שתף קטע נבחר

תקלת בטיחות בנתב"ג: מטוס הוסט ברגע האחרון

מטוס של חברת תעופה רוסית, שעליו 102 נוסעים, כיוון עצמו למסלול הלא נכון בדרך לנחיתה בנמל התעופה. ברגע האחרון, הבחין פקח טיסה בטעות והוביל את הטייס למסלול הנכון, אחרי סיבוב נוסף. התקרית נחקרת

שוב תקלת תעופה בנתב"ג שהייתה יכולה להסתיים באסון. מטוס של חברה רוסית עמד לנחות היום (ג') בטעות במסלול אחר מזה שיועד לו בנמל התעופה בן-גוריון. למרבה המזל, ערנותו של פקח טיסה הובילה את הטייס לנחות במסלול הנכון. האירוע הבטיחותי נחקר על ידי רשות שדות התעופה.

 

היום בשעות אחר-הצהריים המוקדמות, עשה מטוס בואינג 737 של החברה הרוסית "טרנס-אירו" את דרכו לישראל, כשעליו 102 נוסעים. למרות הכוונת מגדל הפיקוח, בשלב מסוים הבחין אחד הפקחים כי הטייס עושה את דרכו לעבר מסלול נחיתה שאינו מאושר לו.

 

האזינו לפקח מורה למטוס הרוסי להסתובב:

שני המסלולים מיועדים לנחיתות והמראות, ולמרבה המזל - על המסלול השני לא היה באותה עת מטוס שנערך להמראה. למרות זאת, הפקח שהבחין בכך ברגע האחרון החליט לבטל את הנחיתה, והנחה את הטייס לנסוק מחדש, ולערוך סיבוב נוסף סביב שדה התעופה. הטייס ביצע את ההוראות, ולאחר מכן נחת במסלול הנכון.

 

במשרד התחבורה אומרים בעקבות התקרית כי הטייס טעה במסלול הנחיתה, אך בשום שלב לא נשקפה סכנה כלשהי לנוכחים בשדה או לנוסעים במטוס. עוד הוסיפו במשרד התחבורה כי במשך כל התקרית, היו פקחי השדה בשליטה מלאה על הנעשה.

 

בשנים האחרונות הוגדר מצב בטיחות התעופה בישראל כבעייתי. האירוע האחרון בהקשר זה התרחש באוגוסט, אז גרמה טעות כפולה של טייס מטוס בולגרי לקרבה מסוכנת בינו לבין מטוס שהתקרב לנחיתה בישראל. גם אז, התערבות של מגדל הפיקוח הביאה לתיקון הטעות.

 

אחד מאירועי הבטיחות הקשים ביותר בשנים האחרונות נרשם בפברואר 2007, אז נמנעה תאונה ברגע האחרון, כשמטוס אל על ומטוס איבריה התקרבו זה לזה באופן מסוכן בבואם לנחות בנתב"ג.

 מגדל הפיקוח שלח את שני המטוסים לסיבוב נוסף לפני הנחיתה, ומנע את התנגשותם.

 

בעקבות אירוע זה הוקמה ועדת לפידות, שבחנה את מצב בטיחות התעופה בישראל - ומצאה כי הוא בכי רע. בין היתר העלתה עבודת הוועדה כי במערכת התעופה האזרחית נעשה שימוש במכשירים מיושנים, הקשר בנתב"ג סובל מהפרעות קשר מסוכנות, הנחיות בטיחות לא רועננו כבר שנים והמכשור לוקה בפיגור טכנולוגי ביחס לשאר העולם.

 

אירוע בטיחות בולט נוסף התרחש בינואר 2004, אז נחת מטוס מצרי נחיתת חירום בנתב"ג, בעקבות תקלה במנגנון הטייס האוטומטי.

 

בהכנת הידיעה השתתף הלל פוסק
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המראה מטרמינל 3 בנתב"ג (ארכיון)
צילום: אמנון טרבלסי
מומלצים