שתף קטע נבחר

יום השואה בבתי ספר ערביים? אולי בשיעור חברה

לפי דו"ח שיוצג היום בכנסת, ברוב בתי הספר של המגזר לא מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ואחוז ההשתתפות של תלמידים ערבים בפעילויות ההנצחה זעום. "הם חשדנים כלפי סבלו של האחר", אומרים ב"יד ושם", אך במגזר מסבירים: ירושלים רחוקה, ללוחמי הגטאות אנחנו דווקא הולכים

לא בבית ספרם: רוב בתי הספר הערביים אינם מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ושיעור ההשתתפות של תלמידיהם בפעילויות הקשורות להנצחת השמדת היהודים זעום. כך עולה מנתונים שמפרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לקראת דיון בנושא שיתקיים היום (ד') בוועדת החינוך שלה.

 

על-פי המידע, בשנת 2008 השתתפו 134,672 תלמידים מכל רחבי הארץ בפעילויות בנושא השואה, מהם רק 1,595 מהמגזר הערבי. במשלחות הנוער לפולין נרשמת נוכחות דלילה עוד יותר של בני המגזר: בעוד ש-15,814 תלמידים יהודים יצאו למסעות, השתתפו בהם רק כ-150 ערבים.

 

סוגיית הוראת השואה במערכת החינוך הייתה שנויה במחלוקת לאורך השנים, בין היתר בנוגע לאופן הלימוד: האם יש לעשות זאת במסגרת שיעורי ההיסטוריה בבתי ספר, או באמצעות חינוך חווייתי, הכולל טקסים, סיורים, משלחות לחו"ל ועוד. כיום שואפת מערכת החינוך לחשוף את התלמידים לנושא השואה באופן הדרגתי, בעיקר לנוכח הקושי המתעורר בקרב תלמידים צעירים להתמודד עם הנושא.

 

משרד החינוך הנחה להקדיש 30 שעות לימוד שנתיות לנושא השואה בכל המגזרים, אולם ההבדלים באים לידי ביטוי באופן הבולט ביותר דווקא בפעילות הבלתי-פורמלית. במגזר היהודי, נלמדים שיעורי ההיסטוריה בחינוך הממלכתי החל מכיתה ו', והחטיבות העליונות כוללות תוכנית לימודים המתמקדת בשואה בכיתות י"א-י"ב, תוך השמת דגש על הזירה היהודית והבינלאומית. לימודי השואה במגזר הממלכתי-דתי דומים לזה הכללי, אך כוללים דגש רב יותר על תולדות היהודים לאורך ההיסטוריה.

 

תמונת המצב במגזר הערבי שונה בתכלית. לימודי ההיסטוריה שם מתחילים גם הם בכיתה ו', ומודגשים בהם נושאים בעלי זיקה לערבים ולמורשתם. להוראת השואה, המתבצעת בכיתה ט', מוקדשות 27 שעות לימוד בשנה, אך היא נעשית במנותק מההקשר ההיסטורי הרחב, תוך בחינת התקופות שלפני הנאציזם ועד לשואה, והשלכותיה המיידיות של מלחמת העולם השנייה. בכיתות י' עד י"ב מוקדשות שבע שעות שנתיות נוספות ללימוד חוזר על המשטר הנאצי ועקרונותיו ועל השמדת יהודי אירופה.

 

"לערבים קשה להתגבר על הניכור"

אחמד בדראן, האחראי מטעם משרד החינוך על המחוז הצפוני במגזר הערבי, סיפר בשיחה עם ynet כי ככלל, לא מציינים בתי הספר הערביים את יום הזיכרון לשואה, אלא במקרים שבהם מחליט המחנך, על פי שיקול דעתו, לדון בנושא בשיעורי החברה.

 

דורית נובק, מנהלת בית הספר ב"יד ושם", מספרת גם היא על נוכחות דלילה של תלמידי המגזר הערבי בקרב המבקרים במוסד.

 "מלבד הקשיים הרגילים העומדים לפני תלמידי המגזר, הרי שבבואם ללמוד את נושא השואה הם נתקלים בבעיות נוספות, ובהן חוסר ידע במושגים בסיסיים הקשורים בשואה, רגשות מעורבים הכוללים הסתייגות וחשדנות כלפי סבלו של האחר, וניכור חברתי כלפי החברה הישראלית".

 

לדברי נובק, כדי לסייע לתלמידים הערבים להתגבר על תחושות הניכור, פועל בית הספר ב"יד ושם" להתייחס לשואה כאירוע אוניברסלי, ולתת רק לאחר מכן את סיפורם האנושי של היהודים שנספו.

 

עסאם ג'בארה, מפקח המגזר הערבי במינהל חברה ונוער במשרד החינוך, מוסיף כי הריחוק הגיאוגרפי מהווה אף הוא מכשול בהוראת השואה. "העובדה שתלמידים ערבים ממערכת החינוך ממעטים להשתתף בפעילויות אלה נובעת בין היתר מהמרחק הרב בין היישובים הערביים בצפון ל'יד ושם'". עם זאת, לדבריו, תלמידים ערבים משתתפים בפעילויות דומות במוסדות קרובים יותר, כמו במוזיאון בקיבוץ לוחמי הגיטאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טקס הזיכרון ביד ושם. השתתפות מועטה של ערבים
צילום: גיל יוחנן
הלימודים במגזר מתחילים בכיתה ט'. יהודים בגטו ורשה
באדיבות יד ושם
מומלצים