרס לא מודיע על נסיעתו, מי שיעמוד בראש המשלחת הישראלית הרשמית לשיחות יהיה השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. במשלחת הרשמית יהיו כ-30 משתתפים - רובם אנשי מקצוע מהמשרד להגנת הסביבה ומשרדים נוספים, וכן אנשי גופים רלוונטיים נוספים. חלק מהמשלחת הישראלית כבר נמצא בקופהגן, אולם ישנו קושי לישראל להביע את עמדתה בדיוני צוותי העבודה השונים משום שהיא לא חברה מבעוד מועד לקבוצת אינטרסים רשמית.

 


ב"גרינפיס" הפצירו לפני שבועיים בנתניהו לנסוע. אפילו הכינו לו כרטיס (צילום: קובי עמיאל)

 

בנוסף על המשלחת הרשמית תצא לקופנהגן משלחת פרלמנטרית של שלושה ח"כים, וכן משלחת של ארגוני הסביבה שתמנה גם היא כ-30 נציגים של הארגונים השונים, ובראשם "חיים וסביבה" - ארגון הגג של ארגוני הסביבה, החברה להגנת הטבע, "אדם טבע ודין", קק"ל, ידידי כדור הארץ ועוד.

 

משלחת ארגוני הסביבה יוצאת לקופנהגן לוועידה מקבילה - הוועידה האזרחית - שתחל בשבוע הבא. במשלחת מציינים כי מטרת יציאתם היא ללחוץ על נציגי הממשלה לקדם מדיניות אקלים לאומית לישראל.

  

האינדקס הירוק

ילדים ירוקים

ילדים ירוקים

מתנה ירוקה

מתנה ירוקה

טיפוח אורגני

טיפוח אורגני

משלוחים אורגניים

משלוחים אורגניים

תיירות אקולוגית

תיירות אקולוגית

גינה אורגנית

גינה אורגנית

נאור ירושלמי, מנכ"ל "חיים וסביבה" אמר בתגובה להחלטת נתניהו: "הדבר מעיד על התעלמות ממשלת ישראל מנושא משבר האקלים, המעסיק כיום את העולם כולו. כמאה ראשי מדינות מגיעים לקופנהגן, אך ממשלת ישראל בראשות נתניהו מפנה לכך גב ומתעלמת מההשלכות החמורות העלולות להיות לכך על ישראל מבחינה מדינית וכלכלית".

 

עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל עמותת "אדם טבע ודין" מסרה בתגובה: ראש הממשלה אמר לפני ימים אחדים כי 'מדינת ישראל היא מדינה מפותחת וזה כבר רשמי'. חבל, שכשמדובר בהובלת האג'נדה יחד עם 100 ממנהיגי העולם, נתניהו לא יהיה בראש המחנה.

 

"משבר האקלים הוא הזדמנות כלכלית אדירה למשק הישראלי, והועידה בקופנהגן היא הזדמנות להראות לעולם פנים אחרות של ישראל. נתניהו מפספס הזדמנות פז להשאיר חותם ירוק על הקדנציה שלו".

 

יצויין כי גורמים בתנועה הסביבתית אמרו בימים האחרונים, עוד בטרם החליט נתניהו לבטל את נסיעתו, כי אולי עדיף שלא יסע לקופנהגן משום שלישראל אין הרבה במה להתגאות בבואה לפורום הבינלאומי. זאת מאחר שמדיניות הממשלה כיום מנוגדת למגמה הבינלאומית של צמצום פליטת גזי חממה: היא מקדמת את הקמת תחנת הכוח הפחמית הנוספת באשקלון, מעודדת סלילת כבישים במקום השקעה בתחבורה ציבורית, ואינה מעודדת בנייה ירוקה חסכונית באנרגיה ומשאבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יישאר בקור הירושלמי. נתניהו
צילום: AP
מומלצים