שתף קטע נבחר

ועדת הכספים תומכת במטוס לראש הממשלה

מתקרבת ההחלטה בנוגע לרכישת מטוס ממלכתי לנסיעותיהם של הנשיא וראש הממשלה. ועדת הכספים הורתה למשרדי האוצר וראש הממשלה להגיש הערכה של הכדאיות הכלכלית של הרכישה ובעוד חודש תדון באישור סופי של העסקה

ועדת הכספים החליטה היום (ג') לתמוך עקרונית ברכישת מטוס נוסעים מיוחד לנסיעות ממלכתיות של נשיא המדינה וראש הממשלה. הוועדה ביקשה לקבל בתוך חודש את נתוני הכדאיות הכלכלית הכרוכים ברכישה, באחזקה ובתפעול המטוס. זאת לפני שתתקבל החלטה סופית לאישור העסקה.

 

לוועדה נמסר כי בתוך שבוע-שבועיים יסתיימו התחשיבים עליהם שוקד צוות משותף במשרדי ראש הממשלה והאוצר. גם המשרדים תומכים עקרונית ברכישה.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הדגיש כי לא נקבע דבר בדיון הציבורי שנערך היום, וכי אם יתברר לאחר קבלת הנתונים הכלכליים ש"המחיר אינו בשמיים" והרכישה כדאית - תידרש הוועדה גם לקבוע כללים לשימוש במטוס, כך שלא יווצרו מצבים שבהם שרים סתם יבקשו לנצל את המטוס לנסיעותיהם בתקופה שהוא לא בשימושם של הנשיא או ראש הממשלה.

 

הדיון נערך על הצעה לסדר היום בעניין זה, שעלתה במליאת הכנסת לפני כשבועיים ביוזמת ח"כ אברהם דיכטר (קדימה), לשעבר ראש השב"כ. סגן שר האוצר, יצחק כהן, שהשיב להצעה, אמר כי דיכטר מתפרץ לדלת פתוחה לאור העמדה החיובית של משרדי ראש הממשלה והאוצר בסוגיה. ח"כ כהן ציין כי עמדה זו מסתמכת על המלצה של צוות בדיקה בראשותו של המשנה לחשב הכללי.

 

נציגי המשרדים אמרו ל-ynet כי תשובת סגן השר התייחסה לתחשיב ראשוני שנערך בתקופת ממשלת אולמרט. התחשיב הכלכלי שמבצע הצוות הנוכחי מתבסס על פרטי פרטים, ויעמוד על קרקע מוצקה יותר.

 

המטוס יעשה מילואים

דרורה שטיינמיץ ממשרד ראש הממשלה אמרה כי המצב הקיים גוזל משאבים מיותרים ולא עונה על הדרישות. בדיקת העלויות מתקיימת מול חיל האוויר, שאמור לתחזק את המטוס. נקבע כי 70% משעות הטיסה של המטוס ינוצלו לנסיעות ממלכתיות ו-30% לצורכי חיל האוויר.

 

דיכטר מסר כי לפי התחשיבים הידועים לו, ההשקעה הראשונה במטוס, בהיקף של 70-100 מיליון שקל, תחזיר את עצמה בתוך 7-8 שנים של טיסות ממלכתיות בלבד, ובתוך פרק זמן קצר יותר בשימוש משותף עם חיל האוויר.

 

"מדובר בעסקה רווחית אם להביא בחשבון גם את החיסכון הרב בהוצאות אבטחת אישים ואת מחיר השמירה על כבוד הסמל הלאומי. היעדר מטוס ממלכתי גורם כיום להטסת ראש הממשלה בטיסות מסחריות ארוכות ומורכבות או להתבזות הנשיא, שנאלץ להשתמש במטוסים של מארחיו כפי שהיה לאחרונה בביקורו באמריקה הדרומית", אמר דיכטר.

 

דיכטר ציין שמטוס דומה, "חיל אוויר 1", היה בשימוש ממלכתי במשך 20 שנה, אך לפני 12 שנה חדלו להשתמש בו מאחר שלא ניתן לו לנחות בשדות תעופה שונים בגלל הרעש הרב שהפיקו מנועיו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטוס הלאומי
צילום: אבי מועלם
מומלצים