שתף קטע נבחר
 

מ-2010: הנוסעים יקבעו את הסובסידיה לדן

לאחר כשנתיים וחצי של גרירת רגליים, מתחיל משרד התחבורה בביצוע תכנית "סובסידיה לפי שביעות רצון". חברת האוטובוסים דן תהיה ראשונה - חוות דעת שלילית על השירות שתעניק, תקצץ בסובסידה שתקבל מהמדינה, בשווי כמה מאות מיליוני שקלים

השירות באוטובוסים של דן לא טוב מספיק לדעתכם? מ-2010 תוכלו לקצץ להם את התקציב. החל מהשנה הבאה, יקבע משרד התחבורה את גובה הסובסידיה שתקבל חברת דן, לפי רמת השירות לנוסעים. על-פי הסכם הסובסידיה עם דן, שנחתם כבר לפני שנתיים וחצי, נקבעו מספר מדדי שירות ובהם עמידה בלוחות זמנים, ביצוע מסלול הנסיעה בהתאם לתכנון, ושביעות רצון הנוסעים. בהתאם ל"ציונים" שתקבל החברה, יקבע משרד התחבורה את גובה הסובסידיה התפעולית - שצפוי לעמוד השנה על כ-300 מיליון שקל.

 

 

בתגובה לפניית ynet, אומרים היום (ג') במשרד התחבורה כי "מדדי רמת השירות הם מדדים משולבים, הבוחנים את עמידת המפעיל בתנאי הרישיון, וכן את שביעות הרצון של הציבור מהשירות. המדדים נבדקים על-ידי משרד התחבורה, בעזרת חברת בקרה חיצונית ובאמצעות סקרי שביעות רצון בקרב הציבור". על-פי ההסכם שנחתם עם דן ב-2007, מוסיפים שם, מדד השירות המשולב יחושב לראשונה בשנת 2010, "וישמש את משרד התחבורה במסגרת ההתחשבנות עם חברת דן".


השירות לא טוב? תקציב הסובסידיה של דן ייפגע (צילום: רועי צוקרמן)

 

יש לציין כי היקף הסבסוד של התחבורה הציבורית בישראל בשנים 2009 ו-2010 עומד על כ-4.5 מיליארד שקל. לכך יש להוסיף תקציב ייעודי לרענון ציי האוטובוסים של החברות אגד ודן, בהיקף של 600 מיליון שקלים נוספים. כפי שפורסם בעבר ב-ynet, הסכם סובסידיה דומה לזה של דן עומד להיחתם עם רכבת ישראל, ובימים אלה מנהלים משרדי האוצר והתחבורה משא ומתן עם אגד, על חתימת הסכם חדש שיתבסס על עקרונות דומים.

 

פחות טובים מהממוצע

בהתאם לנתונים שמעבירה חברת בקרה חיצונית למשרד התחבורה, נקבע כבר כיום ציון משוקלל לביצועי חברות האוטובוסים בכל הארץ. על-פי דירוג חברות האוטובוסים לתקופה שבין ינואר ויוני 2008, הציונים להם זכתה חברת דן היו נמוכים מהממוצע הארצי של חברות האוטובוסים. בראש הדירוג עמדו בתקופה זו חברות קונקס בטבריה, קווים בעפולה, עילית בבית"ר עילית, ומטרופולין בבאר-שבע.

 

הנתונים המועברים למשרד התחבורה, באמצעות חברת הבקרה, מתייחסים ליותר מ-30 מדדים שונים, בהם עמידה בלוחות זמנים, שילוט וניקיון בתחנות, צפיפות באוטובוסים, התנהגות נהגים, וחריגות בטיחותיות. הבקרה מבוצעת באמצעות ביקורות יזומות - סמויות וגלויות - וכן באמצעות נתונים המועברים על-ידי החברות עצמן באופן שוטף.

 

יש לציין כי כבר כיום מוטלים קנסות על חברות שחורגות מתנאי הרישיון. חברת הבקרה מעבירה לוועדת אכיפה במשרד התחבורה דו"חות שוטפים, המסכמים את החריגות. הוועדה, שבוחנת את הדו"חות ואת התגובות שמעבירות חברות האוטובוסים, ממליצה למנהל אגף התחבורה הציבורית, אם לקנוס את החברות בגין החריגות.

 

"כל חריגה תגרור קנסות"

ההסכם עם חברת דן נחתם במאי 2007, על-ידי שר התחבורה הקודם, שאול מופז. במעמד החתימה, הבהירו במשרד התחבורה כי "כל חריגה ממדדי השירות שנקבעו, תגרור אחריה קנסות כבדים וסנקציות אחרות, שייקבעו על-ידי המשרד". כבר בזמן כהונת מופז, הצהיר משרד התחבורה כי הסכמים דומים יחתמו עם כל חברות התחבורה הציבורית - ובכלל זאת החברות הפרטיות השונות.

 

עם זאת, יש לציין כי מנגנון הסובסידיה מורכב מאוד, ועדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה האמיתית של מדדי רמת השירות על גובה התמיכה שתועבר לדן מדי שנה. בנוסף, מדדי השירות המועברים למשרד התחבורה אינם מפורסמים ברבים, ולציבור אין כל יכולת מעקב אחר ביצועי חברות התחבורה הציבורית.

 

במשרד התחבורה מציינים היום כי "המרכיב המרכזי בסובסידיה הניתנת למפעילים מתבסס על העובדה כי תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית מפוקחים על ידי משרדנו, ואינם מאפשרים למפעילים לעדכן אותם בהתאם לעליית התשומות בפועל (עלויות התפעול)".

 

במשרד גם מסבירים כי חברות התחבורה הציבורית מחויבות להמשיך ולהפעיל את שירותיהן במתכונת מלאה, וללא אפשרות של עדכון תעריפים, גם כאשר מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית קטן, וכתוצאה מכך הכנסותיהן נפגעות. "במסגרת זאת", מסכמים במשרד התחבורה, "ניהלו משרדי התחבורה והאוצר משא ומתן עם חברת דן, לקביעת היקף הסובסידיה שתאפשר תפעול נאות של התחבורה הציבורית בגוש-דן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"היקף סובסידיה שתאפשר תפעול נאות של התחבורה הציבורית"
צילום: אורן אגמון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים